Vida István: Nagy Ferenc
(19031979)
A kisparaszti családból származó politikus már 1930-ban részt vett a Független Kisgazdapárt alapításában, melynek 1945-ig főtitkára volt, mégis csak a háború után vált igazán ismertté. 1945-ben előbb újjáépítési miniszter, majd a Nemzetgyűlés elnöke lett, és a Független Kisgazdapárt elnökévé választották. Nagy Ferenc a független, demokratikus, polgári berendezkedésű Magyarország híve volt, amelyben a birtokos parasztság a politikai és a gazdasági hatalom részese. A Horthy-rendszer széthullása és az új demokratikus közhatalom létrejötte sokkal radikálisabban ment végbe, mint várta, de képes volt az új viszonyokhoz alkalmazkodni. Tudomásul vette, hogy a koalícióban és a kormányban a kommunista párt az egyik partner, amely különleges helyzete miatt meghatározó szerepet játszik az események irányításában, bár annak hatalmi törekvéseit az első perctől kezdve opponálta.
A magyarországi kormányzati rendszer egyik sajátossága a koalíciós korszakban a kormány teljes alárendelődése a politikai pártoknak. A kormánytagokat nem a miniszterelnök választotta ki, hanem a pártok delegálták, nem a miniszterelnöknek tartoztak felelősséggel, hanem pártjuknak. Elvileg a kormányfő visszautasíthatta volna egy-egy miniszter jelölését, de erre az előzetes pártközi egyeztetés, valamint a Szövetséges Ellenőrző Bizottság jóváhagyása miatt nem kerülhetett sor. A kabinet elé kerülő fontosabb előterjesztéseket, törvényjavaslatokat, személyi döntéseket előzetesen egyeztették, s csak olyan ügy került a kormány elé, amelyben már pártközi megegyezés született. A kormány feladata lényegében arra korlátozódott, hogy szentesítse a pártközi értekezleteken született megállapodásokat. Ennek ellenére voltak viták a minisztertanács ülésein, de azok az előzetes döntéseket nem, vagy csak ritkán módosították. Kezdetben Nagy Ferenc kifejezetten erőltette, hogy a kormányüléseken politikai kérdésekről is vitatkozzanak, de ez később nem vált gyakorlattá.
A kisgazdapárti politikus alig tíz hónappal a háború befejezése után vette át a koalíciós kormány irányítását a köztársasági elnökké választott Tildy Zoltántól, amikor az ország a nagy lendülettel folyó újjáépítés ellenére még romokban hevert. Nagy Ferenc az 1946. február 7-ei parlamenti bemutatkozó beszédében elődje politikájának folytatását: a demokratikus koalíciós politika továbbvitelét, a pártharcok mérséklését, a pártok együttműködésének előmozdítását ígérte. U gyan a nyugati orientáció híve volt, s igyekezett jó diplomáciai és gazdasági kapcsolatokat kiépíteni a nyugati hatalmakkal, elsősorban az Egyesült Államokkal. Tisztában volt azzal a nemzetközi realitással is, hogy a Szovjetunió az a nagyhatalom, amely katonáival jelen van a kelet-európai térségben, ezért szava, befolyása nem hagyható figyelmen kívül.
Nagy Ferenc tudta, hogy Magyarországnak mint legyőzött államnak csak mérsékelt békecéljai lehetnek, ezért csupán Romániával szemben léphet fel korlátozott területi igényekkel, mivel arra az 1945. január 20-án aláírt fegyverszüneti egyezmény elvileg módot adott. Azt viszont szükségesnek tartotta, hogy a békeszerződés garantálja a csehszlovákiai és romániai magyar nemzeti kisebbség állampolgári jogait. Megpróbálta mérsékelni a Magyarországra háruló gazdasági terheket, mindenekelőtt a jóvátétel fizetését. Arra törekedett, hogy Magyarország a béketárgyalások idejére jó légkört alakítson ki a nagyhatalmakkal, s a magyar vezetők felvegyék a személyes kapcsolatot a szovjet és a nyugati államférfiakkal, mivel azt remélte, fel lehet kelteni a nemzetközi érdeklődést Magyarország iránt. Ez az oka annak, hogy kedvezően fogadta az MKP kezdeményezését: utazzon magyar kormányküldöttség a Szovjetunióba.
