![]() |
||||
A magyarországi sztálinizmus nem elkülönülten létezett. Az ország minden kétséget és reményt kizáróan egy világrendszer részévé, vagy pontosabban: egy világbirodalom, a szovjet birodalom perifériájává vált. A korszak valamennyi közép-kelet-európai pártvezetője a húszas-harmincas évek szovjet politikáját tekintette kötelezően követendő mintának: a termelőeszközöket gyártó nehéziparra alapozó erőltetett iparosítást, a hadiipar óriási méretű fejlesztését, a túlnyomórészt kisüzemi mezőgazdaság erőltetett ütemű kollektivizálását, az oktatás és a kultúra napi politikai indoktrinációt szolgáló eszközzé alacsonyítását, irracionális vezérkultuszt; kiegészítve a szovjet példa és a szovjetekhez való hűség állandó, rituális és megalázó hangoztatásával. |
||||
|
||||
A valós nemzetközi feszültségeket meghaladó, gerjesztett háborús
pszichózis állandó ellenségkereséssel, leszámolási és más kampányokkal
párosult, ami törvényszerűen hozta magával a belügyi és igazgatási bürokrácia
nyomasztó túlhatalmát, alakította ki a rendőrállamot. Az irracionális, de
törvényerőre emelt gazdasági célkitűzések hajszolása gyors
életszínvonal-csökkenéshez vezetett. A nyomorúság és a terror feszültségeket
gerjesztett, majd tömeges elégedetlenséget keltett vagyis maga a totalitárius
diktatúra veszélyeztette saját maga működőképességét. A szovjet politikai akarat érvényesült minden olyan kérdésben,
melyet Moszkvában úgy ítéltek meg, hogy az a Szovjetunió katonai-biztonsági
érdekeit, illetve rövidebb vagy hosszabb távú politikai szempontjait érinti. A magyar
politika mozgástere annyiban létezett, amennyiben törekvései ezen a viszonyrendszeren
belül, azzal összhangban, esetleg azok mellett érvényesülhettek. A kettő közötti
konfliktus esetén abszolút prioritása volt a szovjet érdekeknek. A hidegháború
kiéleződésekor a szovjet modelltől való minden eltérés kockázati tényezővé
vált Moszkva szemében. A szovjet mintára való ország-átalakításban 1949-től a
magyar fél szabad kezet kapott. Elképzelhető, hogy a kezdeti időszakban, 194850-ben
Sztálin nem is instruálta Rákosit erre nem volt szüksége. A korai szovjet rendszer Magyarországon a bizalmatlanság és rettegés rendszereként is jellemezhető. Nem csak a társadalom volt bizalmatlan és rettegett attól, hogy másnap milyen csapás zúdul a nyakába. Rettegett a Rákosi-féle vezetés és maga a vezér is: a népi ellenállástól, de főként Moszkva haragjától, ami tisztogatásokban törhet felszínre, ha valami hibát követnek el. De a birodalom vezetője sem bízott senkiben, a rákosikban legkevésbé, és valóban kész volt elpusztítani őket (ahogyan ezt számos példával bizonyította). Ezzel a bizalmatlansággal és félelemmel (is) magyarázható, miért épített ki a Szovjetunió többek között Magyarországon is 194850-ben olyan rendkívül széles és tagolt ellenőrző apparátust. Maradt a megszálló hadsereg, működött a normális diplomáciai képviselet. Megélénkültek a külön pártközi kapcsolatok, de emellett a szovjetek legális tanácsadókkal és illegális ügynökökkel rakták tele az állami hivatalokat, a nagyüzemeket, de mindenekelőtt a magyar hadsereget és az államvédelmet. A gépeket, motorokat, csavarokat Sztálin Magyarország esetében sem közvetlenül működtette, vezérelte. Ezt olyan emberek tették, akiket a bolsevik mozgalom sematizált mintái, ideológiai értékei, annak kulturális meghatározottsága vezérelt. A tanácsadók ezt a kultúrát sajátították el, kiegészítve azt szovjet felsőbbrendűségi tudattal és katonai fegyelemmel. A szovjetizálás okozta súlyos nemzeti sérelem volt a korai ötvenes évek Magyarországán a legáltalánosabb közérzület. A szovjet megszállók okozta 194445-ös sokkra, a háború utáni szabad és demokratikus berendezkedés iránti remény múltára most újabb, ha lehet még súlyosabb sérelem rakódott. A legfelső hatalmi szinttől a mindennapi élet apróságáig olyan nyilvánvaló és agresszív, olyan szolgai és önfeladó volt az idegen minta átvétele, hogy az még azoknak is sok volt, akik ilyen vagy olyan okból támogatták volna a kommunista rendszert. Ami pedig a rendszerrel szemben álló többséget illeti, ők sok minden rosszra felkészültek de ami történt, legrosszabb sejtelmeiket váltotta valóra. A szovjet megszállásból adódó legfontosabb meghatározottság a negyvenes évek harmadik harmadától kétségkívül a szovjet mintájú társadalmi-politikai-gazdasági berendezkedés Magyarországra erőltetése volt. Ettől kezdve a magyar társadalom életét és az azt működtető intézményrendszereket a politika primátusa határozta meg, a politikai vezetés döntött minden kérdésben. A szovjet mintájú totalitárius rendszer csak nagyon rövid ideig érvényesült a maga teljességében, éppen 1949 