|
|
|
Fotó részletes adatok |
Fotó címe - |
Holdfénynél
|
Fotográfus - |
Balla Demeter (Életmű) |
|
|
Műfaj - |
csendélet |
Készítés ideje - |
1996. |
Készítés helye - |
Magyarország |
Földrajzi hely - |
Budapest 1118 Budapest, Számadó utca 6.
|
Eredetiség - |
eredeti negatív |
Méret - |
6x6 cm |
Színesség - |
ff |
Hordozó - |
negatív |
Állapot - |
hibátlan |
Fájl neve - |
00016160bd.jpg |
Jogtulajdonos személy - |
Balla Demeter |
Fotó leírás - |
KK: Menjünk vissza ehhez a három körtéhez, ami holdfényben készült. Valóban holdfényes kép, vagy pedig csak a hangulata lett az?
BD: A hangulata.
KK: Tehát ezt rendesen kivilágítottad egyébként.
BD: Lámpával. Ami a holdfényhatást illeti, a Hold nagyon gyorsan mozog, és a fénye is változik, és hangulatában a kép olyan.
KK: Körbejárja, szinte nincs fix árnyéka, hiszen elmozdul. És ezt hol csináltad, mert 96-ban még nem voltatok itt.
BD: 96-ban ezt a Számadó utcai műtermemben csináltam.
KK: És ez műtermi fotó? Rendesen a hátteret is megcsináltad?
BD: Valami rongy, nem tudom, mit, valamit odaraktam a háttérbe. És hogyha ilyen kis méreten észre lehet venni, roncsoltam a negatívot.
KK: Ez mikor jutott eszedbe először, hogy belenyúlj a negatívba ilyen roncsolásilag?
BD: Az ördög tudja.
KK: Mert hát ugye minden fényképész arra törekszik, hogy ép maradjon a negatívja, te meg pont elébe mentél ennek a dolognak.
BD: Hogyha egyszer a háttér vagy előtér vagy a kép szuggesztivitása ezt sugallta.
KK: De ezt magadtól találta ki, vagy láttál rá példát?
BD: Nem láttam rá példát. Láttam azt, hogy a kezdetekben még üvegnegatívra dolgoztak, és hogyha egy negatív eltört, a törésnek ott maradt a nyoma. És különösen a Hórusz Archívumban láttam, hogy a fényképeket a hibáival együtt…
KK: … lehet fölvállalni. Ez nagyon érdekes, mert ugye, te is ott voltál a Szövetségben akkor, amikor a Szilágyinak megjelent a könyve, amiben a második fele a Hórusz Archívum képe volt, akkor mindenki köpködött, és kiabált, hogy hogy jön ilyen. És közben pedig zseniális képek voltak beleválasztva. Te tudtál vele azonosulni már akkor?
BD: Tudtam vele azonosulni. A könyvét áttanulmányoztam, és itt van valahol a szekrényben. Nézd, hogyha valaki valamit megír, az bizonyosan azért teszi, hogy fölhívja a figyelmet az abban leírt valamire. Lehetőségre akár.
KK: Csak nálunk nem divat elfogadni a miénktől eltérő véleményt. Szóval hogy… ugye, ezek a fényképészek ott a Szövetségben akkora művésznek gondolták magukat, tisztelet a kivételnek, hogy a nem művész által készített képeket rögtön leszarozták.
BD: Hát te, ennek a társaságnak huszonöt százaléka dilettáns, beleértve Tóth Istvánt is.
KK: Hát hogyne.
BD: Az elmúlt fotó(…?)-ban Tóth István képek voltak, és ez a férfi portré megjelent plusz (artként?), ami abszolút jelentéktelen volt. Látszik, hogy mennyire nem a tudatosság, hanem a hagyomány építette a képeit.
KK: Ez így is van.
|
Kapcsolódó honlap - |
Fotográfus eletművek |
|
|
|
|
| |
|
|