KENEDI JÁNOS: Ügynök, ügynök über alles ...
"Haza csak ott van,
hol
kémszolgálat is van."[1]
Haraszti Miklós Az MSZMP KB. 1989. április 12-ei zárt ülésén
Kádár János megpróbált saját 1956-os felelősségéről számot adni[2], de pszichológiailag képtelen volt árulásának
áldozatát néven nevezni. Bűntudata elől ilyen nyelvi fordulatokba menekült:
"az az ember", meg "az azóta elhunyt ember", bár csak
egyetlen személynevet - Nagy Imréét - kellett volna kimondania. Máskülönben
működött az emlékezete. Fel tudta idézni, hogy 1956. november 4-én,
Szolnokon az MSZMP-nek két napilapja is megjelent "mintha az egyiket Friss
[István] szerkesztette volna, a másikat mintha Andics" (Erzsébet), ám
koncentráló képessége kimerült a maga mentségéhez használt erőfeszítéstől:
"az első vád az volt ellenem, hogy szovjet ügynök vagyok". Noha a
legfelsőbb pártfórumon azzal védekezett, "bibliai értelemben bűnbak
vagyok", a Duna-parti Fehér Házban titkosszolgálati eszközök árnyképeivel
viaskodott: "ha lefényképezett magnetofon felvételre alkalmas gép van
az asztalon, akkor én nem tehetem azt, hogy ugyanilyen célra alkalmas, nem
akarom mondani mit rejtett dologgal dolgozzak. Nem akarom a szót használni,
mert csúnya a szó. Ez szakzsargon." Hogy a titkosszolgálati szakzsargont Kádár
nem akarta, a vélelmezett ügynöki teendő áldozatát nem tudta megnevezni, rávezet
arra a pszichológiai folyamatra, amely elnyelte az "Állambiztonsági"
jelzőt a "Történeti Hivatal" fogalma elől az "ügynöktörvény",
1996-os kormány-javaslatából. A
csúnya szó még szerepelt Kuncze Gábor,
SZDSZ-es belügyminiszter törvénytervezetében és Gyekiczki András
kabinetfőnök sajtónyilatkozataiban, ám
a törvénymódosítási javaslatot előterjesztő további három MSZP-s
miniszter (Nikolits István, Keleti György, Vastagh Pál) közösen fojtotta el
a csúnya szót. Kérdés persze, mi
emészt fel több pszichológiai energiát:
a tudás elhallgatása vagy kimondása, ha az állambiztonsági
szervezetről van szó. Mint ahogy az is kérdés, hogy
a nyelvi kozmetika szimbolikus vagy funkcionális-e. Ha az országgyűlési vitában győz az MSZP
túlereje, akkor a beszolgáltatandó III/III-as iratokból létrehozható egy
szimbolikus iratőrzőhely, amely szemfényvesztő módon elégíti ki az Alkotmány
59. §-ában biztosított információs önrendelkezési jogot és a 61. §-ában
rögzített tudományos kutatás szabadságát. Ha az MSZP meghajlik az észérvek
előtt, és a volt III. (állambiztonsági) Főcsoportfőnökség és jogelődei
1990 február 14-e előtt keletkezett teljes iratanyagát átadja a pártsemleges,
parlamenti felügyelet alá vont iratőrzőhelynek, valamint a HM alá tartozott
MNVK-2 (Magyar Népköztársaság Vezérkari Csoportfőnökség 2. osztálya)
iratait is, akkor funkcionálisan
eleget tesz a jogállami normáknak. Az észérvek az alkotmányos megoldás
mellett szólnak. Félelmi beidegződései azonban múltja felől úgy határozzák
meg az MSZP-t , ahogy Kádárt a bűntudata. Utolsó (pártnyilvánosságnak szánt) szavai
szerint Kádár attól való félelmében áldozta fel Nagy Imrét, hogy majd
"nem szabad többé Lenin nevét kimondani"; ha győz a nemzeti
forradalom, oda a felsőbbrendű érdek: a világforradalom. Mióta a nemzet köztársasági
államformát öltött és egy varázsige az állambiztonsági szolgálatokat
nemzetbiztonságira változtatta, a felsőbbrendű érdek maga az ügynökhálózat
lett. Nem mintha az állampolgár tudhatná ki az ellenség és mi a titok -
a totem és a tabu? - Horn Gyula és az MSZP miniszterei úgy védelmezik
a nemzetbiztonság ügynökeit - Boross
Péter kifejezésével élve - mint a "nemzeti kincs"-et. Jóllehet
csimpaszkodnak a NATO-ba, az Európai Unió és más világszervezetek után,
lesajnálják az UNESCO-ajánlást, amely szerint az összeomlott diktatúrák
állambiztonsági iratai "képezik a nemzeti kulturális örökség részét".