és 1953 között. A szorosabban vett alrendszerek közül akadtak olyanok, amelyek szovjet meghatározottsága teljes, vagy csaknem teljes körű volt. Ilyen volt a honvédelem. Noha a Varsó Szerződés szervezetében ez csak viszonylag későn, 1955-ben intézményesült, az 1948-ban megkötött államközi barátsági és kölcsönös segélynyújtási szerződés, majd a nyomában kiépülő széleskörű tanácsadói rendszer az újjászerveződő magyar haderőt a szovjet hadvezetés alá vetette. A szerződés, amelybe szovjet nyomásra (a többi térségi országgal kötött hasonló szerződések mintájára) nemcsak a német, hanem a bármilyen irányú fenyegetésre adandó közös válasz formulája került be, megszüntette a magyar külpolitikát is. A magyarországi sztálinista politikai rendszer 194850-ben több lépcsőben alakult ki. Szimbolikus kezdőpontja a koalíció iránt elkötelezett utolsó közjogi méltóság, Tildy Zoltán köztársasági elnök eltávolításához köthető. Utóda, Szakasits Árpád a kommunista és szociáldemokrata pártok egyesülésének eredményeképpen létrejött Magyar Dolgozók Pártjának (MDP) elnöke semmiféle, a kommunista szándékoktól eltérő politikai irányvonalat nem képviselt. Ezt követően néhány hónapig még formailag létezett a többpárti parlament, ám mind ritkábban ülésezett, mind hosszabb szüneteket tartott. 1948. júliusban és augusztusban egy-egy heti ülésezés után november közepéig nem volt ülés. Akkor a parlament három hetet dolgozott, s ezzel be is fejezte az évi tevékenységét. 1949-ben három és fél hónapra mindössze 20 ülésnap jutott. Januárban a Ház többé-kevésbé a szabályoknak megfelelően megtárgyalta az 1949-es költségvetést, azután csak a képviselői címektől való megfosztások, mandátumokról való lemondás, mentelmi ügyek letárgyalása végett jöttek össze a képviselők. Egyre rövidültek az ülések (gyakran fél óránál sem tartott tovább egy-egy munkanap), végül 1949. április 12-én a jegyzők egyike ismertette a köztársasági elnök átiratát, amelyben az országgyűlést feloszlatta, s az új választások után, 1949. június elejére hívta össze ismét. Hogy az ország politikai életét uraló kommunistáknak mennyire nem volt már szükségük a parlamentre, azt egy apró momentum szimbolikus erővel mutatta. Minden keddi ülésnap végén felolvasták az interpellációs könyvbe bejegyzett interpellációkat, melyeket a Ház szerdánként tárgyalt. 1949. március 22-én, az utolsó előtti keddi ülésnapon Nagy Imre házelnök kérdésére a parlament jegyzője azt közölte, hogy az interpellációs könyvben egyetlen bejegyzés sem található... 1949-re a parlament összetétele is alaposan megváltozott az 1947-es választáshoz képest. Az összlétszám még 1947-ben 47 fővel csökkent a Magyar Függetlenségi Párt mandátumainak megsemmisítésével. A Kisgazdapárt 68 induló képviselőjéből 33-an nem voltak többé a parlament tagjai. Még az eredeti MKP képviselők közül is tucatnyian mondtak le (helyesebben inkább: mondatták le őket). A szociáldemokraták kereken negyven megválasztott képviselőt (és pártjukkal önálló frakciójukat) vesztettek a 67-ből a ciklus folyamán. A 36 tagú nemzeti parasztpárti frakcióból heten távoztak. Az ellenzéki pártok jószerével eltűntek. A Demokrata Néppárt tizenhat képviselőt vesztett. A polgári demokraták három képviselője közül ketten kiléptek a pártból. A Magyar Radikális Pártból egy képviselő, (Zsolt Béla) elhunyt, egy kilépett a pártból és emigrált (Peyer Károly), egy pedig más pártba lépett. A Független Magyar Demokrata Pártból négyen adták vissza mandátumukat. A Keresztény Női Táborból egyetlen képviselő maradt a teremben: Schlachta Margitot az 1948 júniusi ülés után egy esztendőre kitiltották az országgyűlésből, két képviselő pedig előzetes letartóztatásban volt. Nem csupán az összlétszám csökkent tehát majdnem ötven fővel, de megmaradt 364 képviselő egyharmada, mintegy 120 képviselő új arc volt 1949-ben. Ilyen mértékű cserélődésre egyetlen cikluson belül nem akadt példa a magyar parlamentarizmus történetében. Még 1949. februárjában megalakult a Magyar Nemzeti Függetlenségi Népfront, amelynek elnöke Rákosi Mátyás, titkára Rajk László lett. Az volt a meghirdetett célja, hogy összefogja a kommunisták koalíciós partnerpártjait. Valójában elsorvasztásuk eszköze lett. A Népfrontban a kommunistákkal együttműködő pártpolitikusok hovatartozása nemsokára elhalványult, s pártonkívüli útitársak váltak belőlük. Az 1949. május 15-én tartott országgyűlési választáson már nem szerepeltek pártlisták, csak a népfront listájára lehetett szavazni. A hazai kommunizmus történetében ekkor volt először szinte teljes körű a részvétel (96 százalék), és a népfrontlista megkapta a leadott szavazatok 96,2 százalékát. A sajtó győzelmet ünnepelt, holott a választás semmi mást nem mutatott, mint hogy a lakosság egyrészt semmilyen tétet nem lát a szavazásban, ugyanakkor tanácsosabbnak látja a részvételt, mint a távolmaradást. Az új országgyűlés évente már csak három-négy alkalommal ült össze néhány napra, s tevékenysége az MDP vezető szervei által előkészített törvényjavaslatok rövid, formális megvitatására, majd egyhangú elfogadására szorítkozott. Így alakult meg 1949 júniusában Dobi István, az egykori baloldali kisgazda politikus vezetésével az új kormány. |
