Rainer M. János
Nagy Imre - rövid politikai életrajz -
Erőltetett (át)menet
1930-ban Nagy Imre vitában vereséget szenvedve hagyta el hazáját. 1944-ben nem e vita győzteseként tért haza, mégis elmondhatta, hogy az eltelt idő őt igazolta. 1945-ben földművelési miniszterként irányíthatta élete és most már pártja nagy álmát, a földosztást. Azt hitte, ez lesz a szocializmusba vezető békés út első szakasza. Kemény tapasztalatok formálta, zárkózott, (meg)fegyelmezett ember jött vissza Magyarországra, megtanult, beléje vert és elfogadott politikai nézetekkel. Elfogadta, hogy a szovjet irányítás és minta végső fokon megkérdőjelezhetetlen. De bízott egy emberséges, élhető szocializmus létében, bár ennek gyakorlati tapasztalatai ellentmondtak. Mégis úgy vélte, hogy egy ilyen rendszer nemcsak elvi, de gyakorlati lehetőség, s az emberek – vezetők és vezetettek – erről, mint megannyi tanulni vágyó egyetemi hallgató, meggyőzhetők. Ez az optimizmus (is) kölcsönzött derűt megjelenésének, nyitott réseket a másfél évtized alatt mind jobban záródó személyiség védőburkán, fogadott be új, más embereket és tapasztalatokat. Nagy optimizmusát elsősorban az 1945 utáni Magyarország sajátos, „köztes” helyzete táplálta.
A háborús győzelem és a hidegháborús feszültség eluralkodása közti időszakban a Sztálin a Nyugat és saját közvetlen szomszédai között elterülő „átmeneti zónát” a Szovjetunió biztonsági övezetének tekintette. Birtokon belül, a politikai és katonai ellenőrzés teljes eszköztára (az előbbit a Szövetséges Ellenőrző Bizottság és a magyar kommunisták, utóbbit a megszálló csapatok biztosították) rendelkezésére állván végcélja feltehetőleg a térség szovjetizálása volt. Ám Csehszlovákiában, Magyarországon néhány évig hagyta, hogy egyfajta átmeneti rendszerrel kísérletezzenek. A „népi demokráciának” nevezett struktúra végrehajtott radikális átalakításokat (ilyen volt a magyar földreform is, vagy a kezdeti államosítások), ezek azonban részben nemzetközi trendekbe illeszkedtek (az államgazdaság szerepe a nagy gazdasági válság óta mindenütt megnőtt), részben a háborút követő szükséghelyzetből adódtak. A kommunista pártok szerepe mindenütt megnőtt, képviselőik kulcspozíciókat foglaltak el (a magyar ideiglenes kormány földművelésügyi tárcája stratégiai fontossággal bírt, még lényegesebb volt a belügyi – Nagy Imre mindkét tisztséget betöltötte 1944-46-ban), de egy alapjában demokratikus politikai szerkezetben, ahol nyílt némi tér politikai artikulációra, versenyre, választásokat tartottak, viszonylagos nyilvánosság ellenőrzése alatt. Sztálin nem sietett világossá tenni távlati elgondolásait. Hogy az új berendezkedés tartós lesz-e, egyfajta harmadik út, szintézise a polgári és szociális demokráciának (ahogy sokan, köztük Bibó István szerette volna látni), avagy átmenet a szovjet típusú, esetleg egy közép-kelet-európai típusú szocializmusba (nem mellesleg: ha átmenet, meddig tart: néhány évig vagy egy-két emberöltőn át), abban a kortársak nézete is eltért.
Nagy Imre a szocializmusba való hosszabb átmenetként értelmezte a „népi demokráciát. Ezért ama intézményeket, szerkezeteket, amelyeket a „népi demokrácia” hozott létre, így a korlátozott többpártrendszert, a (z ilyen módon létrejött) parlamentnek felelős kormányzást, bizonyos fokú civil autonómiákat, stb. fontosnak és fenntartandónak vélte. Természetesen korlátaikkal együtt: semmi nyoma nincsen, hogy addig, amíg – merőben taktikai megfontolásokból, s rövid időre – Rákosi Mátyás és társai is ezt tartották szem előtt, Nagy Imrének komoly konfliktusai lettek volna velük.