És rá se hederítenek a magyar adatvédelmi ombudsman (1996. február 11-én
kibocsájtott, a parancsuralmi rendszer titkosszolgálatai által keletkeztetett
iratok kezeléséről szóló) állásfoglalására: "az egyes szolgálatok
jogellenesen létrejött iratállománya kezelésében érdemi különbség nem
lehet." Igaz, amennyiben az 1990. évi X. törvény és
a 26/1990. Minisztertanácsi rendelet szerint különbözőképpen kezelik a hírszerzés,
a kémelhárítás, a katonai elhárítás jogutóddal és anélkül megszűnt
belső elhárítás iratállományát,
úgyszólván semmi politikai tartalma nem lenne a rendszerváltás szót használni:
így merőben diszfunkcionális és irracionális volna az Állambiztonsági Történeti
Hivatal felállítása, amely az állambiztonsági jelző használatával eo
ipso feltételezi, hogy egy politikatörténeti korszak lezárult. Iratállománya
muzeális jellegű, közgyűjteményekben a helye, mint más történelmi tanulmányozásra
érdemes tárgynak. Persze nem az első rendszerváltáson gázol keresztül az
emberi jogok iránt közönyös és a tudománnyal szemben nyegle, de valaminő
magasabbrendű érdekeknek hódoló párt Magyarországon, a XX. század végén. Az 1945-ös felszabadulás jóval nagyobb
horderejű rendszerváltás volt, mint ami
1989 október 23-án kikiáltotta a Köztársaságot - helyesebben talán
csak kínjában kiköhögte. Ám 1945-ben még ki sem hűlt a nyilasok fészke,
a Hűség Házába befészkelődött politikai rendőrség már titkosította a
hungarista pártok tagjainak nyilvántartásait az Andrássy út 60-ban. Ez a zárlat
még a 2000. esztendőben is blokkolja
a történelmi tényfeltárást, noha az adatok megvannak. A Belügyminisztérium
Dokumentációs Osztálya (az Állambiztonsági Operatív Nyilvántartó sok-sok
névváltoztatáson átesett jogutóda és a Történeti Hivatal jogelődje)
1990 május 25-ei dátummal ellátott leltára szerint 51.200 nyílaskeresztes
belépési nyilatkozat, 4.297 (magyar) "SS"-belépési nyilatkozat és
4.400 Volksbund belépési nyilatkozat áll - állhatna! - a tudományos kutatás
rendelkezésére. E közel 60 ezer radikális jobboldali párttal rokonszenvező,
militarista és a német etnikai kisebbséghez tartozó, de a magyar náci
politikai többséghez igazodó személy számottevő része 1945-ben a
kisnyilasokkal együtt felcsapott kiskommunistának. Akkortájt ez a politikai
szerepváltás pusztán túlélési stratégiát kínált a népbírósági számonkérések
elől. Senkinek nem fordult meg a fejében, hogy a nácizmus és a
kommunizmus közti interregnum államát olyan epitheton ornansokkal cifrázza,
mint "adatvédelem", vagy a "személyiségi jogok védelme".
Az átsomfordálás a szélső jobboldali szervezetekből a szélső
baloldaliakba egyszerűen oltalmat biztosított
az igazoló bizottsági eljárásokkal szemben.
A Belügyminisztérium - 1948 november 13-a és
1949 november 14-e között tartott - Politikai Kollégiumi Üléseinek[3] dossziéjából megérthető: az egyik világnézeti
pártból a másikba való áttérést a nácizmus és a kommunizmus közötti
átmenet idején az apparátus szegényessége miatt leplezte a hatalom. Onnét
vett verőlegényt, ahonnét tudott. Kádár János belügyminiszter - Rákosi Mátyás
a kommunista párt, az MKP főtitkár utasításával és Péter Gábor
budapesti ÁVO-parancsnok javaslatával nem teljes összhangban - maga indítványozta
a Belügyminisztérium 1949. március 7-ei Politikai Kollégiumi Ülésén, hogy
egy verőlegényekből álló brigád - "gyorsan mozgó, különleges
csoport" - kulákverésekre legyen felhatalmazva. Aztán több ilyen brigád
alakult. És végigverték Hajdú-Bihar megyét. Épp Lenin világforradalmi elképzeléseire
hivatkozott Kádár az állami bűnözés megindításához. "Pártunk
parasztpolitikájában mindenkor a lenini meghatározások voltak érvényesek,
de ebben a kérdésben egy kicsit el vagyunk maradva" - célzott
egyik hivatali elődjére, a "földosztó" Nagy Imrére. Aki a magyar
földosztást a szovjet magán földterületi határok mértékétől némileg
eltérően jelölte ki az Ideiglenes Nemzeti Kormány 600/1945-ös számú, 1945
március 18-án, a Magyar Közlönyben kihirdetett (miniszterelnöki címen
kiadott) rendeletében. Jóllehet
1949-re a 25 hold feletti birtokkal rendelkezők száma (az 1941-es összeíráskor
rögzített) 323 ezerről 186 ezerre esett vissza, a 100 holdas birtokosok száma
pedig 4 ezerre csökkent (az 1941-ben lajstromozott 20 ezerről),
Kádár a belügyminisztérium vezetőinek fejére olvasta: "Párttagságunk
nincs tisztában a lenini parasztpolitikával, és falun elmaradtak a
szocializmus megteremtésével." Tűnjék bármily rendhagyónak, a kolhozosítási
terv akadozásai felől bontakozik ki az a pszichológiai szindróma, amely évtizedeken
át csak lappangott Kádár elméjében, míg aztán 1989-ben manifesztálódott.
A szindróma egyes motívumai csak közvetetten kapcsolódnak az 1945 és 49. közötti
politikai viszonyokhoz. Mindössze annyiban, hogy a radikális jobboldal csürhéje
helyet kapott a kommunista irányítású rendőrség alsó szintű állományában.
De ugyancsak közvetetten ebből az időszakból erednek Kádár elképzelései
a proletárdiktatúra és a nyilvánosság - főként a sajtó és a rendőrség
- viszonyáról, amelyeket azonban csak 1956 november 4-e
után, a munkástanácsok fölszámolásával és a közvetlen demokrácia
többi társadalmi intézményének eltakarításával tudott megvalósítani. Kádár ugyanis a rendőrségi funkciók megértésére
jóval nagyobb fogékonyságot mutatott, mint a koalíciós korszak korábbi belügyminiszterei:
Nagy Imre és Rajk László. Sőt a rendőrség funkcionális és szimbolikus szerepeit több
dramaturgiai érzékkel osztotta ki, mint hivatali elődei. "Jobb a kulákot
az új (értsd: ÁVH) egyenruhájában megverni, mert ez a megmagyarázásnak
jobb módja. Az új egyenruha jelentősége éppen abban van, hogy a fejlődésnek
az irányát dokumentálja. /.../ El kell érni, hogy a kulák reszkessen, a
szegény örüljön, ha meglátja az új egyenruhát.