||||
|
||||
Dobi mindenben készségesen kiszolgálta a kommunistákat, a kormány üléseit a Gazdasági Főtanács helyébe lépő Népgazdasági Tanács vezetője, Gerő Ernő, valamint Rákosi Mátyás miniszterelnök-helyettesek vezették. 1949. augusztus 18-án elfogadta az országgyűlés az ország új (mellesleg: első írott, egységes szövegbe foglalt) alkotmányát, melyet augusztus 20-án hirdettek ki. A hagyományos Szent István-napot, egyben a magyar államiság és hagyományos alkotmányosság ünnepét így a szocialista alkotmány ünnepévé stilizálták. Az új alkotmány Magyarországot népköztársaságnak
nyilvánította, melyben minden hatalom a dolgozó népé. Noha a szövegbe
foglaltak egy sor demokratikus alapjogot (így a gyülekezés, a szólás, a vallás
szabadságát), ezek intézményes biztosítékai hiányoztak. Ugyanez volt a helyzet a
kodifikált szociális jogokkal (így a munkához vagy az üdüléshez való joggal). A
politikai és más érdekek képviseletéről az alaptörvény nem rendelkezett, ám
rögzítette, hogy az ország és a társadalom vezető ereje a Magyar Dolgozók Pártja.
A köztársasági elnökről szóló 1946-os törvény hatályát az alkotmány
megszüntette, magával az elnöki intézménnyel együtt ennek helyébe az ún.
Elnöki Tanács lépett, melynek első elnöke az utolsó köztársasági elnök,
Szakasits Árpád lett. Az Elnöki Tanács jogosítványai lényegében szimbolikusak
maradtak, de felruházták a törvényerejű rendeletek kibocsátásának jögkörével,
ami gyakorlatilag feleslegessé tette a parlament törvényhozói munkáját. Az
alkotmány nem szólt a jog államiságot szabályozó szerepéről. Ez előre vetítette
azt a több mint negyven éves gyakorlatot, hogy a törvénybe foglalt jogok számottevő
része egyáltalán nem érvényesült a mindennapi életben. Megváltozott az 1946 óta
használt köztársasági címer (Kossuth-címer), melyet szovjet mintára tervezett
állami jelvény váltott fel. A politikai szerkezet átalakítását 1949 decemberében a
megyerendszer átalakítása zárta. Egy kormányrendelet (!) a Trianon óta létező 25
megye helyett 19, terület és lélekszám szempontjából nagyjából egységesített
megyét hozott létre. Ugyanekkor, ugyanilyen módon került sor a Budapest környéki,
vele már részben egybeépült városok és községek (köztük teljességgel falusias
jellegű, mezőgazdasággal foglalkozók által lakott települések) egyesítésére a
fővárossal. A sztálinista korszak politikai rendszere készen állt, ez azonban nem jelentette azt, hogy a rendszert valójában ez az intézményrendszer működtette. 1949-től az állami struktúrák mellett minden területi és ágazati szinten kiépültek a megfelelő pártszervezetek, létrejött az úgynevezett pártállam jelensége. Ez azt jelentette, hogy az összes érdemi döntést a párt szervei készítették elő, vitatták meg, az állami szervezetekre jobbára a kivitelezés feladata hárult, illetve az alacsonyabb szintű döntés-előkészítésben kaphattak szerepet. A párt mindenhatósága nem korlátozódott az állami életre: olyan, formailag független intézmények, mint a helyi közigazgatás, a gazdasági élet szereplői vagy a sajtó is a párt irányítása alatt álltak. 1949 végére, amikor már a tíz munkásnál többet foglalkoztató ipari üzemeket is államosították (sok esetben az ennél kisebb műhelyek sem kerülték el az államosítást), a mezőgazdaságot leszámítva a gazdasági-társadalmi szinte teljessége az állam, s így az egypárt irányítása alatt állt. |
||||
|
||||
Bár a pártirányítást az alkotmány említett megfogalmazását leszámítva semmi sem legitimálta, vaskövetkezetességgel érvényesült. De magában a pártban sem szabályozták világos, átlátható szabályok a döntéshozatalt. Az MDP (és minden kommunista párt) szervezeti szabályzata szerint például a párt legfontosabb döntéseit a kongresszus, annak két tanácskozása között pedig a Központi Vezetőség hozza. Ezzel szemben ez a két szerv ezekben az években (de lényegében 198889-ig végig) érdemi vita nélkül fogadta el a kis létszámú csúcsvezető testületek, a 1015 tagú Politikai Bizottság, illetve az ötvenes években még inkább a 711 tagú Titkárság által javasoltakat. Sőt, 1949 és 1953 között még inkább azt, amit egyes teljhatalmú vezetők, mindenekelőtt Rákosi Mátyás pártfőtitkár, |
