Recenziók
A középiskolai tanárság professzionalizációja a 19. század második felében, magyar-porosz összehasonlításban L'Harmattan Kiadó, 2010
Kutatásunk eredményei cáfolják a nemzetközi szakirodalom néhány máig közkeletű megállapítását a magyarországi (és általában a kelet-közép-európai) professzionalizációról és modernizációról. Egyrészt csak nagyon korlátozottan beszélhetünk megkésettségről, ha a folyamatok magyarországi menetét vizsgáljuk, másrészt az is világos, hogy a tárgyalt összehasonlításban nem érvényes a backwardness-tézis másik alapgondolata sem, miszerint a kontinentális Európa professzionalizációs folyamatai a temporális különbségektől eltekintve azonosak. A magyarországi középiskolai tanárok professzionalizációja nem volt sem gyorsabb, sem lassúbb, sem jobb, sem rosszabb, mint poroszországi társaiké, a közel azonos alapokról indulva egyszerűen más irányt vett.
Úgy tűnik tehát, hogy a 19. század második felére a körülmények összjátékának köszönhetően Magyarországon a középiskolai tanársággal létrejött egy olyan modern értelmiségi csoport, melynek énképében és egyesületi (közösségi) fellépésében az állam mellett a saját szaktudására épülő autonómia és függetlenség is fontos szerepet játszott, és ennek mértéke lényegesen különbözött poroszországi társaiétól. Az eredmény érdekességét csak fokozza, hogy az államtól való függetlenségét hangsúlyozó és gyakorló magyarországi tanárság az állam modernizáló szándékának és lépéseinek köszönhette létrejöttét.
TARTALOM
Előszó Bevezetés
MÓDSZERTANI MEGGONDOLÁSOK – KONCEPTUALIZÁCIÓ A professzionalizációs elméletek a szociológiában A professzionalizáció mint paradigma a német és a magyar történettudományban Fogalmak és határaik – az értelmiség és a Bildungsbürgertum fogalmának összehasonlító vizsgálata Az értelmiség fogalma és a magyar történettudomány A Bildungsbürgertum fogalmának tündökléséről és bukásáról Az összehasonlító történetírói módszer és annak diskurzusai Források, időbeli keretek és az összehasonlító módszerből fakadó kérdések a jelen kutatás számára
AZ ÉRDEKKÉPVISELETI EGYESÜLETEK MEGALAKULÁSA MAGYARORSZÁGON ÉS POROSZORSZÁGBAN A középiskola és a középiskolai tanárok Magyarországon és Poroszországban az 1870-es évekig Egyesületek alakulása Szövetséges és ellenfél – az állam és a tanáregyesületek viszonya Tézisek és magyarázatok
A KÖZÉPISKOLAI TANÁROK ÉNKÉPE A szakértői szerep felé – a magyarországi középiskolai tanárság Az állam közelében – a poroszországi középiskolai tanárok Tézisek és magyarázatok
A TANÁROK ÉS AZ ÁLLAM Magyarország Szakmai terepen – a tantervek és a tanári képesítés Szakmai autonómia – a munkahelyi struktúrák Jogok és kötelességek, anyagi megbecsültség - a szolgálati szabályzat A középiskolai törvény Poroszország A középiskolai oktatás törvényi-rendeleti kereteinek alakulása Tanárképzés és tanári vizsga Anyagi megbecsültség, hivatali rang Szakmai autonómia – a munkahelyi struktúrák Összehasonlítás |