A kezdet igencsak nehéznek bizonyult. Miniszterként elsősorban pártja politikáját kellett végrehajtania, a kormány tagjaként saját bőrén érezte, mennyire szűkös jog- és hatásköre – melyet elsősorban az őt végül is a kormányba juttató Szovjetunió korlátoz. A vesztes háború, a pusztulás, a jóvátétel teljesítése óriási feladatokat rótt rá (is), miközben a rendszert megváltoztató horderejű intézkedéseket kellett tennie.
1945. március 17-én Nagy Imre a kormány rendkívüli ülése elé terjesztette a 600/1945. számú miniszterelnöki rendelettervezetet, amelynek célja -- mint mondotta -- az, hogy „valóra váltsa a magyar földműves nép évszázados álmát és birtokába adja ősi jussát, a földet.” Expozéjában a „feudális” nagybirtokrendszer megszüntetésére helyezte a hangsúlyt, nem hallgatott azonban a közvetlen háborús helyzetből adódó célokról sem: a reform egyik „döntő feladatának” nevezte „az ellenség sorainak bomlasztását”. A minisztertanács egyhangúlag fogadta el az előterjesztést, amely aznap napvilágot látott. A gépelt tisztázatot személyesen vitte át hivatalos lap szerkesztőségébe s nyújtotta át Szabó Zoltán író-főszerkesztőnek, „bizonyos ünnepélyességgel. [
] Olyasmit hozok, amit bizonyára szívesen nyomtatsz ki -- mondta, rövid mosolyt fojtva el a bajusza alatt, kéznyújtás közben” – emlékezett vissza Szabó Zoltán szerkesztő 1958-ban.
Ahhoz képest, hogy az MKP ettől kezdve Nagyot „a földosztó miniszterként” népszerűsítette, személyes szerepe a lehetőségekhez képest korlátozott maradt. Tervezete alapjait megőrizték, kissé mérsékelték, és a Nemzeti Parasztpárt javaslataként jelentették meg. Vorosilov marsall, a SZEB elnöke annyira siettette a földreform végrehatását (a még német oldalon harcoló magyar csapatok tömeges átállását várta tőle), hogy még az Ideiglenes Nemzetgyűlést sem lehetett összehívni, ezért jelent meg az 1944-45-ös rendszerváltás első, és legfontosabb intézkedése egyszerű kormányrendeletként. Március 29-én Pusztaszeren, a Pallavicini-birtokon, a legenda szerinti honfoglalást követő „országgyűlés” színhelyén (nem véletlenül egy a szó szoros értelmében vett új honfoglalásként) Nagy Imre beszédével megkezdődött a földek hivatalos kiosztása.
A földreform elsősorban politikai intézkedés volt, a szorosan vett közgazdasági racionalitáshoz kevés köze volt. Fő törekvése, ahogyan Nagy is hangsúlyozta, az előző rendszerrel azonosított nagybirtok felszámolása volt. Ezenfelül, kisajátítván a nagyvállalatok birtokait és a nagybérleteket, a nagytőke ellen is irányult, vagyis a kommunista párt hosszabb távú célkitűzéseit is kifejezte. Politikai büntetőszerepet is játszott, mert a háborús bűnösök, a németekkel és nyilasokkal együttműködők, elsősorban a hazai németség Volksbundba tömörült tagjai birtokait elkobozta.
A földek kiosztását túlnyomórészt fiatal, kommunista párttag földosztó biztosok végezték el, a miniszter feladata elsősorban a munka összehangolása volt. Nagy Imre emellett küszködött az élet beindításának megannyi, az agrárszektorra nehezdő terhével – a tavaszi munkák megkezdésével, a Vörös Hadsereg egyezményeken felüli állandó rekvirálásai okozta gondokkal, a városi lakosság ellátását biztosítani hivatott beszolgáltatás megszervezésével. Emellett részt kellett vennie a kormány politikai vitáiban (szigorúan képviselte a kommunista pártvonalat, például amikor más pártbeli kollégái szóvá tették az első rendőrségi önkényeskedéseket, egyértelműen a rendőrség mellé állt) és a párt vezetésében. Ez utóbbit az MKP 1945. májusi pártértekezlete újjászervezte. A 25 tagú Központi Vezetőség ekkor indult el a „pártparlamentté” válás útján. Az első ízben választott Politikai Bizottságba öt moszkvai került be, a későbbi „négyesfogat” (Rákosi, Gerő, Farkas, Révai) és Nagy Imre. A hat „hazai” tag között már ott voltak a következő évek, sőt évtizedek főszereplői: Rajk László, Kádár János, Kovács István, Kiss Károly, Kossa István és Horváth Márton. Az öttagú titkárságba viszont Nagy Imrét már nem jelölték; Rákosi Mátyás főtitkár mellett két-két moszkvai és hazai vezető dolgozott: Farkas és Révai, illetve Rajk és Kádár. A hazai vezetők felívelése (elsősorban Rajk Lászlóé) bizonyos fokig Nagy visszaszorulása irányába hatott. A „hazai közönség” számára vonzó, nem zsidó származású vezető alakját már nem egyedül Nagy testesítette meg az MKP vezetésében.