A lapok nem fognak írni róla, de azt mi nem bánjuk, ha az emberek beszélik"
- jelentette ki Kádár 1949 március 7-én, valamelyest kontrázva Péter Gábor
javaslatát, hogy a kulákverő brigádok a demokratikus rendőrség (közrendvédelmi)
"szürke egyenruháját viseljék." A "lex-Kádár" így szólt
1949-ben: a./ a verőlegény különleges, feltűnő, kék
egyenruhában brutalizál; b./ a közrendvédelmi rendőr feltűnésmentes,
szürke egyenruhában érvényt szerez a proletárdiktatúra különleges
jogainak; c./ a sajtó cenzúrát gyakorol; d./ a közvélemény rá van utalva a híresztelésekre. A "lex-Kádár" nyolc év múltán
kissé módosul az MSZMP 1957 január 14-ei ülésén: "A vidéki erőt külön
elő kell venni. [A] Sorrend legyen: rendőrség vagy honvédség keretében
szervezett karhatalmi erő, vidéki népőrség (én ezt szívesebben nevezném
munkásőrségnek). Ide csak a pártbizottság által javasolt embereket lehet
bevenni, ami nem jelenti azt, hogy csak párttagokat. Ezek forradalmi tartalék
ezredek legyenek, amelyeket - bár kezdetben szűkek - a pártbizottságok ajánlása
alapján szedjenek össze. /.../ Hogy nincsenek kiképezve? Majd a hatodik bevetésnél
már tudni fogják mi a feladatuk. Ezek tulajdonképpen a legmegbízhatóbbak.
Ezekről próbarendőrként beszéltek, most karhatalmistáknak hívják őket,
ami, tulajdonképpen nem sok különbséget jelent. /.../ A rendőrségről mi
ne beszéljünk a sajtóban /.../, az újságíró, aki a Népakaratnál
dolgozik, ne a Népakarat, hanem a rendőrség embere legyen, mert ha nem, akkor
a sajtó sohasem fogja a rendőrség ügyét támogatni. A rendőrségen meg
kell szervezni a sajtóirodát, mely csupán egy emberből álljon. Ez ritka
esetben, a feletteseivel előzőleg megbeszélve nyilatkozzon a sajtó részére."[4] A "lex-Kádár" így szólt
1957-ben: a./ a karhatalmista (próbarendőr, stb.) különleges,
feltűnő egyenruhában brutalizál; b./ a közrendvédelmi rendőr feltűnésmentes,
szürkéskék egyenruhában érvényt szerez a Munkás-Paraszt Kormány és az
MSZMP IKV rendkívüli felhatalmazásainak; c./ a sajtót a rendőrség látja el információkkal; d./ a közvélemény rá van kényszerítve a
sajtóból kirekesztett információk híresztelésére. Az 1949-es és az 1957-es "lex-Kádár"
megegyezik a hol verőlegénynek, hol karhatalomnak elkeresztelt első feladatkörben,
amelyet kiváltképpen az jellemez, hogy rendeltetése múltán akár egyetlen
utasításra vagy rendeletre is
kivonható a kemény diktatúra intézményes köréből. (A különleges
egyenruha eltűnik a társadalmi nyilvánosság centrumából, vagy a peremre
szorul úgy, mint a munkásőrségé, amelyet a civil lakósággal szemben márcsak
olyan rendkívüli eseménynél vetettek be, mint például az 1972-es, 1973-as
március 15-ei diáktüntetések szétverése.) A harmadik és negyedik feladatkörben
azonban a "lex-Kádár" módosul. A második funkcióban szereplő
rendőrség feltűnés nélkül fölveszi Horthy-rendszerbeli (a Prónay-különítményesek
távozása utáni) kettős szerepét. A puha diktatúrában a politikai rendőrség
- az állambiztonsági szolgálat - titokban hírt szerez és nyilvánosan híresztelést (dezinformációt)
terjeszt. Azaz, Kádár János az '56-os forradalom leverése után államosította
a híresztelést, amelyet 1949-ben még csupán a civil lakósság hangulati tényezőjének
tekintett. Ha a verőlegények végeztek különleges rendeltetésükkel, a párt
nem bánja, "ha az emberek beszélik", amit akarnak. Ám ha a sajtót
a rendőrség központilag irányítja, a híresztelés is a párt kívánalmai
szerint irányítható. Ilyenformán Kádár 1957-től helyreállította annak a
tevékenységi formának a klasszikus funkcióját, amelyben az ügynök betölti
közhatalmi szerepét. Ha az a feladata, hogy a bizalmas
nyomozások számára információt
gyűjtsön, megteszi. Ha az, hogy "beépüljön" egy-egy csoportba,
megteszi. Ha az, hogy
"bomlasszon", "kiszorítson", intrikáljon, hamis híreket
terjesszen, megteszi. De az ügyészség számára dokumentált nyílt nyomozati eljárásban, a vizsgálati szakaszban ezt már nem
teheti - ahogy szakzsargonjukban mondják - az ügynököket és jelentéseiket
ki kell vonni az operációs műveletből. Előáll az a helyzet, amelyet a
fegyveres erők és a közbiztonsági ügyek minisztere,
Münnich Ferenc felvetett Kádár Jánosnak
1957 január 14-én az Ideiglenes Központi Vezetőség már idézett ülésén.
"A rendőrségnél szerintem a legfontosabb a tisztikart jól átnézni,
felújítani a politikai apparátust, a lehető leggyorsabban kiépíteni, hogy
minden ingadozás nélkül láthassa el feladatát. A legjobb szakembereket be
kell vinni a politikai apparátusba." Münnich 1957-es formulájával az
1945 és 1949 közötti politikai rendőrség legalsó szintjére benyomult szélsőjobboldali
csürhét egy szinttel magasabbra lehetett emelni. Éppen ez volt a legkényesebb feladat a 40-es
évek második felében is, hiszen nemcsak a rendőri állomány legalsó szintjén
kellett megfelelni a követelményeknek. Azt követően, hogy a kisnyilasok előbb
kiskommunistákat vertek, a feladatkör nem úgy bővült, hogy a nagynyilasok következtek.