||||
|
||||
azután (a gazdaság területén) Gerő
Ernő, a hadseregben Farkas Mihály, a szellemi életben Révai József mondott. |
||||
|
||||
Ez a pártvezetés az 1949 és 1953 közötti években egyszerre mutatta a megbonthatatlan belső egység és a legszélsőségesebb megosztottság jeleit. Politikai vitának még a híre is igen ritkán szivárgott ki a a Magyar Dolgozók Pártja szűkebb vagy tágabb vezetéséből. Az is csak 194849-ben, amikor a közvélemény arról szerzett tudomást, hogy egyes pártvezetők és funkcionáriusok (Nagy Imre, Lukács György) eltérő nézeteket vallanak a magyar társadalom átalakításának egyik vagy másik részletkérdésében. Hogy miben, azt többnyire nem lehetett pontosan tudni, hiszen a hírek az illetők bírálatának vagy önkritikus nyilatkozatainak formájában érkeztek, vagy éppen arról szóltak utólag hogy a nevezetteket kizárták a pártvezetésből. Az útkeresők az 1944 utáni évek politikai fejleményei alapján azt a véleményt képviselték, hogy a szocializmusba való átmenet Magyarországon nem egy-két éves, hanem több évtizedes, lassú folyamat. Így látták elkerülhetőnek azokat a megpróbáltatásokat, amelyek a szovjet társadalmat érték a húszas-harmincas évek fordulóján, Sztálin korlátlan egyeduralmának kialakulását követően (erőltett iparosítás, a kisparaszti mezőgazdaság erőszakos kollektivizálása, terror). Különösen fontos lehetett volna Nagy Imre elképzelése, aki a paraszti magántulajdon és az árutermelő kisgazdaság hosszabb távú fennmaradása, illetve a lassú, fokozatos szövetkezetesítés mellett érvelt. Mindez nagy jelentőségű lehetett volna a fele részben agrár népességű Magyarországon, Nagy azonban a vitában vereséget szenvedett és háttérbe szorult. Ugyanígy járt a nagy tekintélyű kommunista filozófus, Lukács György is, aki burkolt formában elutasította a szovjet szocialista realista (valójában alacsony színvonalú, politikai agitáció céljából íródott) irodalmi művek mintaadó jellegét. Miközben az országot vezető négyesfogat és közvetlen munkatársaik néhány esettől eltekintve kifelé egységesnek látszott, 1949 kora nyarától 1953 elejéig egymást követték körükben a tisztogatási hullámok. Csupán a politikai elit soraiból csaknem száz halálos áldozatot követeltek a belső leszámolások. 1944 után a magyar kommunisták vezető körében számos
nézeteltérés akadt, sőt, már az első években is sor került leszámolásokra egyes,
a két világháború között frakciós elhajlónak minősített kommunistákkal
szemben (Demény Pál, Weishaus Aladár). A párt és személyesen Rákosi Mátyás a hatalomátvétel előtt és után is
közvetlenül irányította az állambiztonsági szervezetet (Államvédelmi Osztály, BM Államvédelmi Hatóság, majd önálló Államvédelmi Hatóság), |
||||
|
||||
A pártvezetésen és általában az eliten belüli tisztogatásra is szovjet mintára került sor. 1948-ban a Szovjetunióban a pártvezetők fiatalabb nemzedékéből egy sor vezető funkcionáriust letartóztattak ez volt az ún. leningrádi ügy. 1939 óta nem került sor ekkora terrorhullámra. Magyarország ekkor már túlságosan közel volt a Szovjetunióhoz, hogysem vezetői tétlenül szemléljenek egy ekkora horderejű belpolitikai kezdeményezést. Megkezdődött a párton, sőt annak vezetésén belüli ellenségkeresés. Hogy ennek során kit hogyan találnak meg, az sok tényezőtől függött. A különböző szintű itteni szovjet képviseletek ráirányították a figyelmet néhány emberre és csoportra. 1949 első hónapjaiban például számos feljelentéssel egyenértékű feljegyzést továbbítottak Moszkvába magáról Rákosi Mátyásról is. Az első célpont kiválasztását azonban végül elsősorban a magyar kommunisták közötti emberi és politikai viszonyok befolyásolták. Rajk László Rákosi lehetséges utódjának számított. Noha semmiféle különvéleményt nem képviselt, féltékenyen és ellenszenvvel figyelték a belügyi-állambiztonsági terület nagyhatalmú vezetői, Péter Gábor, Kádár János, de mindenekelőtt az utódlásra ugyancsak számot tartó Farkas Mihály. Rajk letartóztatása után az ügy önálló életet kezdett
élni olyan sok váddal illették, hogy az három halálos ítéletre is elég lett
volna. A következő években egymást követték a tisztogatási hullámok.
1950-ben a pártvezetés felső és középső szintjeiről eltávolították az egykori
szociáldemokratákat közülük több százat letartóztattak. Erre a sorsra jutott a
kommunisták iránt mindig lojális és a saját pártja felszámolásában kulcsszerepet
vállaló Szakasits Árpád és Marosán György is együtt olyan hűséges
szociáldemokratákkal, mint Kéthly Anna. Ugyanebben az évben letartóztatták és
elítélték a néphadsereg egy sor tábornokát és főtisztjét, közülük tucatnyit
halálra. Kémkedéssel vádolták őket (akárcsak a szociáldemokraták többségét).
