Önéletrajzi változatok a származásra
B. G. N. Horthy-korszakbeli önéletírásaiban a család nemesi eredetét hangsúlyozta, míg az 1945 utáni évtizedekben azokat a szálakat fejtette ki, amelyekkel elődeit a haladó, osztályharcos forradalmi hagyományokhoz kapcsolhatta.
A két világháború között nem csupán divat volt az őskutatás: az előkelő eredetnek presztízsnövelő hatása is volt. B. G. N. nem is mulasztotta el, hogy minden adandó alkalommal ne hivatkozzon őseire. A számos Gorzó közül nem egykönnyen választotta ki azokat, akiknek nemessége igazolható volt. A kárpátaljai Bilke bizonyíthatóan családi birtok volt valaha, helyileg innen eredeztette nemességét. B. G. N. 1931-ben kérvényezte a kormányzónál a XVII. században feledésbe ment nemessége újbóli elismerését, amit meg is kapott: ekkortól használhatta hivatalosan a Gorzó előtt a Bilkei előtagot. A harmincas évek közepén Dzsingisz kánig vezette vissza családját. Szerinte Batu-kán ükunokája, a mohamedán hitű Karacsin volt a Gorzók őse. Róla nevezte el az 1940-es évek elején fűszerpótlóit – többek között a citrompótlót és a borspótlót.10
A második világháborút követően eltörölték a címeket és a rangokat, előnnyé a munkás-, illetve a szegényparaszti származás vált. A „veszteséget” olyan ősökkel lehetett kompenzálni, akik beilleszthetők voltak az osztályharcra szűkölő, nacionalista-kommunista historizáló történetírásba. Így B. G. N. 1945 utáni önéletrajzaiban már csupán a Dózsa felkelésben résztvevő Gorzó Simonra hivatkozott, az anyai ősök közül – édesanyját Madarász Etelkának hívták – pedig valamennyi Madarászt felsorolt, akiknek köze volt akár politikusként (Madarász József és Madarász László), akár festőművészként (Madarász Viktor) az 1948–49-es forradalomhoz és szabadságharchoz. Ágyúkészítő Gorzót is talált, akinek történelmi jelentőségét Gábor Áronéhoz hasonlította.
1945 után büszkélkedett unokatestvérével, Madarász Györggyel, akit korábban nemhogy nem emlegetett, hanem legszívesebben még az emlékezetéből is kitörölt volna. Madarász 1919-ben feladta a kommünt szidó tiszttársait a diktatúra politikai rendőrségének: egyikük életével fizetett szabadszájúságáért és állítólagos szervezkedéséért. A Tanácsköztársaság után életfogytiglani fegyházra ítélt rokon fogolycserével a Szovjetunióba került, majd Franciaországba ment. B. G. N. a kommün konjunktúrája idején sem ment sokra a család jó hírnevét korábban beárnyékoló rokonnal: Madarász bezárkózott a jelenbe; minden múltba vezető szálat elvágott, így a kommunista propaganda számára érdektelenné vált.
Származására kitér abban a családjának(?), saját magának(?), az utókornak(?) szánt életösszegzésben is, amelyet 1958-ban vetett papírra. „Osztályidegen vagyok-e én? És ha az lennék, 1918 és 1958 közötti tetteim semmi érdemet, semmi méltánylást nem jelentenek? Felelni nem az én kötelességem”– írja keserűen.11
Variációk a politikai szereplésre
A Horthy-korszakban egyértelműen hátránynak számított az 1918-1919-es múlt, 1945 után viszont hivatkozni lehetett rá. B. G. N. 1945 előtt írt önéletrajzaiból kihagyta az 1918 őszétől 1919 nyaráig terjedő hónapokat. A második világháború után éppen ellenkezően: kiemelte a forradalmak alatti politikai, közéleti szerepvállalását. Önéletrajzaiban ekkor már nem egyszer idézte az őt a tanárságtól eltiltó 1920-as fegyelmi döntés következő passzusát: „Agitációs beszédeiben olyasmiket mondott, mint például: ťNégyszáz esztendőn keresztül hazugságot hirdettünk az iskolában és a szószékenŤ”, amivel igencsak beleillett az 1945 utáni politikai-ideológiai fősodorba. Ekkori életrajzaiban hangsúlyozta, hogy az ő hatékony közbenjárásával sikerült megvédeni a polgári értékeket. Ez felelt meg párthovatartozásának, de illett életfelfogásához, világnézetéhez is.