A kormányküldöttség 1946. április 918. között tartózkodott Moszkvában. A szovjet kormány pazar fogadtatást rendezett számukra, s egyáltalán nem éreztette Nagy Ferenccel, hogy egy legyőzött ország kormányfője. A delegáció több megbeszélést folytatott Molotov szovjet külügyminiszterrel, és két alkalommal találkozott Sztálinnal is. A gazdasági tárgyalások sikerrel zárultak, többek között hozzájárultak ahhoz, hogy a jóvátétel fizetésének időtartamát a szovjetek hat évről nyolc évre emelték, s elengedték a vasút helyreállítása címén követelt 15 millió dollárt. Sztálin hozzájárult ugyan ahhoz is, hogy Magyarország a párizsi betárgyalásokon előterjessze igényeit, de sem a területi követelések támogatására, sem a magyar kisebbség jogainak garantálására nem tett ígéretet. Molotov azt ajánlotta, hogy a magyar kormány kétoldalú tárgyalások során igyekezzen megállapodásra jutni a román kormánnyal még a párizsi békeértekezlet előtt, noha pontosan tudta, nem érdemes repülőjegyet váltani Bukarestbe, Grozáék nem fognak tárgyalásokba bocsátkozni.
Nagy Ferenc, akit Sztálin nagyvonalúsága, szívélyessége lebilincselt, elégedett volt a tárgyalásokkal, úgy érezte, sikerült megszereznie a szovjet vezetők jóindulatát. A hallottakat azonban tapasztalatlansága miatt, vagy mert vágyait összetévesztette a valósággal félreértette. Azzal az érzéssel távozott, hogy Moszkva ha nem is támogatja nem ellenzi bizonyos erdélyi területek visszaadását. A kisgazdapárti politikus hazatérte után feltűnő hangsúllyal állt ki a szovjet magyar barátság és együttműködés mellett, amire a nyugati diplomaták is felfigyeltek. A magyar miniszterelnöknek azonban súlyosan csalódnia kellett. 1946. május 7-én a Külügyminiszterek Tanácsa a szovjet szándékoknak megfelelően egész Erdélyt Romániának ítélte, s ezzel a két ország között visszaállította az 1938-as határokat.
Nagy Ferenc noha 1946. május végi nyilatkozatában Moloto v egyértelművé tette, hogy az erdélyi kérdés megoldása végleges nem akarta elhinni, hogy nincs remény Magyarország számára kedvezőbb döntés meghozatalára a párizsi békekonferencián. 1946 júniusában Washingtonba és Londonba utazott kipuhatolni, hogy a magyar kormány számíthat-e nyugati segítségre a békeszerződés ügyében, s egyúttal gazdasági támogatást is igyekezett szerezni. Az amerikai fővárosban Truman elnök és Byrnes külügyminiszter fogadta a magyar kormánydelegációt. Az amerikai kormány kész volt visszajuttatni a Magyar Nemzeti Bank nyilasok által elhurcolt, az amerikai zónába került majd' 30 tonnányi aranykészletét és más értékeket, a május 7-ei döntés felülvizsgálatára azonban a Truman-adminisztráció nem tett ígéretet. Byrnes magánvéleményként csak annyit mondott, hogy ha a Szovjetunió hajlandó újra felvetni Erdély kérdését, az Egyesült Államok támogatja a magyar álláspontot. A külügyminiszter természetesen tudta, hogy a szovjetek erre nem lesznek hajlandóak. Londonban a magyar kormányküldöttségnek hideg fogadtatásban volt része, Attlee miniszterelnöktől csak az angol zónába került magyar javak visszaadása ügyében kapott biztatást.
Az 1947. február 10-én Párizsban aláírt magyar békeszerződés lényegében a trianoni határokat szentesítette, s nem került bele semmi az úgynevezett Kisebbségi Kódexből, amely garantálta volna a szomszédos országokban élő magyar kisebbség jogait. Emlékirataiban Nagy Ferenc keserűen állapította meg: Magyarországot a békekonferencián mindenki cserbenhagyta.
Nagy Ferenc hivatali ideje alatt a gazdaság irányítása nem a kormány, hanem az 1945 decemberében létrehozott Gazdasági Főtanács, illetve annak titkársága kezében összpontosult. Ennek főtitkára, Vas Zoltán nem a kormány, hanem az MKP gazdaságpolitikáját követte. A miniszterelnök, noha elvileg ő töltötte be a GF elnöki tisztét, gazdasági kérdésekbe alig szólhatott bele.