Hanem a kommunisták (is). Így vált az ÁVO és az ÁVH szakembereinek
zsarolhatósága elsőrendű apparátusi érdekké: a háborús bűnösök
internáló táborából Csikós Nagy Béla közgazdászt maga Vas Zoltán
szabadította ki. Miközben a tömegpropaganda
nyilasbérencezett, a börtönök nyelték a Horthy-fasiszta ügynökként
elitélt kommunistákat, az MDP Politikai
Bizottsága 1953 szeptember 16-án egyik lábáról a másikra állva tanácstalankodott,
mi tévő is legyen a néhai VKF-2. rejtjelfejtő osztályának nyolc szakemberével,
akiket noha egy évvel korábban emeltek csak ki és tartóztattak le a diplomaták
üzeneteit dekódoló titkos szolgálatból,
Gerő Ernő javaslatára mégse ítélték el őket. Nagyjából úgy
okoskodtak róluk, ahogy emlékiratában Farkas Vladimir idézi az ÁVO
egyik őrnagyának véleményét
a telefonlehallgatási szolgálatnál dolgozó valamelyik mérnökről,
"aki már a horthysta politikai rendőrségen is ugyanazt a munkát végezte.
(...) Miért ne vennénk igénybe egy tisztességes szakember tudását, amikor
még nem rendelkezünk saját szakemberekkel?"
Ez az uralkodó elv érvényesült már 1945-től.
Juhász Antal csendőrnyomozó a vizsgálati fogságból írott szabadlábra
helyezési kérelmét egyenesen Rákosi Mátyásnak címezte. Az MDP főtitkára
ráírta a folyamodványra: "L(ássa) Farkas (Mihály), 1945. VIII.1."
Mire Farkas azt javasolta: "Rákosi elvtárs! Véleményem szerint Juhász
Antalt ki kell bocsájtani és fel kell használni. VIII.3." Két héttel később
- VIII. 19-én - Rákosi döntött: "Egyetértek!"[5] Újszászy István vezérőrnaggyal - a Vezérkari
Főnökség 2. osztálya, a VKF-2, majd az Államvédelmi Központ 1942. július
1. és 1944. március 28-a közti főnökével
- Péter Gábor ÁVO-altábornagy kihallgatási jegyzőkönyvbe foglaltatta a késő
Horthy-rendszer hírszerzésének teljes "offenzív és defenzív rendszerét",
leíratta a hálózatépítés struktúráját, valamint néven neveztette a
legmagasabb rangú informátorokat.[6] 1948.
augusztus 28-ai dátum szerepel a leíráson, azaz 15-tel több eltelt nap,
hogysem Kádárt belügyminiszterré kinevezték, s kevesebb mint néhány héttel,
hogy Újszászyt az ÁVO Ilka utcai kihallgató részlegénél agyonverték.
********* Úgyhogy Kádár nehezen mondhatta, hogy ne
lett volna egy kis szerepe abban, ahogy vele is elbántak a Horthy-rendszer
professzionalistái az ÁVH őrizetében. Tizenegy hónappal letartóztatása előtt,
belügyminiszterként 1949. május 23-án a Belügyminisztérium
Politikai Kollégiumi ülésén a rendőrségnél már lezajlott és még
folyamatban lévő átszervezésekről a következő javaslatot tette: "A
múlt év augusztusában a rendőrség
szervezetében lényeges módosítást hajtottunk végre. Az ÁVH-t kikülönítettük
és karhatalmat szerveztünk melléje. A következő nagy szervezeti változás
az lesz, hogy az ősz folyamán a határőrséget az ÁVH átveszi a honvédségtől.
Ezzel kapcsolatban ki kell küldeni egy bizottságot, amelynek feladata az lesz,
hogy a rendőrség átszervezésének tervét kidolgozza. (...) A bizottság
szedje össze a múltból két évnek a csendőri és rendőri szervezeti
adatait. Így pl. 1931 és 1939-ről. Ennek alapján meg kell vizsgálni, hogy
azokat a funkciókat, amelyeket az ÁVH-ra és a rendőrségre ruházunk a múltban
mennyien végezték el. Vagyis mennyi volt a csendőrség, a rendőrség és a
határőrség összlétszáma. Meg kell nézni az ÁVH és a rendőrség
szervezetét és funkcióinak megoszlását.
Az irányvonal kb. az legyen, hogy a régi csendőrségi, határőrségi
funkciókat, valamint a rendőrség politikai osztályának és idegenellenőrzési
szerveinek funkcióját az ÁVH lássa el. Ehhez járul még, mint új feladat,
a Párt, a parlament és a vezetők személyének biztosítása." Kádár intencióját messzemenően figyelembe vették, olyannyira, hogy még húsz
évvel később is hemzsegtek az MSZMP-ben, a vidéki és a budapesti apparátus
funkcionáriusai és az állambiztonsági szolgálat munkatársai között a
Horthy-csendőrség és a VKF-2 tisztjei, tiszthelyettesi és ügynökei.
1969-ben a csendőrség ügynökeiből 21 fő rendelkezett MSZMP tagkönyvvel, a
VKF-2 ügynökei közül 13 fő, Horthy politikai rendőrségének nyílt állományú
tisztjei és tiszthelyettesei közül pedig 97 fő tartozott a Magyar
Szocialista Munkáspárthoz, nem beszélve az "SS" Szent László
hadosztályának és a Hunyadi páncélgránátos légiónak 278 tagjáról, 138
Jutasi-iskolát végzett tisztről és tiszthelyettesről, 345 kisnyilasról és
nyilas pártszolgálatosról, sőt az 1919-es Prónay-különítményesek közül
kettő teljesített szolgálatot a BRFK-n, egy tartozott a Komárom megyei és
egy a Nógrád megyei pártalapszervhez. Ők részét alkották annak a 2.823 párttagnak,
akikről külön-külön kompromittáló adatokat tároltak a BM III/2-es Operatív
Nyilvántartó Osztályán, egy részük meg egyenesen a Belügyminisztérium
kebelbeli tagja volt, mint ugye "szakember". Rácz Sándor
miniszterhelyettes Benkei András belügyminiszter számára készített, s 1969
október 24-én átadott Tájékoztató Jelentéséből[7] egyébként
az is kitűnik, hogy a Horthy-rendszerből a Rákosi- és Kádár-rendszerbe átmentett
"szakemberek" közül a Budapesti Rendőr-főkapítányságon 531-en
dolgoztak, a BM III/IV-es csoportfőnökségénél (a katonai elhárításnál)
17-en; a III/III-as csoportfőnökségnél 38-an; a III/II-es csoportfőnökségnél
(a kémelhárításnál) 46-an, a III/1-es Vizsgálati Osztályon pedig 16-an.