A második világháború befejezését közvetlenül követő években írt életleírásában elhallgatta, hogy 1918-ban a szociáldemokrata párt képviseletében lett nemzeti tanácsi, majd direktóriumi elnök. B. G. N. 1945-ben a polgárság politikai érdekképviseletét vállalta fel, és nem akarta, hogy politikai szélkakasnak tartsák. A kommunista hatalomátvétel után azonban, főként az ötvenes évek második felétől kezdve, amikor már polgári demokratának lenni egyértelműen hátránynak számított: munkásmozgalmi múltját emelte ki. Egyik önéletrajzában azt állította, hogy 1929-ig tagja volt a szociáldemokrata pártnak, amit kétkedéssel kell fogadnunk.
A legendák világába tartozik, hogy a Felvidék visszafoglalásakor a harcoló csapatokat vezette. A magántörténelem-szépítés motivációja érthető: a munkásmozgalom, a Tanácsköztársaság ezekben az években lett a pártállami történetírás kiemelt fejezete, miközben szinte minden, ami a polgársággal összefüggött, pejoratív jelentést kapott. A Polgári Demokrata Párt és a Magyar Radikális Párt kikerült a hivatalos történetírás figyelemköréből: a demokratikus polgári hagyományok leértékelődtek, elfelejtődtek. Nem lett volna észszerű, sőt kárára válhatott volna, ha B. G. N. 1950-es évekbeli önéletrajzaiban a polgári pártokban kifejtett tevékenységére hivatkozik.
Nemzeti bizottsági elnökségét, képviselőségét elsősorban azokban az önéletrajzaiban emlegette, amelyekben az őt ért – legtöbbször gazdasági – sérelmek ellen tiltakozott, vagy az ellene indított gazdasági peres eljárásokban védte magát. Nem mulasztotta el megemlíteni az ismert kommunista Házi Árpádhoz fűződő jó kapcsolatát, aki Pest megyei alispán volt, amikor ő a megyei Nemzeti Bizottság társelnökeként tevékenykedett.
Az 1950-es évek elejéről keletkezett önéletrajzaiból tudható, hogy B. G. N. Révai József tanácsára választotta 1945-ben a Magyar Nemzeti Függetlenségi Front pártjai közül a Magyar Kommunista Párt helyett a Polgári Demokrata Pártot. Ne gondoljunk kriptokommunistaságra! 1945 nyarán a népfrontot működtető kommunistáknak szükségük volt polgári demokratapárti közszereplőkre: a nemzeti bizottságokban, igazoló bizottságokban e párt képviselőit illette az egyik hely, hiányuk a politikai konstrukció működőképességét veszélyeztette volna, ezért, ha kellett, segítettek a társpárt megszervezésében. Az ipari vállalatot működtető, (dzsentri)polgárként gondolkodó B. G. N. természetes közegére lelt a Polgári Demokrata Pártban, amelyet akkor sem hagyott el, amikor a párt a kommunista manipulációk következtében elvesztette legkiválóbbjait. Ragaszkodásának nem elvtelenség, hanem a pártpolitikai csatározások iránti közömbösség lehetett az egyik oka. A másik ok: igencsak kedvére való volt a politikus szerep – nem akarta elveszíteni.
B. G. N. nem látott lényegi különbséget az egyes koalíciós pártok politikai vonala között. A szervezés viszont életeleme volt, s erre a megkisebbedett PDP, illetve az MRP is lehetőséget adott.
Leginkább 1945 és 1948 között volt szinkronban korával, és erre utal ebben a négy évben keletkezett autobiográfiáinak elégedett hangvétele is. Nézeteiről a legtöbbet abból a kérdőívből tudhatunk meg, amelyet akkor töltött ki, amikor felvételét kérte a szabadkőművesek közé. „Római katolikus vallásban születtem. Néhány évig a premontrei rend tagja voltam. Kiléptem. Áttértem a református vallásra. A vallásokat tisztelem. [...] Fiatalabb koromban szocialista elveket vallottam. Ma nem vagyok a marxizmus feltétlen híve, de vallom, hogy a polgári társadalomnak erősen szocialisztikusnak kell lennie. Politikai és egyéb beszédeimben, valamint írásaimban a szabadságeszmék híve vagyok, vallom a feltétlen emberi tisztesség és krisztusi szeretet szükségességét.”12
Az 1950-es években írott önéletrajzaiban a politikai változások számára hátrányos következményeit – perei, házának államosítása – vélte enyhíteni egykori kommunista kapcsolatai felemlegetésével. 1957-es politikai meghurcolása idején arra számított, hogy előnyére válhat azoknak az időszakoknak – a koalíciós éveknek és az 1956-os forradalomnak – a felemlegetése, amikor együtt dolgozott a kommunistákkal.