Valójában a hidegháborús pszichózisban megbízhatatlannak számított minden vezető,
aki 1944 előtt Magyarországon élt és bármilyen alacsony állást töltött be. A
kivégzett tábornokok például tisztek (hadnagyok, főhadnagyok) voltak a
Horthy-hadseregben is. 1951-ben kerültek sorra azok a pártvezetők, akik a hazai
földalatti kommunista mozgalomból kerültek az MDP vezetésébe (Kádár János, Donáth
Ferenc, Losonczy Géza).
|
||||
|
||||
A terror természetesen nem korlátozódott a kommunista elitre, sőt
az ebből a körből érintettek és áldozatok száma eltörpül a többiekhez képest.
Az erőszakszervezetek nemcsak kommunisták ellen kreáltak ügyeket hamis vádakkal,
hanem a rendszer valamennyi vélt és valódi ellenségével szemben. 1949-től se szeri
se száma nem volt a kém-, összeesküvési, szabotázs és más pereknek. Ezeket
ugyanúgy zárt tárgyalásokon, a nyilvánosság teljes kizárásával folytatták, mint
a Rajk-per kivételével valamennyi kommunista illetve szociáldemokrata pert, számos
halálos ítélettel. Akárcsak a szovjet blokk valamennyi országában, Magyarországon
is megszűnt a politikai élet - illetve egyetlen megnyilvánulási formájává a
Rákosi-vezetés deklarált célkitűzéseivel és aktuális kampányfeladataival való
egyetértés kifejezése lett. Minden más politikai vélemény eleve üldözendőnek,
minden más köz- és magánéleti megnyilvánulás gyanúsnak s ezért
megelőzési okokból üldözendőnek számított. Rákosiék a
hatalomátvételt követően valóságos hadiállapotot alakítottak ki a társadalommal
szemben. Léteztek társadalmi-politikai szempontok alapján kiemelt ellenségek. Súlyos csapások érték az egyházakat. A Mindszenty-per után előbb
Ordass Lajos evangélikus püspököt, majd 1951 júniusában Grősz József kalocsai
érseket ítélték hosszú börtönbüntetésre. |
||||
|
||||
Hiába kötöttek az egyházak
megállapodásokat az állammal, hiába tettek esküt a papok az új alkotmányra, az
üldözés folytatódott. Létrejött az Állami Egyházügyi Hivatal, hivatalosan az
állam és az egyház közötti kapcsolatok intézésére, valójában az egyház
ellenőrzésére és belső bomlasztására. Jelzései alapján a korai ötvenes években
százával tartóztatták le a papokat és egyházi aktivistákat, internálták vagy
lakó- és munkahelyük, plébániájuk vagy parókiájuk elhagyására kényszerítették
őket. Az államhatalom elsősorban az egyházak közösségekben különösen aktív,
hívő köreit igyekeztek szétverni, valamint az egyházi hit- és egyéb oktatás alól
igyekeztek kihúzni a talajt. 1949-ben az iskolákban megszűnt a kötelező
vallásoktatás, s a szülőkre hatalmas nyomás nehezedett annak érdekében, hogy
gyermekeiket ne írassák be hittanra. A politikai üldözés és a magyar társadalomban
már hosszabb ideje érvényesülő laicizálódási folyamatok hatására az ötvenes
évek elejére az általános iskolákban hittanra járók száma 25 százalék alá
süllyedt. A hamar megszerveződő alternatív hitoktatási formákat (plébániákon,
parókiákon, magánlakásokban) az állam a legkeményebb eszközökkel üldözte.
1950-ben a katolikus egyház és az állam egyezménye alapján néhány tanítórend
kivételével feloszlatták a magyarországi szerzetesrendeket. A háború előtti időszak arisztokráciája, politikai, gazdasági,
katonai elitje, a volt felső középosztály ugyancsak az első számú ellenségnek
számított a korai ötvenes évek Magyarországán. Noha számuk az 1945-ös, illetve
194748 körüli emigrációs hullámok alkalmával alaposan megcsappant, anyagi
alapjaikat a földosztás és az államosítás gyakorlatilag megszüntette, továbbra is
üldözték őket. 1951 májusában egy háború előtti belügyminiszteri rendelet
alapján néhány nap alatt egyedül Budapestről csaknem 15 ezer embert, megannyi volt
kizsákmányolót és családtajaikat telepítették ki. Az ország legnépesebb társadalmi csoportja az ötvenes évek elején
még a parasztság volt. A földreform eredményeképpen jelentősen megnőtt az 5 hold
alatti gazdasággal rendelkező szegényparasztok száma, megerősödött az 5-15 holdas középparaszti réteg, s nagyszámú volt az árutermelő gazdagparasztság is. Rákosi
Mátyás már 1948 augusztusában meghirdette a magyar mezőgazdaság
kollektivizálásának programját, de annak időtartamát egyelőre homályban hagyta.