************* Mi sem lenne nagyobb tulokság, mint ebből
arra az elhamarkodott következtetésre jutni, hogy ha egy (1939-től)
kompromittálódott személy (1945. után) belépett a kommunista pártba
automatikusan mentesült is. Lakatos Benedek építőmester - például -
1947-ben belépett az MKP-ba, 1949-ben kizárták az MDP-ből, jóllehet, múltját
az Igazoló Bizottság már igazolta, 1948-ig rendelkezési állományban lévő
tiszt volt, s még ebben az esztendőben felvételt nyert a "tiszti kísérleti
tanfolyamra". De 1954. július 2-án "besúgással elkövetett népellenes
bűntett" miatt 2 év börtönben letöltendő főbüntetésre ítélte a Fővárosi
Bíróság[8] a BHÖ 86. pontjának e/. alpontjában meghatározott
bűncselekmény alapján. Lakatos Benedek a VKF-2 IV-d. osztályának 28 besúgót
koordináló és jelentéseiket továbbító rezidense volt 1939 novemberétől
1945 áprilisáig. Fedőfoglalkozás gyanánt a VKF-2 "üzemi titkárnak"
nevezte ki Lakatos (volt repülőfelderítő) főhadnagyot különböző nagyvállalatokhoz.
De ő kezelte besúgóinak "B-ellátmányát", ügynökhálózatának
ő utalványozta a havi zsoldot. Ámbár a történelem is késleltette abbéli
szándékát, hogy idejében belépjen a kommunista pártba. Útban afelé, hogy
jelentkezzék a Vörös Hadseregbe a szovjet határőrség Tárnoknál elfogta,
s noha azzal hitegették átirányítják a Debreceni Ideiglenes Nemzeti Kormányhoz,
kisvártatva a szovjet
hadifoglyok gyűjtőhelyén a romániai Fogsániban találta magát, ahonnét
Szebasztopol, Tabakszovhoz, a Jaltai öböl mélyén fekvő Korizmajda, s a
Moszkva fölötti Kinizsma érintésével Leningrád, Lettország és
Lengyelország vasúti csomópontjain keresztül 1947. július 21-én tért
haza. A marhavagonokban és hadifogoly-elosztótáborokban vesztegetett idő mián
lekéste a kommunista párthoz csatlakozás megfelelő idejét. Rajta kívülálló
okból keletkezett az a vétség, amelyet Lakatos Benedeknek nem nézett el a Kádár
által (is) szervezett politikai rendőrség a Rákosi-korszakban, (bár perében
nincs bizonyító erejű adat arról, hogy ügynöki mesterségét az ÁVH-nál
kívánta volna folytatni, igaz ilyen adat nem fekszik el a periratok között,
ha volt, kiszűrték, s már a nyílt vizsgálati és ügyészi szak előtt eltüntették
volna). Mégis, függetlenül a történelem Lakatos
Benedek számára kedvezőtlen konstellációjától, önálló véleménye és
emberies viselkedése vált akadályává annak, hogy a Horthy-rendszer
politikai rendőrségének rezidenseként meghúzhassa magát a kommunista párt
védernyője alatt. Tanúk sokasága (nagyrészt a kommunista párt tagjai)
igazolták előbb a Budapesti Megyei Bíróság 1953. november 25-én megtartott
tárgyalásán, majd a Fővárosi Bíróságon 1954. július 2-án folytatódott
másodfokú eljárás során, hogy az (1953. május 27-e óta letartóztatott)
Lakatos Benedek a VKF-2 fedő funkcióját kihasználva nem engedte a náciknak
a leventekorú fiatalokat a frontra
irányítani, a nyilasoknak a zsidókat
haláltáborba hurcolni. Mikor egy számára még ismeretlen katonaszökevény
megvallotta neki, milyen sorsra számíthat, ha dezertőrként elfogják a várpalotai
szénbányában, Lakatos Benedek se szó, se beszéd kiállított egy igazolást,
amely szerint attól a naptól fogva a szökevény Lakatos Benedek hadiüzemi
parancsnok személyes küldönce; zaklatás őt nem érheti. Ettől kezdve
Lakatos rendre állította ki a "nyílt parancsokat", amelyekkel a
nyilasokat megakadályozta a vállalati dolgozók elhurcolásában, a Várpalotai
Szénbányák felrobbantásában. Mint első fokú pörének egyik tanúja - vállalatának
személyzetise - kevésbé a védelmére, mint inkább az elmarasztalására
hangsúlyozta, Lakatos Benedek "úgy mint
a múltban a nyilas pártot gyűlölte, a jelenben úgy gyűlöli a
kommunista pártot. A Párt politikai kérdéseivel egyáltalán nem
foglalkozik, s még a Szabad Nép Baráti Körére sem jár el."[9] A nyilasok és a kommunisták politikai
szervezeteitől elhatárolódó személyes véleménye nem tette lehetővé
Lakatos Benedek számára a hőn óhajtott rehabilitációt mindvégig a Kádár-rendszer
alatt, noha több mint 30 évig folyamatosan járult joghatóságok elé, persze
fő- és mellékbüntetéseinek kitöltése után. A jogállam azonban elhozta,
amire Lakatos Benedek vágyott. A Fővárosi Bíróság 1993. október 20-án
1.580.061 forint kártalanításban
részesítette "a besúgással elkövetett népellenes bűntett" joghátrányai
miatt,[10] hónapokkal azt követően, hogy a Magyar Köztársaság
Legfelsőbb Bíróságának Elnöki Tanácsa 1993. április 26-án törvényességi
óvással helybenhagyta, hogy Lakatos Benedek a haza javát szolgálta a
VKF-2-nek tett szolgálataival és anélkül is, midőn hol a Várpalotai Szénbányáknál,
hol a MÁVAG repülőgép- és lövegüzemében megakadályozta a népgazdaságnak
ártalmas szabotázsokat.[11] Némi szabadossággal úgy is lehetne
fogalmazni: semmit nem számít egy ember saját erkölcsi érzéke, jó vagy
rossz cselekedete. Amikor a gazdaság teljesítőképességét szolgálja besúgóként,
hazafias tettet valósít meg akkor is, ha szabotázsok megakadályozásával
késlelteti a világháború befejezését, (ami okvetlenül ember áldozatokkal
jár), akkor is, ha ezt titkosszolgálati felhatalmazással teszi. Hogy Lakatos
Benedek tettes-e vagy áldozat az erkölcsi értékválasztás kérdése nem
pedig igazságszolgáltatási doktrina. De az igen, hogy ebben a jogállamban
hozott precedensértékű perben a
bírói hatalom igazolta a törvényhozói szándékot: a besúgás hazafias
cselekedet, nem erkölcsi megítélés kérdése.