Büszke volt 1956-os forradalmi bizottsági szereplésére. Önéletrajzaiban hivatkozott a rákospalotai kommunista vezetőkre, akik megköszönték neki, hogy a zavaros napokban rendet tartott, és megvédte őket a támadásoktól. Az 1956-os eseményeket a forradalmat leverők szemszögéből taglaló Fehér könyvből sokszor idézte azt a részt, amely szerint a fővárosi forradalmi bizottságban egyedül ő ellenezte a kilépést a Varsói Szerződésből.13 „Ez akkor kockázatos és veszedelmes kijelentés volt, hiszen köztudomású, hogy 1956. november 1-jén az akkori kormány, amelynek tagjai közül több ma is aktív politikus, a Varsói Szerződés felbontását egyhanguan megszavazta. Méltán nevezett tehát engem a Fehér könyv II. kötete józan polgári politikusnak” – írta 1958 végén.14
Az átértékelt vállalkozói múlt
B. G. N.-t egyik közeli rozsnyói ismerőse juttatta 1921-ben jól jövedelmező vezető pozícióba a budapesti Klein és Társa illatszer- és szappangyárban. Az 1867-es kiegyezés évében alapított, nemzetközi hírű gyár már régen túljutott a zeniten, amikor B. G. N. a céghez került. Zsidó tulajdonosainak jól jött a széleskörű bankári kapcsolatokkal és kereskedői tapasztalattal is rendelkező, több nyelven beszélő, keresztény B. G. N. Dinamikus egyénisége felfrissülést hozott az igazgatói testületbe, és egy-két év múlva a lembergi leányvállalat irányítását is rábízták. Tettvágya, állandó ötletei szembeállították a vezetés régi tagjaival, köztük protektorával is. A húszas évek végén a gyár csődközelbe jutott, és az új társtulajdonosok már nem tartottak igényt B. G. N. – egyébként igen jól megfizetett – szolgálataira. 1945 után mindenekelőtt a Polgári Demokrata Párthoz kapcsolódó önéletrajzaiban – képviselői életrajzában, szabadkőműves felvétele során, választási kampányban stb. – hivatkozott gyárigazgatói múltjára, amelyet 1948 után annál inkább igyekezett elhallgatni, vagy beosztott állássá kisebbíteni. (Amikor például a hatvanas évek elején könyvelőként szeretett volna elhelyezkedni, önéletrajzában arról írt, hogy ilyen jellegű munkát már a Klein Szappangyárban is végzett.)
Összegzés
B. G. N. életét a magánélet, a politika, a vállalkozás-szervezés és az irodalom töltötte ki. Életleírásaiban e négy tevékenységi forma nem egyforma súllyal szerepel. Mindenekelőtt megélhetési forrásainak, érvényesülési lehetőségeinek változása, valamint a politikai átalakulások hatása rekonstruálható belőlük. Nem csupán B. G. N. életének fordulópontjai tárulnak fel bennük, hanem az ország állandóan változó politikai és morális arculata is felsejlik a sorok mögött.
A premontrei szerzetesből vállalkozó polgárrá és politikussá lett B. G. N. önéletrajzainak elemzése során is felvetődik a fikció és a valóság, a tényszerűség és a kitalálás, az igazság és a hazugság problémája.
Egy életút többféle módon rekonstruálható. Az esztétikai, a tudományos és az erkölcsi megközelítés más-más ábrázolási módot kíván. Az életét szépirodalmi alkotássá formáló írótól senki sem kéri számon élettényei meghamisítását, hiszen a fikció az irodalmi alkotás lényegi sajátja.15 Ha a történész a múlt tudományos felidézésekor nem tartja be szakmája szabályait, hitelét veszti. A határ e két diszciplína között nem áthághatatlan: az utóbbi időkben meggyőző érvelések olvashatók az esztétikai és a tudományos megjelenítési mód közeledéséről, egybefonódásáról.16
Az állásért vagy egyéb célból önéletrajzot író ember önnön életének tényeit variálja.17 Őt leginkább a (szokás)jog köti: ha csúsztatáson, hazugságon érik, nem csupán hitele csorbul, hanem esetleg büntetőjogilag is felelősségre vonható.