A kormányfő a legfontosabb feladatnak az infláció megállítását, a stabil pénz megteremtését tartotta, amiben a demokratikus pártok és szakszervezetek vezetői, a gazdasági élet irányítói és a tőkés vállalkozók között egyetértés volt, s a közvélemény is támogatta. Az MKP kezdeményezésére szakértők bevonásával 1946 januárjától folyt egy átfogó terv kidolgozása. Nagy Ferenc ellenezte, hogy a mezőgazdasági termények árát az iparcikkek árához képest alacsonyan állapítsák meg, mert az nagyon megnehezítené a paraszti gazdaságok helyzetét, indokolatlanul növelné a parasztság terheit, s elégedetlenséget keltene körükben. Támogatta viszont az új pénzt, a forint leértékelését a dollárhoz képest, hogy kedvezőbbé váljon az export, s javuljon az ország külkereskedelmi mérlege. Mindkét kérdésben engedményeket kellett tennie. Az 1946. augusztus 1-jén végrehajtott stabilizáció után a mezőgazdasági árak a háború előttihez képest 4050%-kal maradtak el az ipari áraktól, amit már 1946 végén korrigálni kellett az ipari árak 25%-os csökkentésével. A dollár árfolyamát pedig 11 forintban állapították meg, így az új árrendszer alaposan elszakadt a világpiaci áraktól.
Nagy bizonyos korlátok között támogatta az állami tulajdon kiterjesztését. A nemzetgyűlés 1945. december 6-án még az ő elnöksége alatt fogadta el a bányák állami kezelésbe vételét, államosítását, amelyet 1946. május 25-én iktatott törvénybe. Beleegyezett abba, hogy a kommunisták kezdeményezésére a jóvátétel törlesztésének időtartamára 1946. december 1-jével az öt legfontosabb nehézipari üzemet, közöttük a csepeli WM-et, a győri vagon- és gépgyárat, a Ganz-konszernt állami kezelésbe vegyék. A bányák és a nehézipari üzemek irányítása a továbbiakban a Gazdasági Főtanács kezében összpontosult. A nagybankok államosításának gondolatát az MKP 1947. május elején váratlanul vetette fel, pár nappal azelőtt, hogy Nagy Ferenc szabadságra utazott. Emlékiratai szerint a miniszterelnök tudatta kisgazdapártbeli barátaival, hogy a nagybankok köztulajdonba vételéhez nem járul hozzá. Ez volt az a pont, amelynél tovább nem lett volna hajlandó elmenni a tulajdonviszonyok átalakítása terén.
A hároméves terv kidolgozását és végrehajtását Nagy Ferenc támogatta, mert úgy gondolta, hogy ily módon a mezőgazdaság fejlesztésére is több figyelem és több pénz jut. A tervgazdálkodás és a nagybankok államosításának összekapcsolására azonban nem gondolt, s ha itthon marad, nyilvánvalóan nem támogatta volna.
Nagy Ferenc tisztában volt azzal, hogy a politikai erők eltérő stratégiai célkitűzései miatt ez a kormánykoalíció hosszú távon nem maradhat fenn, de a békeszerződés életbeléptéig s az új választások kiírásáig mindenkképpen szerette volna együtt tartani. Tartós belpolitikai békét kívánt, hogy a békekötésre és a gazdaság rendbehozatalára lehessen összpontosítani a társadalom figyelmét. Erőfeszítéseit azonban alig koronázta siker, mert a politikai pártok nemcsak a közös feladatokra szövetkeztek, hanem egyidejűleg elkeseredett harcot folytattak a hatalom megszerzése érdekében. Nagy Ferenc sem bújhatott ki a saját bőréből, bármennyire is próbált a koalíció miniszterelnöke lenni, s igyekezett érvényt szerezni a Független Kisgazdapárt hatalmi igényeinek, illetve az általa képviselt paraszti-kispolgári rétegek érdekeinek.