************************** Nos, az ellentétes politikai rendszerek közötti titkosszolgálati átjárhatóság
lengőajtajánál négy kérdésre érdemes válaszolni. 1.) Ugyanaz a tevékenység értendő-e
titkosszolgálati professzionalizmuson a diktatúrában, mint a demokráciában?
2.) Akik erre a kérdésre igennel felelnek
vajon tényleg az ügynökhálózatot védik-e? 3.) Ha bizonyítható, hogy nem az ügynök az
a Kohinoor gyémánt, amely diktatúrában és demokráciában egyaránt része
a "nemzeti kincs"-nek, akkor van-e célja, s ha igen, micsoda az értékéről
vallott - úgyis mondhatnánk pártok fölötti, valójában inkább pártok
alatti - ideológiának? 4.) Amennyiben a cél tényleg ideológiai
természetű, a titkosszolgálatok önlegitimációs elvét hangoztató
politikusok tisztában vannak-e azzal, hogy hazudnak, s a törvények szándékos
elrontásával kárt okoznak a társadalomnak? Az első kérdésre aránylag egyszerű a válasz,
amióta az amerikai képviselőház felállított egy különbizottságot a
"Szigorúan titkos!", "Különösen fontos!",
"Bizalmas!", stb. minősítéssel
ellátott hidegháborús iratok amnesztiában részesítésére. A Daniel
Patrick Moynihan szenátor vezette
tizenegy tagú bizottság 1997-ben elfogadott jelentése óta, két év alatt már
3 millió oldal államtitoktartalmú iratot szabadítottak fel, főként a CIA
és az FBI irattáraiból, amelyek az amerikai nemzeti önismeret
legneuralgikusabb pontjait érintik. Ilyen
a McCarthy-korszak, a koreai és a vietnámi háború, Salvador Allende chilei
elnök megbuktatása. Ilyenek azok a kifejezetten belpolitikai feszültséget
keltő iratok is, amelyek a '68-as diáklázadás,
radikális néger mozgalmak, jámbor hippik - zsarunyelven szólva -
"bomlasztásával", "kiszorításával" kapcsolatosak, de a
"Freedom of Information Act" jóvoltából részben már megjelentek
1990-ben, Ward Churchill és Jim Vander Wall The Cointelpro Papers című
dokumentumkötetében, némileg anonimizált formában. Habár úgy tűnik, ez a szabály a kivételre
is rámutatott a The New York Times Pulitzer-díjas főmunkatársa, Max Frankel
"Egy baloldali elhajló Rorschach-tesztje, avagy fekete festék az információ
szabadságon" című cikkében.[12] Frankel aki
a hidegháború Moszkvájából, az 56-os budapesti felkelésről, a
berlini fal felépüléséről tudósította lapját, leleplezte az amerikai
katonaság vietnámi és dominikai garázdálkodásait, a farizeus Hruscsovot
egyedülálló interjúban mutatta be, csakúgy mint Nixon és Johnson
elnök képmutatásait, a Moynihan-bizottság jóvoltából 2000. március 30-án
(18 hónappal az irat visszaminősítése után) kapott két - s a The New York
Timesban facsimilében közölt - az olvashatatlanságig összemaszatolt, róla
magáról szóló Fehér Ház-i iratot, amelyről a fekete festéket majd
2007-ben törlik le. Az anonimizált dokumentumokon az FBI és a CIA ügynökök
neve és az irat tárgya teljesen olvashatatlan, legfeljebb annak a Mr.
Sullivan-nek a neve betűzhető ki, aki a The New York Timesban közzétett
Pentagon Papers kapcsán a Legfelsőbb Bíróságon kiharcolta a Freedom of
Information Act-et. Az FBI és a CIA behálózta ügynökeivel a fél
világot, sőt az amerikai másképp gondolkodók közé is beépült, de
- kivéve a McCarthy-korszakot - nem véleményekre vadászott.
Szemben a magyar Állambiztonsági Szolgálattal (és jogelődeivel),
amely véleményes büncselekmények felderítésére képezte ki és használta
ügynökeit, nyílt állomány pedig az MKP,
MDP, majd az MSZMP gondolatrendőrségeként hajtotta végre a mindenkori
pártutasításokat. Igaz, egy CIA-, FBI-ügynök is, meg a III. (állambiztonsági)
Főcsoportfőnökség ügynöke is profi módon tud beszerelni egy lehallgató készüléket,
beépülni egy civil-csoportba, parlamentárisan megválasztott kormányokat
megdönteni, bábkormányokat felállítani, de nem demokrata
az, aki ebben a professzionalizmusban ismeri fel a szervezetek közötti
azonosságot. A tevékenység különböző,
ha politikai merényletet kell meghiúsítani, illegális fegyver- és drogszállítmány útját kell eltéríteni,
stb. avagy ha tiltott apáca- és szerzetesrendek felszámolásához kell a hitről
alkotott véleményeket dokumentálni a kirakatperek megrendelőinek igénye
szerint. A profi számára a tevékenység célja édesmindegy,
felelik - második kérdésünkre - mindazok, akik az ügynököt és hálózatát
önmagáért való értéknek tekintik. De csakugyan megvédik-e őket? A "Virág" fedőnevű Abinéri Bélát
a szentendrei operatív csoport szervezte be, bűnügyi vonalra.