Ez a háttérbe szorulás a következő hónapokban, években folytatódott. Nagy, a sikeres, látszatra példás kommunista miniszter és pártja között újabb és újabb súrlódásokra került sor, igaz, egyelőre kevésbé jelentős ügyekben. A kommunista párt vezetősége, apparátusa és az ún „aktíva” a politika valamennyi kérdésével foglalkozott, kényszerből, s ezért nehezen elfojtott forradalmi lendülettel. Ez Nagy Imrétől tökéletesen idegen volt: mint egykori hivatalnok, sokkal jobban vonzódott a parlamentarizmus és az állami adminisztráció kiszámítható és olykor ráérős munkastílusához. Nehezen viselte viszont az aszketikus kommunista vezetőtársak által diktált munkatempót, az állandó ülésezést. Egyre gyakrabban maradt el róluk, elmulasztott kötelező szerepléseket (így például nem ment el az 1945. augusztus 20-i kecskemét nagygyűlésre, noha szereplését meghirdették). Ebben szerepet játszott az is, hogy szervezete nehezen alkalmazkodott a moszkvaitól teljesen eltérő megterheléshez, új életritmushoz. Ekkor jelentkeztek először szívpanaszai, melyek végigkísérték életét. 1945. augusztusában az MKP Titkársága kötelezte arra, hogy „a legrövidebb időn belül vizsgáltassa meg és kezeltesse magát.”
Az újjáépítés első sikerei túlzott optimizmussal töltötték el a kommunista pártvezetőket. Nagy ebben is kilógott a sorból: amikor ugyancsak 1945. augusztusában Rákosi a parlamenti választások mielőbbi megtartását javasolta, ő elhalasztásukat javasolta. A pártvezért amúgy is egyre jobban idegesítette a földművelésügyi miniszter. „Kellemetlen esetünk van Nagy Imre elvtárssal, aki munkával való túlterheltségére hivatkozik és nagyon nehezen vonható be a pártmunkába.” – írta szeptember 3-án Georgi Dimitrovnak, a Komintern volt főtitkárának Moszkvába. – „Minisztériumában a régi bürokraták befolyása alá került, és három nappal ezelőtt értesültünk róla, hogy jegyzéket intézett a Szövetséges Ellenőrző Bizottsághoz, amelyben tekintélyes mennyiségű élelmiszert és vetőmagot kért a Vörös Hadseregtől. Ez a jegyzék joggal keltett méltatlankodást és felháborodást, minthogy eddig még nem tettünk komolyabb erőfeszítéseket azért, hogy a termésből a szükségeset megkapjuk. Szigorú megrovásban részesítjük.”