Az ország első paraszti származású miniszterelnökének is szerepe volt abban, hogy az 1946. márciusi válság idején a kisgazdapárt engedett a Baloldali Blokk követeléseinek, kiállt a Függetlenségi Front államosítási programjának folytatása, benne a bányák államosítása s a földreform mielőbbi befejezése mellett, elfogadta a legnagyobb nehézipari üzemek állami kezelésbe vételét és a bankok állami ellenőrzését, valamint a közigazgatás megtisztításának tervét, s kizárt a kommunistákkal való együttműködést ellenző húsz kisgazdapárti politikust. Nagy utólag hibának minősítette, hogy hozzájárult a Baloldali Blokk, az MKP, az SZDP, az NPP és a szakszervezetek politikai szövetségének létrejöttéhez, mivel ezzel megszűnt az SZDP és az NPP politikai önállósága.
A kisgazdapárt és a maga meghátrálását politikai vereségkén t élte meg. Ezzel magyarázható, hogy támogatta a kisgazdapárt 1946. áprilismájusi ellentámadását, amely azt célozta, hogy feltartóztassák a politikai erőviszonyok további balratolódását, növeljék a párt hatalmi súlyát a közigazgatásban és a rendőrségen, tehát a végrehajtó hatalomban, s elérjék a helyi önkormányzati választások megtartását. Ennek következménye hetekig tartó belpolitikai válság lett, amely 1946. július elején kompromisszummal zárult: a munkáspártok formálisan ígéretet tettek a kisgazdapárti követelések teljesítésére, a kisgazdapárti vezetők pedig, Nagy Ferencet is beleértve, vállalták, hogy politikai harcot indítanak a konzervatív, antikommunista erők ellen.
1946 kora őszén a demokratikus átalakulás válaszúthoz érkezett: a magyar békeszerződés aláírás előtt állt, a gazdaság stabilizálása sikerült. A politika közszereplői számára világossá vált, hogy valamilyen választ kell adni a hogyan tovább kérdésére. Az egyik választ Nagy Ferenc dolgozta ki. Ennek lényege a fennálló politikai viszonyok és intézmények polgári alapon történő konszolidálása volt, amely magában foglalta mind a háború előtti konzervatív ellenforradalmi rendszer restaurálásának, mind a szocialista perspektívának az elutasítását. A miniszterelnök nyíltan a polgári demokrácia mellett kötelezte el magát. Ez a konzervatív, főként volt középosztálybeli és kispolgári rétegek felé történő nyitást, vagy legalábbis annak szándékát jelentette, ugyanakkor az FKGP paraszti bázisának megerősítését is szolgálta. A másik választ az MKP III. kongresszusa fogalmazta meg. Ennek lényege az volt, hogy a kialakult demokratikus viszonyokat hosszú távon a szocializmus irányába kell továbbfejleszteni, a tőke gazdasági hatalmát és a konzervatív erők politikai befolyását tovább kell korlátozni, a kormánykoalíciót a baloldali pártok együttműködésére kell leszűkíteni, tovább szélesítve egyúttal az MKP hatalmát. Az MKP az újgazdák mellett a kis- és középparasztság felé próbált nyitni. Ezt jelzi, hogy a párt III. kongresszusa új agrárprogramot hirdetett meg, felkarolva számos paraszti követelést.
A két ellentétes politikai törekvés 1946 őszén újabb belpolitikai válság kirobbanásához vezetett, amely az egész koalíciós kormányzati rendszer krízisévé szélesedett. A politikai légkör feszültebb lett, a pártok közötti és a kormányon belüli kapcsolatok megromlottak. A Nagy Ferenc által tervezett konszolidációs intézkedésekből az internálások átmeneti szüneteltetését és az őrizetbe vettek egy részének szabadlábra helyezését leszámítva nem lett semmi. A kommunisták a SZEB segítségével akadályozták meg azokat, az önkormányzati választások megrendezését pedig maga Nagy Ferenc vette le a napirendről, attól tartva, hogy egy újabb nagyarányú kisgazdapárti győzelem megterhelné a szovjetmagyar kapcsolatokat. Politikai patthelyzet alakult ki, egyik fél sem tudta akaratát a másikra erőltetni vagy érdemi engedményeket elérni. Az alapképlet nem változott: a törvényhozásban a kisgazdapárté, a végrehajtó hatalomban, a közigazgatásban, az erőszakszervezetekben a baloldalé, elsősorban a kommunista párté volt a többség.