A rendszerváltozások kikezdik a hagyományt, átformálják az ideológiát, a korábbi közösségi normákat jórészt relativizálják: mindez kedvez a személyes múlt átértelmezésének.
Az önéletrajzíró nem egyszer rákényszerül élete tényeinek stilizálására, amivel olykor lelki szükségleteit is kielégítheti. B. G. N.-t nem csupán egyéni érdekei késztették arra, hogy egy életbiztosítási kérdőív kitöltése során 18 évesen elhunyt öccse halálának okául ezt írja be: „elesett az első világháborúban”. Ha az igazi halálokot, a tüdőbajt tünteti fel, feltehetően magasabb biztosítási díjat kellett volna fizetnie. A tuberkulózisának súlyos stádiumában lévő tüdőbeteg öcs önként, mintegy tudatalatti öngyilkossági szándékkal jelentkezett katonának, és az első kiképzési gyakorlatokon szerzett tüdőgyulladása tette akuttá az akkor még gyógyíthatatlan betegségét. B. G. N.-nek könnyebb volt elviselni a veszteséget, ha öccsét a háború hősi halottjának tudja. Nem csupán a hivatalos iratokban, hanem idősebb korában írt magánleveleiben is hősi halottként emlegeti testvérét, vagyis azt fogadta el valóságnak, amit hinni szeretett volna.18
B. G. N.-t az érdek és a szükség vitte rá arra, hogy autobiográfiáiban időnként stilizálja, átszerkessze, megváltoztassa – lényegében meghamisítsa önnön történelmét. Önéletrajzaiban akadnak azonban olyan szakaszok, illetve elemek, amelyeket nem diszkreditált a változó idő: sem szépíteni, sem letagadni nem kellett őket, legfeljebb elhallgatni. Ez áll az 1918-as, az 1945-1946-os és az 1956-os közéleti szereplése. Mindhárom esetben tevékenysége adekvát volt világfelfogásával, jellemével, képességeivel, vagyis ezekben a viszonylag demokratikus időszakokban nyílt leginkább lehetősége az önkiteljesedésre.
Jegyzetek
Vági Zoltán: Endre László. Fajvédelem és bürokratikus antiszemitizmus a közigazgatási gyakorlatban 1919–1944. In Tanulmányok a holokausztról II. Radolph L. Braham (Szerk.). Budapest, Balassi Kiadó, 2002, 110–118. o. B. G. N. ellenállói múltjának, Horthy-korszakbeli üldöztetésének bemutatásakor főként életének erre a mozzanatára hivatkozott. Valójában nem csupán világnézeti szembeállásról volt szó az új alispán és a főlevéltárnoki állásra pályázó B. G. N. között, sokkal inkább a korábbi karrierlehetőségek megszűnéséről. B. G. N. a bukott alispán, Erdélyi Lóránt protezsáltja és egyik leghűségesebb munkatársa volt. Endre Lászlóhoz is alkalmazkodni kívánt, ő azonban mereven elutasította közeledési gesztusait. B. G. N. igazságtalannak érzett mellőzésébe nem nyugodott bele: a belügyminiszternek címzett 50 oldalas memorandumban részletezte Endre László önkényeskedéseit. Konfliktusuk megegyezéssel zárult.
Thomka Beáta: História, életrajz, fikció. In Tanulmányok Kassák Lajosról. Budapest, 2000, Anonymus. 150–158. o.
Lásd mindenekelőtt Hayden White: A történelem terhe. Budapest, Osiris – Gond, 1997 és Gyáni Gábor: Történelem: tény vagy fikció? In Gyáni Gábor: Emlékezés, emlékezet és a történelem elbeszélése. Budapest, Napvilág Kiadó, 2000. 48–70. o.
Az „igazság” viszonylagosságának nagy irodalma van, a probléma főként a filozófusokat és az írókat foglalkoztatja. „A megismert igazság logikusan az a hazugság, amely, ha nem kerül napvilágra, maga az igazság. [...] Egész olvasólétünk alatt sohasem olvastunk igazságot, akkor sem, ha folyton tényeket olvastunk. Mindig hazugságot igazságként, igazságot hazugságként, és így tovább. Attól függ, hogy hazudni akarunk-e, vagy az igazságot elmondani és leírni, még ha sohasem tartalmazhatja az igazságot, soha nem lehet az igazság” – írja Thomas Bernhard: Egy hátraarc (A pince). Ab Ovo, Budapest, 1994. 41–42. o. |