Egyre nehezebben fogadta el az alkatától és felfogásától idegen feladatokat és szerepeket. 1945 novemberében, az első szabad választás után belügyminiszter lett. Ez kompromisszum eredménye volt: az MKP a keménykezű Rajk Lászlót szánta erre posztra, de az elsöprő kisgazdapárti győzelem ezt nem tette lehetővé, hiába avatkoztak be a szovjetek, értésére adván Tildy Zoltánnak és Nagy Ferencnek, a kigazdapárt vezetőinek, hogy népi demokráciában a belgyminiszter csak kommunista lehet. Négy hónapot töltött ebben a pozícióban, és szinte semmivel nem vétette magát észre – a későbbi kommunista belügyminiszterek (Rajk, Kádár) tevékenységének ismeretében ez nagyon kedvező mérleg. Az 1945 legelején megszervezett politikai rendőrség teljesen elkülönült, és a kommunista pártvezetés illetve a szovjet rezidensek instrukciói szerint cselekedett. Bibó István szerint, aki ezekben a hónapokban a Belügyminisztérium törvényelőkészítő osztályát vezette, minisztere „nagyon megnyerő ember volt, de nem volt expeditív ember. Semmi különös direktívát nem kaptam tőle.” A rendőrségi túlkapások a kommunisták által alkotott, s a koalíciós korszak tetszés szerint értelmezhető „gumifogalmával” jellemzett „reakciósok” ellen folytatódtak – a Parlamentben Nagynak kellett (volna) válaszolnia a felháborodott kritikákra. Irányításával dolgozták ki a német nemzetiségűek kitelepítésére vonatkozó rendeletet – ezzel a kérdéssel már 1945 áprilisában foglalkoznia kellett, amikor még a szövetségesek nem írták elő ezt az intézkedést Magyarországnak
Pártja mindennek ellenére elégedetlen volt vele, és 1946 első heteiben mind élesebben bírálták: nem tisztítja meg a közigazgatást és a rendőrséget a „régi reakciósoktól”.
Az MKP az 1945-ös választásból azt a következtetést vonta le, hogy fő feladata a választás „korrekciója” minden parlamenten kívüli politikai és más eszközzel. Ezek sorában kitüntetett szerepet játszott a kommunistákat, a szociáldemokratákat és a parasztpártot tömörítő „Baloldali Blokk” létrehozása 1946 márciusában a választáson abszolút többséget szerzett kisgazpárttal szemben. A koalíció gyakorlatilag kettészakadt, bár fel nem bomlott. Ekkor látta Nagy Imre elérkezettnek az időt, hogy elmeneküljön: „erősen leromlott egészségi állapotára” hivatkozva március 18-án lemondott a belügyminiszteri posztról. Bár valóban átesett egy sérvműtéten, valójában nem ez számított. Rákosiék látták, hogy Nagy nem alkalmas a „párt öklének” szánt szervezet vaskezű kiépítésére.
Nagy párt- és állami feladatait mindinkább szakemberként közelítette meg. Az MKP-nak azonban más típusú emberekre volt szüksége - róla kiderült, hogy nem „univerzális” vezető, nem is nagyon tudtak mit kezdeni vele. Egy darabig még úgy tűnt, helyére kerül: tagja lett az MKP Titkárságának (a mezőgazdaságért felelt), vezette a pártapparátus falusi munkával foglalkozó részlegeit (osztályt, bizottságot), ismét ő lett a párt első számú agrárszakértője. Ebben a minőségében lelkesen és odaadóan dolgozott olyan tervezeteken és elképzeléseken (szövetkezetpolitika, községpolitika), amelyekről mind többen érezték, hogy ideiglenes érvényűek. Felmerült diplomáciai való kiküldése pályára (bukaresti követnek szánták), az 1947. augusztusában tartott újabb választás után a nemzetgyűlés elnökévé választották. E jobbára protokolláris szerepben sem hagyott hátra túlságosan vonzó örökséget: erre az időre esett a magyar parlamentarizmus és többpártrendszer felszámolása. Igaz, már korábban kezdődött a Kisgazdapárt felszalámizásával 1947 első felében, majd a közönséges és közvetett csalásokkal terhelt 1947. augusztusi választásokkal. De folytatódott a Magyar Függetlenségi Párt mandátumainak megsemmisítésével, majd sorra következtek a többi párt képviselői. Nem csupán a Ház összlétszáma csökkent 1949-re, a ciklus végére majdnem ötven fővel, de megmaradt 364 képviselő egyharmada is, mintegy 120 képviselő „új arc” volt, akik a megválasztott, de lemondatott, kizárt, letartóztatott képviselők helyét foglalták le. Mindehhez Nagynak kevés köze maradt, de házelnökként, magas állami tisztségben megjelenítette a mind erőltetettebb (át)menet politikáját.