"1970-től 1990-ig fedőnévvel ellátott,
beépített ügynöki tevékenységet folytattam a Belügyminisztérium
és annak rendőri szervei részére. Legális hálózati személyként
tartottak nyilvántartásban. Munka-dossziém és az idevonatkozó összes irat
a BM-en belül megtalálható, illetve azok lekérhetők. Az összes ügyirat
'Szigorúan titkos!' jelzéssel van ellátva" - mondta
Kertész Péter újságírónak Abinéri[13], vállalva még a titoktartási nyilatkozat
megszegését is, mert bűncselekmény felderítése közben megbízói egy ügyben
benne felejtették, és újra elítélték". Ügynöki beszervezését
bizonyítandó hiába írt a belügyminiszternek, az Igazságügyi Minisztériumnak,
a Katonai Főügyészségnek, a Katonai Tanácsnak, a Budapesti Ügyészi Nyomozóhivatalnak,
"ha nem derül ki az igazsága, akkor kénytelen lesz leülni a többrendbeli
rablásért kirótt egy év nyolc hónapos büntetését.
(...) Ami egy hálózati személy számára végzetes lehet, hiszen a börtönben
azok közé kerül, akiket ő juttatott oda." A "Rózsa" fedőnevű Varga Gábor
autójavító és -kereskedőt 1993-ban szervezte be a Nemzetbiztonsági Hivatal
(NBH). Titkosszolgálati ügynökként két külföldi - terrorkapcsolatokkal is
rendelkező - bűnöző csoportba kellett beépülnie. Az NBH megbízásainak
megfelelően "fegyvert vásárolt tőlük, több száz kilogramm robbanóanyagot
rendelt meg, s eközben élete kockáztatásával küldte a jelentéseket összekötő
tisztjeinek. Másfél év alatt több millió forintot költött saját vagyonából
a látszat fönntartására. A haza szolgálatának érdekében elhanyagolta a
családját. (...) Különböző bérelt lakásokban, illetve éttermekben és
presszókban találkozott az NBH által kijelölt összekötőkkel. (...) Külön
felhívták a figyelmét arra, hogy a családja nem tudhat semmiről. (...) Állítása
szerint az NBH tisztjei a beszervezéskor megígérték, hogy mindenben kártalanítják,
- végül egyetlen fillért sem kapott. (...) Az NBH egyik kirúgott
alkalmazottja a fülébe súgta: "a testület több tízmillióval nem tud
elszámolni. Felfelé ugyanis feltüntették ezeket a kiadásokat, ám az ügyfelek,
vagyis a beszervezett ügynökök kifizetéséről
gyakorta megfeledkeztek. A FIDESZ kormányra kerülését követően az
ex ügynök tavaly (1998-ban - K.J.) jelentkezett
Szabó Gábor kabinetfőnöknél (...), s
ugyanaz az játék kezdődött, mint a szocialisták idejében
- fogalmazott Varga Gábor" a Magyar Hírlap riportereinek[14] annyira elkeseredve, hogy "végső kétségbeesésében"
már azt fontolgatta: "egyszerűen bemegy az amerikai követségre és az
ottani elhárítástól védelmet kérve mindent kipakol." Aztán ettől az
elkeseredett lépéstől Varga Gábor visszafogta magát, helyette belevágott a
titkosszolgák véd- és dacszövetségének megszervezésébe.[15] Belefogott az ügynökök érdekvédelmi
szervezetének megalapításába, mert mind több informátorról szerzett tudomást,
akiket a jogállam titkosszolgálatai tettek tönkre - anyagilag és erkölcsileg.
Igen, erkölcsileg is. Bakonyi Péter - újságíró, szociográfus, könykiadói
és szerkesztő - a nyilvánosság előtt is vállalta, hogyha beszervezett
titkos ügynökként informálta az olajmaffiózók és a rendőrök kapcsolatáról
az ORFK-t, akkor tanúként is megjelenik a parlamenti vizsgáló bizottság
előtt. Ám ahogy az ORFK (a HVG kérdésére) cáfolta, hogy
"bemikrofonozva" jelen volt illegális olajüzletek titkos bonyolításánál,
úgy Bakonyi javadalmát is visszatartotta.[16] Míg Varga Gábor ügynök szakszervezetet
alapít, addig Bakonyi Péter pert indított az ORFK ellen. Kínálkoznék más
jogi és erkölcsi megoldás a számukra, ha az NBH kabinetfőnöke " nem kívánta
kommentálni" az egyikük ügyét (a Magyar Hírlap kérdésére), a másikukét
pedig az ORFK egyenesen cáfolta? A belügyi tárca azonban valami kis magyarázkodásra
mégis rákényszerült, amikor a Békés megyei rendőrök és olajmaffiózók
kapcsolatáról rendezett minisztériumi sajtótájékoztatón az újságírók
közt szétosztott dokumentumokon a titkos ügynökök valódi neve is
szerepelt, személyi adataikkal együtt.[17] Elképzelhető-e egyáltalán, hogy ha a legsúlyosabb
közügy, a korrupció és a szervezett
bűnözés felszámolásához beszervezett ügynököket nem védelmezik a jogállam
erre hivatott szervei, akkor a letűnt diktatúra ügynökeit megkülönböztetett
oltalomban részesítenék? Nem. A jog- és vagyonbiztonságnál
is fontosabb a tudatlanság szándékos fenntartása, már ami az 1990. előtti
történelmi iratokat illeti. Hiszen - harmadik kérdésünk - rendszerint
egyetlen szövegösszefüggésben kerül
a társadalmi nyilvánosság elé. Hogy "átvilágításhoz", tudományos
kutatásra és az információs önrendelkezési
jog gyakorlásához maradéktalanul megismerhetőek-e a jogutóddal rendelkező,
1990. előtti állambiztonsági Főcsoportfőnökség iratai. A titkosszolgálatok önlegitimációját
becsomagolhatják "nemzeti" és "morális" fogalmakba. Az
FKgP illetékese, Csúcs László például úgy érvelt az "ügynöktörvény"
harmadik módosítása előtt, a 2000. esztendőben: "Nem lehet összemosni
a besúgást a nemzetbiztonság érdekében kifejtette tevékenységgel."[18] Az önlegitimáció megjelenhet a
professzionalizmus ideológiájaként, paternalizmussal párosulva. Boross Péter
úgy ájtatoskodik, hogy "amikor volt alkalmam betekinteni az iratokba, láthattam
milyen jeles személyiségek kerültek rettenetes kényszerhelyzetbe, s több
mai fiatal sem tudja, mit csináltak szüleik. Nekem e személyes családi tragédiák
elkerülése is fontos ..."[19] Vagyim Kirpicsenko, aki a szovjet külföldi
hírszerzés főnökhelyetteseként, 44 évi KGB szolgálat után szerelt le, s
1997-ben az Orosz Föderáció Külső Hírszerző Szolgálatának főtanácsadójaként
nyilatkozta: "titokban tartjuk azoknak az ügynököknek a nevét, akiknek
a leleplezése nemcsak nekik jelentene kellemetlenséget, hanem rokonaiknak
is."[20] Brigo Aszparuhov a bolgár Nemzeti Hírszerző
Szolgálat volt vezetője egy gyámügyi előadó érveit használja: "ha a
dossziékat valóban felnyítják, a társadalom nagyon sok konfliktusra számíthat.