1949-ben arra a következtetésre jutott, hogy a szovjet-orosz terminológiával
kulákoknak nevezett gazdagparaszti réteg egy háború esetén az ellenség
tartaléka. |
||||
|
||||
A parasztsággal szembeni politikai-ideológiai célok elérését még ezeknél is hatékonyabban szolgálta a háborús időkből fennmaradt kötelező terménybeszolgáltatási (begyűjtési) rendszer. Az állam által kivetett terheket birtoknagyság szerint differenciálták: minél nagyobb volt valakinek a földterülete, annál nagyobb arányban fizetett adót, illetve termése annál nagyobb hányadát volt köteles beszolgáltatási (vagyis minimális, a termelési költségeket messze nem fedező) áron átadni az államnak. |
||||
|
||||
A kulákok terhei teljesíthetetlenek voltak, ezért
ez a réteg felhagyott a gazdálkodással, és az iparba, a városba menekült. |
||||
|
||||
A politikai elképzelések szerint az egyéni gazdálkodás magas terhei az amúgy is előnyösebb kollektív gazdaság felé terelik a szegényparasztságot és az utóbbi szintjére nyomorított középparaszti réteget. Ezt a feladatot azonban sem a begyűjtési rendszer, sem más kiegészítő alrendszerek, de még az 19511953 között valóban kemény kollektivizálási kampányok sem tudták elérni. Többek között (bár távolról sem első helyen) azért nem, mert éppen a begyűjtési rendszer átmeneti előnyök után a tsz-ekre semmivel sem hárított kisebb terhet, mint az egyéni gazdákra. |
||||
|
||||
A kampányok alacsony hatékonyságát mutatja, hogy 1953-ra a szövetkezeti szektor csak a szántóterület 26 százalékán gazdálkodott (a mezőgazdasági keresők valamivel kevesebb mint egyötödét tömörítve), ezzel szemben az egyéni gazdák (a keresők 68 százaléka) még mindig kezében tartotta a szántóterület 56 százalékát. A begyűjtési rendszer valósította meg azt a kommunista
elképzelést, mely szerint az államosított ipari szektor a kapitalista szektorokból,
elsősorban a mezőgazdaságból szerzi a fejlesztéshez szükséges forrásokat. Ezekre a
forrásokra a sztálinista rendszerre jellemző gazdasági növekedéstípus, az
erőltetett növekedés megvalósításához volt szükség. Az erőltetett növekedést
rendkívül alacsony fogyasztási, és igen magas beruházási hányad jellemzi. Extenzív
fejlesztési módszerei egyik legfontosabbika a foglalkoztatotti létszám növelése
(mintegy 300 ezerre tehető a többé-kevésbé ipari foglalkozásra váltó
parasztok száma az ötvenes évek első felében). Mindez csak különféle csoportok,
rétegek súlyos áldozatai árán lehetséges, és így is csupán bizonyos ideig
fenntartható: minden represszió ellenére az erőltetett növekedésnek egyebek mellett
a lakosság tűrőképessége szab határt. Az erőltetett növekedés klasszikus
időszaka Magyarországon az első ötéves terv (195054) első három és fél éve,
amelynek egyik első számú kárvallottja a parasztság volt. A rendkívül alacsony, és
195253-ra még a helyreállítási periódus végéhez képest is erősen csökkenő
életszínvonal falun a legalacsonyabb. Végül meg kell említeni azt a pszichológiai
hatást, amelyet természetesen még a magyar parasztság esetében is a korai ötvenes
évek komplex társadalmi tapasztalatainak együttesében fejtett ki. A
padláslesöprés, a kuláklista, a kolhozosítás, a közellátási
vétségek és bűntettek büntetése kitörölhetetlen nyomot hagyott azokban, akik
mindezt végigélték. (Sőt, a nyolcvanas években kiderült, hogy az emlék
áthagyományozódott a később született nemzedékekre is...) |
||||
|
||||
A munkásságot a kommunista propaganda uralmon lévő osztályként határozta meg. Paradox módon 194849-ig, ameddig ez a szólam még egyáltalán nem hangzott el, az állam több figyelmet fordított a munkásokra, mint amikor az országban úgymond munkáshatalom volt. A munkásság bérszínvonala érte el elsőként (és jószerével egyedüliként) a háború előtti évek szintjét. (Igaz, a munkásság életszínvonala a háború előtt néhány elit szakma kivételével felettébb szerény volt.) A sztálinizmus legkeményebb éveiben az üzemi munkások a jelszavakon kívül nem sok jelét tapasztalhatták annak, hogy ami történik, az nemcsak a nevükben, hanem őértük történik. Legtehetségesebb és a párthoz leghűségesebb képviselőiket kiemelték, s akár gyárigazgatók, miniszteriális tisztviselők lehettek, de ez elenyésző kisebbség maradt. A funkcionáriussá válók hamar elfelejették, honnan is jöttek. Akik munkások maradtak, nem sokat köszönhettek az új rendszernek. A negyvenes évek végén a legtöbb munkahelyen bevezették a teljesítménybérezést, s azt követően a normák állandó emelésével igyekezték a munkásokat több termelésre kényszeríteni. A munka mennyiségének és intenzitásának növelését szolgálták a munkaversenyek. |
||||
|
||||
Ezeket eltérően az 1945 utáni, jórészt
újjáépítési célfeladatokhoz kapcsolódó versenyektől 1949-től, Sztálin 70.