Pártja számára láthatóan ez maradt legfőbb értéke: rokonszenves, tanáros alakja, intellektusa nagyon alkalmasnak tűnt e „megjelenítésre” a parasztság és az értelmiség előtt. Nagy mássága nemcsak a kommunista káderek körében szúrt szemet, akik ekkoriban legfeljebb túlzott kényelemszeretetét, visszahúzódásra, passzivitásra való hajlamát hánytorgatták fel, politikai nézetkülönbségeket nemigen. Ami a pártközpontban ellenszenvesnek tűnt, s Nagyot mindinkább az emelkedő fiatalabb káderek (mezőgazdasági „vonalon”: Donáth Ferenc, Erdei Mihály, Hegedüs András) mögé sorolta, az kívülről inkább tette érdekessé és rokonszenvessé.
Nagy Ferenc szerint, aki 1948-ban, emigrációja elején írta meg emlékeit, „a kommunista miniszterek közül talán leginkább mondható magyar embernek. Sokáig vidéken élt, s a vidéki kisvárosban barátságos modor ragadt rá. Nem nagy politikus, de pártja utasításait gondolkodás nélkül végrehajtja.” Hasonlót érzékeltetett a vele rokonszenvező Kovács Imre 1949-ben: „Nagy Imre nem volt veszélyes, amint hazaérkezett, egyszerre otthon érezte magát, ő tényleg szerette a népet, paraszti eredetét nem tagadta meg.” Bibó István már idézett életrajzi interjújában, a hetvenes években a különbségre tette a hangsúlyt: „Valamiképpen az összes Moszkvából, Sztálin árnyékából jött kommunistában, Nagy Imre kivételével, volt valami embertelen.”
Fentebb idézett, Moszkvába küldött jelentésében Rákosi is említette, hogy Nagyot befolyásuk alá vonták a közigazgatásban dolgozó „reakciósok”. Az osztályalapú, mindenre kiterjedő politikai bizalmatlanság a kommunista vezető archetípusának egyik fontos jellemvonása volt. Ez Nagyot is jellemezte, legalábbis eleinte. Sibelka-Perleberg Artúr, földművelésügyi miniszteriumi vezető tisztviselő a Horthy-rendszerben ellenzéki, középosztálybeli szakember szemével látta miniszterét: „Teljesen idegen volt. Nemcsak úgy, hogy hosszú ideig kint élt Moszkvában és nem ismerte Magyarországot, csak az írásokból – amiket ő írt az országról. Nem volt szakember – ugye az, hogy egy parasztnak a fia, büszkén emlegette mindig: somogyi kovács gyereke vagyok – nem képesítés arra, hogy agrár-külkereskedelmet csináljon. [...] A másik az, hogy rettentő gyanakvó volt. Ezt Moszkvából hozta magával. A Földművelésügyi Minisztérium egyáltalán nem volt jobboldali a maga idejében, egy másodfokú dzsentri minisztérium volt. Akik velünk dolgoztak vagy egy jobb polgári milliőből kerültek föl, vagy szegényebb földbirtokosi rétegnek a másodfiai voltak. Ezekkel szemben szükségszerűen gyanakvó volt.” Szükségszerűen, de nem feltétlenül és végérvényesen. Államtitkára, a parasztpárti S. Szabó Ferenc visszaemlékezése szerint „a gondolkodásában, megjelenésében nem tűnt semmiképpen egy akarnok embernek, aki most mindjárt egy személyben kezd intézkedni. Úgyszólván mindenbe bennünket bevont, megkérdezett...„ Szabó Zoltán, az Ideiglenes Kormány hivatalos lapjának szerkesztőjeként Debrecenben sok időt töltött együtt vele. „A miniszterek asztalánál a Bika-szállóban Nagy Imrét lassú mozdulatú, csendes beszédű embernek ismerhettem meg, akit a vitatkozás, előtérbe kerülés vágya nem fűtött. Személyiségében volt valami megnyugtató, ami részben a nagyvonalúság és a nagyratörés hiányának tulajdonítható, részben a common sense dunántúli változatának. [...] Nagy Imre főként abban különbözött, hogy őszinte embernek látszott... Kétségtelen, hogy a moszkvaiak csoportjából ő volt ez egyetlen, akinek volt esélye rá, hogy a magyar paraszt vagy munkás úgy érezze, hogy a „mieink” közül való, akinek gondolatát hazai gondok kormányozzák.” |