Még az is lehet, hogy öngyilkosságokra is sor kerül. Lehet, hogy fiúk
tagadják meg apáikat, ha szégyellnivalónak tartják, hogy együttműködtek
a hírszerzéssel, az elhárítással, vagy a hírhedt VI. Főcsoportfőnökséggel."
Aszparuhov legalább nem tagadja, hogy pártállam idején beszervezett, de a
jogállamban is működő ügynökhálózatot védelmezi: "kaptam szemrehányást
a bolgár hírszerzés olyan munkatársaitól, akik még most is a határon kívül
dolgoznak. Ezek az emberek minden este azzal a gondolattal hajtják álomra a
fejüket, hogy másnap reggel a sajtóban olvashatják a nevüket. Mindig megpróbálom
őket megnyugtatni, azzal érvelve, hogy a józan paraszti ész felülkerekedik
majd és békén hagyják a hírszerzési dossziékat."[21] Végül válaszként negyedik kérdésünkre,
azaz, hogy az önlegitimáló ideológia a titkosszolgálatok napi politikai
használatához szükséges érvkészlet-e - a tudatos hazugság bizonyítékaként
álljon itt annak a politikusnak a vallomása, aki előkészítette az 1994. óta
toldozott-foldozott magyar ügynöktörvényt. Boross Péter belügyminiszterként
hagyta ki a törvénytervezetből (a III/I, hírszerzés, a III/II., kémelhárítás
mellől) a katonai elhárítást a
III/IV-es ügyosztályt és a III/V-ös müszaki-technikai osztályt, majd
miniszterelnökként ő vezényelte a kizárólag a belső elhárítást, a III/III-ast,
beáldozó parlamenti szavazást. Öt évvel ezután egyszeriben csak megvilágosodása
támadt a III/IV-esről: "a Magyar
Néphadsereg szégyenére nagyon sok fiatalról töltöttek ki
ugynevezett megfigyelő kartont. Ez annyit jelentett, hogy húsz kiskatona közül
legfeljebb egyet választottak ki, aki hajlandó volt együttműködni, és őt
később átadták a III/III-as ügyosztálynak."[22] Igaz, Boross, legjobb magyar tanítványa,
Orbán Viktor miniszterelnök fogadott prókátoraként beszélt.
1996 és 2000 [1] Haraszti Miklós: Zsarolási haladvány, Élet és Irodalom, 2000. 06.30. [2] A Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának 1989. évi jegyzőkönyve. Kötetszerkesztő: Soós László. Szerkesztette: Kosztricz Anna, Lakos János, Némethné Vágyi Karola, Soós László, Varga T. György. Magyar Országos Levéltár, 1993., 1.k. 758-766.pp. [3] BM Dokumentációs Osztály V-150.346. [4] A Magyar Szocialista Munkáspárt Ideiglenes Vezető Testületeinek Jegyzőkönyvei. Sorozatszerkesztő: Balogh Sándor. A kötetet szerkesztette: Némethné Vágyi Karola és Sipos Levente. Intera Rt. 1.k. 305-307.pp. 1993. [5] MSZP Párttörténeti Intézet Levéltára, 274. fond, 11/47. ö.e. [6] Belügyminisztérium, Dokumentációs Osztály V-32.000/3. 1-6. pp. [7] BM. Központi Irattár 1-a 1593/1969 [8] Fővárosi Bíróság, B. III. 0874/1953/23. [9] Budapesti Megyei Bíróság, B. III. 0874/1953/5-13.sz. [10] Fővárosi Bíróság, 9. B. 388/1993/3. [11] Elnöki Tanács B. törv. 2385/1992/4. [12] The New York Times, 2000. 05.14. [13] Magyar Hírlap, 1994. 09.03. [14] Magyar Hírlap, 1999. 11.23. [15] 168 Óra, 2000. 07.06. [16] HVG 2000. 08.12. [17] Magyar Hírlap, 1999. 10. 14. [18] Magyar Hírlap, 2000. 02. 25. [19] Magyar Hírlap, 1999. 11.06. [20] Trud, 1997. 06.12. [21] Trud, 1997. 10. 06. [22] Magyar Hírlap, 1999. 05. 14. Kenedi János: K. belügyi iratfelmérő jelentése a Kastélyból, Magvető Kiadó, Budapest, 2000, 2641.o. Kérjük írja meg véleményét, javaslatait. Utolsó módosítás: 2005. március 10. csütörtök Copyright © 2000 Az 1956-os Magyar Forradalom Történetének Dokumentációs és Kutatóintézete Közalapítvány |