születésnapjától politikai célokhoz kapcsolták. A versenyekhez hasonló funkciókat
látott el a szocialista brigádmozgalom és a különféle önkéntes
felajánlások formájában intenzívebb, vagy éppen fizetetlen pluszmunkára
kényszerítő élmunkás (sztahanovista) mozgalmak. |
||||
|
||||
A munka feltételei szinte mindenütt romlottak. Néhány kirakatba emelt állami nagyberuházás kivételével az ötvenes években elhanyagolták a munkavégzés elemi higiéniai és biztonsági feltételeit. Miközben a munkáslétszám mindenütt emelkedett, a legtöbb helyen az új műhelyeket, üzemcsarnokokat úgy helyezték üzembe, hogy hiányoztak az öltözők, zuhanyozók, sőt a WC-k, nem vették figyelembe az esetleges károsanyag-kibocsátást, a zajártalmat, stb. A pihenéshez való jog többnyire papíron maradt, hiszen a túlfeszített terveket csak állandó kényszerű túlórázással lehetett megoldani. Összességében a munkásság helyzete leginkább a kapitalizmus hőskora, az eredeti felhalmozás proletárjainak helyzetéhez hasonlított, s semmi köze sem volt egy munkásállam ideálképéhez. Az egyetlen pozitív fejleményt a negyvenes évek végén még mindig jelentős munkanélküliség teljes megszűnése jelentette az erőltetett iparosítás jelentős számű többlet munkaerőt igényelt, s fordítva, elsősorban a munkaerő számbeli növekedése adta a gazdasági növekedés legfőbb hajtóerejét. 1952-re az életszínvonal az 1949-eshez képest is 20 százalékkal csökkent. Miután a munkásság hagyományos tiltakozási formája, a
munkabeszüntetés (sztrájk) az államosított iparban államellenes szervezkedésnek
minősült, a munkások kénytelenek voltak más eszközökkel ellensúlyozni helyzetük
romlását. Csakhogy az államhatalom e formákat is drákói szigorral üldözte. A
munkahelyéről mulasztó, a magasra srófolt normát nem teljesítő munkás
tervbűntettet követett el, ha éppen nem szabotázsnak minősülő
cselekményt. 1951-től büntették a munkahely önkényes megváltoztatását is
ezzel próbálták kivenni a munkások kezéből a szinte legrégebbi, s legutolsó
lehetőséget, a munkahely-változtatásét. Bár ezekben az években önkényes
kilépésért több tízezer elmarasztaló ítélet született, a titkos statisztikák
kimutatták, hogy az önkényes munkahely-változtatók száma ennek sokszorosára
rúgott. Az értelmiség és a régi középosztály a sztálinista rendszerben többé-kevésbé eleve gyanúsnak, ha nem éppen ellenségnek számított. Kivételt csupán az új értelmiség, a népi származású értelmiség képezett, vagyis azok, akik tanulmányaikat már az új rendszerben, az újjászervezett, átideologizált oktatás keretében folytatták. A negyvenes-ötvenes évek fordulóján ebben a körben még viszonylag nagy számmal akadtak a rendszer lelkes támogatói később az ő csalódásuk volt a legnagyobb. Az értelmiség és a régi középosztály zömét a sztálini rendszer nem nélkülözhette. Az államosított, központosított gazdaság óriási bürokratikus vízfejet növesztett az ehhez szükséges szakképzett hivatalnoksereget nem lehetett egyik évről a másikra kiképezni. Így a rendszer legalább a régi értelmiség újratermelődését igyekezett megakadályozni: rendeletekkel korlátozta az egyetemekre, főiskolákra felvehető nem munkás- és szegényparaszt-származásúak számát. Miközben ezek továbbtanulása rendkívül nehézzé, szinte lehetetlenné vált, aközben a munkás-paraszt származásúak tömegei a szükséges előképzettség nélkül is bejuthattak az egyetemre (az ún. szakérettségi-rendszer jóvoltából), ám ott számosan elvéreztek, nem bírván még az igencsak lecsökkentett követelményeket sem. A régi középosztályból kikerült fiatalok érezhették leginkább úgy ezekben az években, hogy semmiféle jövőjük nincs. Ezért soraikból az ő próbáltak legtöbben illegálisan külföldre menekülni, ők vettek részt leginkább a szórványos ellenállási akciókban és ők kerültek ezért nagy számban börtönökbe és internálótáborokba. Hiba volna megfeledkezni arról, hogy az új rendszernek a terror
mélypontján is akadtak támogatói. |
||||
|
||||
E nem lebecsülhető számú (legalábbis százezres nagyságrendű)
tömeg sem érezte magát biztonságban. Ők voltak a társadalommal szembeni hadiállapot
frontkatonái, de a legnaivabbak kivételével ők is rettegtek. A pártvezetésben folyó
tisztogatások széles hullámokat vetettek lefelé egy-egy nagy lebukás fönt
több száz ember bukását vonta maga után lent is. A párttagság alig jelentett
védelmet 1953-ra a tagság létszáma meghaladta az egymillió főt. Nyilvánvaló,
hogy a párttagok többsége semmiféle elkötelezettséget nem érzett, csupán így
próbálta álcázni magát. Ez azonban ismételt tisztogatásokra,
felülvizsgálatokra ösztönözte a pártvezetést. Az ötvenes évek elején az Államvédelmi Hatóság és a rendőrség
csaknem 1,3 millió embert tartott nyilván kartotékaiban. A rendes és külünleges
(közigazgatási, rendőr-) bíróságok 387 ezer embert ítéltek el különféle
okokból (ebből államellenes cselekményekért 30 ezer, a közellátás
veszélyeztetése miatt 1953-ig 120 ezer főt). Lakhelyükről kitelepítettek 22 ezer,