Nagy Ferenc és a kisgazda pártvezetőség a kormánykoalíció belső erőviszonyainak átalakításával próbált kijutni ebből a helyzetből. Tárgyalásokat kezdett Kovács Imrével és környezetével az NPP és az FKGP egyesítéséről a parasztegység megteremtése érdekében, s érintkezésbe lépett jobboldali szociáldemokrata körökkel is. A parasztpárt novemberi nagyválasztmányán azonban Veres Péter fellépése következtében Kovács Imréék vereséget szenvedtek, s a két párt fúziójának terve kútba esett.
Az MKP a Magyar Közösség önmagában jelentéktelen, politikai veszélyt nem jelentő köztársaság-ellenes összeesküvésének ügyét s ahhoz kapcsolódva adminisztratív-rendőri módszereket használt fel arra, hogy a kisgazdapárt ellenállását megtörve a párt jobboldalának és paraszti centrumának képviselőit kiszorítsa a kormányzati hatalomból. Az MKP felső vezetése a békeszerződés életbelépése előtt döntésre akarta vinni a hatalomért vívott harcot, mert attól tartott, hogy a szovjet elnökséggel működő Szövetséges Ellenőrző Bizottság megszűnésével és a Vörös Hadsereg esetleges kivonulásával előálló új helyzetben arra már nem lesz képes. Rákosiék a fő csapást nem az FKGP polgári jobboldalára, hanem a párt irányítását kézben tartó demokratikus paraszti centrumára mérték. Az első kiszemelt áldozat Kovács Béla , a párt főtitkára volt. Ő számított a párt erős emberének. Nagy Ferenc miniszterelnöksége idején ő irányította a pártot, paraszti körökben ismerték és kedvelték, s nem rejtette véka alá, hogy adott esetben kész mozgósítani a néptömegeket a kommunisták ellen. Az úgynevezett összeesküvésben nem vett részt, nem tudott arról, Magyarországon pedig nem is lehetett bíróság elé állítani a nemzetgyűlés nem adta ki , ezért Rákosi Mátyás, az MKP főtitkára és Rajk László belügyminiszter a szovjet hatóságok segítségét kérte, amelyek, némi vonakodás után, 1947. február 25-én koholt vádak alapján elhurcolták, majd a Szovjetunióban bíróság elé állították és elítélték.
Nagy Ferenc és a kisgazdapárt szűkebb vezetősége a ránehezedő politikai nyomás alatt cselekvésképtelenné vált. A kormányfő Kovács Béla elhurcolása után tiltakozásul le akart mondani, Tildy Zoltán köztársasági elnök, pártjának vezetői, környezetének tagjai, minisztertársai azonban lebeszélték erről. Azzal érveltek, hogy az FKGP ebben a súlyos helyzetben nem adhat fel olyan kulcspozíciót, mint a miniszterelnökség. Nagy visszanyerte önbizalmát, amikor 1947. március elején az amerikai és az angol kormány jegyzékekben tiltakozott Kovács Béla letartóztatása miatt, s javasolták, hogy a három nagyhatalom és a magyar hatóságok közösen folytassanak vizsgálatot az ügyben.
Nagy Ferenc kezdeményezte, hogy a lassan fél éve tartó belpolitikai válság lezárására és a kormány működőképességének helyreállítására kezdődjenek pártközi tárgyalások. Emögött az a taktikai megfontolás is meghúzódott, hogy a pártok közötti nagyobb összetűzések, botrányok nélkül ki lehessen húzni az időt a békeszerződés életbelépéséig és az ország teljes függetlenségének helyreállításáig. 1947. március 11-én a koalíciós pártok két megállapodást írtak alá. A nyilvánosságra hozott közlemény a közös kormányzati munka alapjaként elfogadta, hogy ki kell dolgozni egy hároméves gazdasági tervet, amelynek kiindulópontja a két munkáspárt közös gazdasági programja. A titkos megállapodásban a baloldali pártok kötelezettséget vállaltak arra, hogy teljesítik a kisgazdapárt egyes követeléseit, például folytatják az arányosítást a közigazgatásban és a rendőrségnél, s megszüntetik a kisgazdapárti vezetők elleni sajtótámadásokat. A Baloldali Blokk feloszlatásába nem mentek bele, bár Nagy Ferencék nagyon szerették volna. A kisgazdapárti vezetők ígéretet tettek arra, hogy a pártban tisztogatást hajtanak végre. Ennek során 28 képviselő távozott a nemzetgyűlési frakcióból, közülük 17 képviselőt kizártak. A március 11-ei megállapodást azonban mindkét részről csak ideiglenes tűzszünetnek tekintették.