bírói ítélet nélkül őrizetben tartottak (internáltak) 6 ezer főt. A hatalom politikai céljai között egy gazdasági cél, az első ötéves terv (195054) teljesítése kapott elsőbbséget. A terv volt hivatva megváltoztatni Magyarország arculatát, az agrárországból ipari országot, ahogyan akkor fogalmazták, a vas és acél országát teremteni. Ki nem mondott célja a háborús felkészülés volt, a hadiipari termelést alapozták meg azok a hatalmas bányászati, kohászati, vas- és acélipari, gépgyártási beruházások, amelyek már a terv első, 1949-ben, majd 1950-ben kidolgozott változataiban szerepeltek. Már ez a terv nagy arányú hadseregfejlesztéssel számolt. 1951. január 8-án Moszkvában Sztálin tájékoztatta európai csatlósait a nemzetközi helyzet katonai vonatkozásairól. A szovjet hírszerzés szerint a NATO 1953 végére teljesen felkészült lesz egy újabb háborúra s ennek ellensúlyozására a szocialista országok hadseregeit is megfelelően fejleszteni kell. 1953 végére Magyarországnak 150 000 főnyi hadsereget, kilenc hadosztály kellett kiállítania. A jelenlévők kevesellték a rendelkezésre álló időt, nyilván tartottak az országaikra nehezedő rendkívüli terhektől. Jellemző módon viszont Rákosi még kissé kevesellte is a grandiózus védelmi felkészülésben Magyarországnak juttatott szerepet, s az ezzel járó személyes presztízst. Végül azonban a szovjet elképzelések váltak határozattá. Magyarország akkor egy éve hatályos első ötéves terve is az
ország teherbíró képességét jelentősen meghaladó nehézipar-fejlesztéssel
számolt. Az értekezlet létrehozott egy ún. Koordinációs Bizottságot, amely a fejlesztés gazdasági és katonai oldalát felügyelte, s ily módon a Varsói Szerződés közvetlen elődjének tekinthető. Magyar részről Gerő Ernő, a gazdasági élet első számú vezetője és Farkas Mihály honvédelmi miniszter lettek a tagjai. 1951. február végén összeült az MDP II. kongresszusa, és teátrális külsőségek között döntött az ötéves terv előirányzatainak további, immár teljességgel irreális emeléséről. |
||||
|
||||
Az ötéves terv felemelése a magyar gazdaságot szinte azonnal
válságba sodorta. Már 1951-ben be kellett vezetni a rosszemlékű háborús
rendszabályt, a jegyrendszert. Alig egy év után a jegyrendszert megszüntették, ám
nagy arányú áremelések kíséretében. |
||||
|
||||
Ekkorra elvesztette bizalmát Révaiban, Farkasban, még talán Gerőben is. Távlati pótlásukra igen fiatal, húszas-harmincas éveik fordulóján járó, semmiféle pártmúlttal nem rendelkező fiatal kádereket emelt a vezetésbe, akik feltétlen hűséggel viszonyultak hozzá. Ezeket az éveket az ország lakosságának túlnyomó többsége
elviselhetetlennek tartotta, teljes joggal. Magyarországon a szabadság általános foka
összehasonlíthatatlanul kisebb volt, mint a demokráciákban, s jelentősen elmaradt
még a két világháború közötti időszaktól is (például a sajtó szabadsága).
Ilyenfajta zsarnokságra hosszú évszázadok óta nem volt példa a magyar
történelemben. A szovjet zónába tartozás alapvetően meghatározta a társadalom és
az egyes ember mindennapjait. Bizonyos kérdéseket nem lehetett feltenni, bizonyos
válaszokat nem lehetett megfogalmazni. Az ember társadalmi, tér- és gondolkodásbeli
mozgását a rendszer példátlanul súlyosan korlátozta. De még ennél is többet
akart: azt, hogy a rabság és zsarnokság viszonyait kollektív és egyéni szinten
mindenki mint valami magasabb rendű, önként vállalt, sőt akart szabadságot
élje meg. A legsötétebb évek nyilvánosságát nemhogy vidám, hanem vásárian tarka
színek uralták. |
||||
|
||||
De Magyarországot minden terror, ÁVH, pártellenőrzés ellenére sem
csupán a fortélyos félelem igazgatta. Miközben az emberek féltek, eszük
ágában sem volt elfogadni a kommunista ideológiát. Az a meggyőződés, hogy ez a
rendszer egy történelmi korszakra rendezkedik be Magyarországon, a kezdeti, legnehezebb
években nem vált uralkodóvá. A társadalom elsajátította ennek az ideológiának a
nyelvezetét, értette az ünnepi beszédeket és hivatalos kommentárokat,
tudomásul vette, hogy mikor, kivel, miről nem lehet beszélni. Tudomásul vette, hogy
fent ezen a nyelven folyik a diskurzus, de máskülönben megpróbálta megőrizni
saját nyelvét, kultúráját, kollektív emlékezetét. Gúnyosan szemlélte a
rendszert, mely tönkretette, kétségbeesett, de megpróbálta megőrizni kapcsolatát az országra ereszkedő vasfüggönyön túli világgal. Tömegek hallgatták a Szabad Európa Rádiót, reménykedett valamiféle fordulatban:
hogy meghal Sztálin, összeomlik a Szovjetunió, hogy jönnek az amerikaiak s
addig pedig guggolva is kibírjuk. A kommunista ideológiának gyökeresen ellentmondó mentalitások és
törekvések Magyarországon az ötvenes évek elején is fennmaradtak. A szabadság
hiánya befolyásolt és torzított mindent, de a magyar társadalom nagy többsége
egészséges ellenállással reagált az önkényuralomra. Ez az ellenállás nem
látványos szabotázsokban, fehér partizánharcban, titkos szervezkedésekben
mutatkozott meg. Szórványosan léteztek ilyenek, ám ezeket kezdeti állapotukban
felderítették, vagy éppen az államvédelem provokálta őket. Vélemények, javaslatok |