A március 12-ét követő néhány hetes politikai szélcsendben a Független Kisgazdapárt kezdett lassan konszolidálódni, s áprilismájus folyamán országszerte népgyűléseket rendezett. A kommunista pártvezetés úgy ítélte meg, hogy a hároméves tervnek, a nagybankok államosításának és az új választások kiírásának elfogadásához újabb csapást kell mérni az FKGP vezérkarára. Rákosiék már Nagy Ferenc eltávolításának a gondolatával játszottak, amiről az SZKP KB-t is tájékoztatták. Április végén az MKP főtitkára így írt Zsdanovnak: Folytatni akarjuk az összeesküvők és közöttük Nagy Ferenc leleplezését. A miniszterelnök különböző forrásokból értesült arról, hogy az MKP előkészületeket tesz az eltávolítására. Tudta azt is, hogy a Külügyminiszterek Tanácsának moszkvai értekezlete eredménytelenül végződött, s a német és osztrák békeszerződés ügyében nem született megállapodás. Hogy kivonja magát az újabb összetűzésekből és viszonylag nyugodtan átvészelje a békekötés életbelépéséig hátralévő időt, elhatározta, hogy külföldre megy szabadságra. Bár Puskin felajánlotta neki, hogy szívesen vendégül látnák a Krímben, ő érthető módon Svájcot választotta, ahová 1947. május 14-én el is utazott.
Rákosiék ezt a távollétet használták fel a félreállítására. Május 28-án Szviridov tábornok Nagy Ferencet az összeesküvésben kompromittáló vallomásokat adott át a magyar kormánynak, erre hivatkozva a Rákosi elnökletével összeült minisztertanács felszólította a kormányfőt, hogy szakítsa meg szabadságát és jöjjön haza. Végül is különböző fenyegetésekkel elérték, hogy beleegyezzen: lemond, ha utánaküldik Pesten maradt Laci fiát. A lemondólevél átadására június 2-án került sor, miközb en a magyar fővárosban május 31-én Dinnyés Lajos elnökletével ki is nevezték az új kormányt. Nagy viszonylag könnyen meghátrált talán nem látta értelmét a politikai harc folytatásának a polgári demokrácia védelmében. Szerencsésebb lett volna, ha hazajön és ártatlansága tudatában szembenéz az ellene felhozott vádakkal. Emberileg persze érthető, hogy a biztonságosabb megoldást választotta. Lemondatása világszenzáció lett, Truman elnök is elítélte.
Nagy Ferenc 18 hónapos miniszterelnöksége alatt két jelentős esemény történt, amely hosszú távon befolyásolta az ország sorsát: a magyar békeszerződés megkötése és az évszázad legnagyobb hazai inflációjának megállítása. Az elsőben a miniszterelnök és a magyar kormány nem volt sikeres. Németország kisebb szövetségesei közül egyedül Magyarország nem nyert semmit, csak veszített a békekötéskor. A fiaskó nem a magyar kormányon vagy a felkészülés fogyatékosságain múlott. Magyarország egyetlen nagyhatalom számára sem volt olyan fontos, hogy kiálljon mellette. A stabilizáció viszont a kormány és a demokratikus pártok közös műve volt, noha sikerét az MKP később igyekezett kisajátítani.
Nagy Ferenc a kommunisták praktikái miatt kényszerült lemondásra. Hozzá kell azonban fűzni, hogy politikai koncepciója a hazai viszonyok polgári alapon történő konszolidálása az adott kül- és belpolitikai helyzetben egyre inkább vesztett realitásából. 1947 tavaszánnyarán a Truman-doktrína meghirdetésével, majd a Marshall-terv bejelentésével megkezdődött a hidegháború, s a világ gazdaságilag és politikailag hamarosan két táborra szakadt. Nyugat-Európában növekvő amerikai befolyás mellett a kommunistákat szorították ki a koalíciós kormányokból, Kelet-Európában növekvő szovjet befolyás hatására felgyorsult a balratolódás, a polgári-paraszti pártok és erők szenvedtek vereséget, többnyire tisztességtelen eszközökkel folyó politikai küzdelemben.
In Nagy Képes Milleniumi Arcképcsarnok. Szerk.: Rácz Árpád. Bp., RubiconAquila Könyvek. 1999. 334336. o.
Vélemények, javaslatok