![]() |
|||||||||||||
  Az MKP az 1945-ös választásból azt a következtetést vonta le,
hogy fő feladata a választás korrekciója" minden parlamenten kívüli politikai
és más eszközzel. Rákosi egy 1947-ben írott összefoglalójában leszögezte, hogy a
választás után azonnal kitűzték célul a Kisgazdapárt feldarabolását. Ugyancsak
rögtön tervbe vették a választójog politikai-diszkriminatív szűkítését is. Nincs
nyoma annak, hogy Moszkva fékezni igyekezett volna a kommunisták túlbuzgalmát,
ellenkezőleg, maga is besegített" a magyar demokrácia népi demokráciává"
alakításának legtöbb lépésénél. A választásokon győztes Kisgazdapárt viszont arra
törekedett, hogy a választási eredményekhez igazítsák a végrehajtó hatalom
pozícióinak megosztását. Az Ideiglenes Nemzeti Kormány időszakában a
polgármesteri, jegyzői tisztségek túlnyomó részét kommunistákkal és
(kisebb számban) szociáldemokratákkal töltötték be, a rendőrség
tisztikarában a túlsúly még nagyobb volt. Az arányosítás" mellett a kisgazdák
javasolták a földreform végrehajtása során elkövetett túlkapások (a gazdag-és
helyenként középparaszti birtokok törvényellenes felosztása) orvoslását.
Javasolták a helyhatósági választások megtartását és a mezőgazdasági
érdekképviselet (Parasztszövetség) felruházását a szakszervezetekhez hasonló
jogokkal. A kommunisták valamennyi kérdésben homlokegyenest ellenkező
álláspontra helyezkedtek. Az ellentét az 1946. márciusától Nagy Ferenc
miniszterelnök lemondásáig terjedő tizenöt hónap alatt az ún. koalíciós
válságok" sorozatához vezetett. Ezek során mindinkább szűkült a magyar
demokrácia játéktere, mígnem a vezető párt legitim vezetőinek letartóztatásával
és emigrálásával 1947. május 30-ával lényegében meg is szűnt. A kommunista vezetőknek nem volt tapasztalatuk a többpártrendszerű demokrácia működésére vonatkozólag, ám vezetőik többsége, elsősorban Rákosi Mátyás, |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
kitűnően alkalmazkodtak a helyzethez. Ezt megkönnyítette az a magyar
sajátosság, hogy az érdemi politikai döntések a koalíciós pártok vezetőinek
szűkkörű, informális értekezletein (az ún. pártközi értekezleteken) születtek, a
nyilvánosság teljes kizárásával. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
A többieknél jobban informált, szovjet
kapcsolataikra előszeretettel hivatkozó kommunista vezetők ebben a körben sikeresen
alkalmazták a nyomásgyakorlás, a zsarolás és a politikai alkudozás módszereit.
Amíg a kommunisták erőt merítettek az ország szovjet megszállásából, s hittek
abban, hogy az idő nekik dolgozik, addig a többi párt vezetői végig súlyos
önbizalomhiányban szenvedtek, s a távolabbi jövőt illetően végső fokon
tanácstalanok voltak. A nyugati hatalmakra láthatóan nem támaszkodhattak. Az Egyesült
Államok szóban gyakran tiltakozott a demokrácia és a szabad piac elveinek
magyarországi megsértése miatt, de semmiféle gyakorlati lépést nem tett, ahogyan
194546-ban hasonló passzivitással szemlélte a Szovjetunióval közvetlenül
szomszédos népi demokratikus" rendszerek kiépítését. Minden jel arra vallott,
hogy a kelet- és közép-európai térséget Nyugaton leírták", Az 1945-ös választások korrekciójának első jelentős állomása a
Gazdasági Főtanács létrehozása volt 1945 novemberétől 1946 januárjáig. A
Főtanács (lényegében a kommunista vezetésű titkársága) megkapta a
rendeletkibocsátás jogát, ezzel a gazdaság első számú állami irányító szerve
lett, nemcsak a parlament, hanem a kormány feje fölött. A következő fő mozzanat
során az MKP 1946 március elején a gazdaság további állami ellenőrzése (bányák
és bankok állami kezelésbe vétele) és más kérdések (például a B-lista) |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Ez utóbbi szinte minden politikai kérdésben szemben állt a legnagyobb parlamenti párttal. A politikai nyomás előtt a kisgazdák meghátráltak, elfogadták a legtöbb követelést, többek között 21 reakciós" képviselő önkéntes" kizárásával elvesztették abszolút többségüket a Nemzetgyűlésben. A kizárt képviselők Sulyok Dezső vezetésével Szabadságpárt néven ellenzéki frakciót hoztak létre, amely élesen bírálta a kommunisták és a Baloldali Blokk politikáját. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Nagy Ferencék meghátrálását elsősorban a küszöbönálló béketárgyalások motiválták: úgy vélték, hogy a konfrontáció a kommunistákkal károsan befolyásolja az ország amúgy sem túl kedvező pozícióját Moszkva szemében. Rákosi alkupozíciója az volt, hogy a kommunistáknak tett engedményért cserében közbenjár a magyar békecélokért a szovjet vezetésnél. Nagyon valószínű, hogy Rákosival sem közölték a valódi szovjet álláspontot amely a szovjet érdekekkel amúgy egybevágó politikai játszmáktól teljesen függetlenül egyértelműen magyarellenes volt. 1946. március 21-én, tehát egy héttel azután, hogy a Kisgazdapárt meghajolt a Baloldali Blokk követelései előtt, az SZK(b)P Politikai Bizottsága elfogadta a londoni külügyminiszter-helyettesi értekezleten előadandó szovjet álláspontot a magyar (és a bolgár) békeszerződésre vonatkozólag. Ebben egyértelműen leszögeztetett, hogy Erdély egész területét át kell adni Romániának, s Magyarország határait az 1937. december 31-i állapotoknak megfelelően kell meghatározni. Sztálin ugyan a magyar kormányküldöttséggel folytatott 1946. április 10-i tárgyaláson azt mondta, hogy a román fegyverszüneti egyezmény alapján van annak alapja, hogy Magyarország kapjon valamit, hogy pontosan mit, mekkora részt, azt meg kell nézni. [...] Ezt a kérdést meg kell tárgyalni." |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
A Politbüró fentebb
idézett állásfoglalása és a később történtek fényében ezt a kijelentést talán
nem túlzás egyszerűen megtévesztő manővernek tekinteni. Akárcsak a szovjet vezetés
hasonlóan álságos magatartását a csehszlovákiai magyar kisebbség egyoldalú
kitelepítésével kapcsolatban. Az 1946. április 10-i tárgyaláson Sztálin először a
teljes lakosságcsere előnyeit ecsetelte, a Szovjetunió és Lengyelország példájára
hivatkozott, a Szlovákiában maradó magyarokat az elszlovákosodástól féltette,
végül azonban az mondta: ... a magyar nemzeti kisebbség állampolgári jogainak
biztosítására irányuló kívánság jogosnak tűnik... A szovjet kormány igyekszik
közreműködni abban, hogy ezt a kérdést szabályozzák." Valódi álláspontját
inkább a még 1945 július elején vele tárgyaló csehszlovák vezetők kérdésére
adott válasza fejezte ki: Fierlinger megkérdezi, mi legyen a németek és magyarok
Csehszlovákiából való kitelepítésével. J. V. Sztálin a következőket mondja: Mi
ebbe nem avatkozunk be. Kergessétek el őket!" A szlovákiai magyar kisebbség
választhatott: vagy szlováknak vallotta magát, vagy elvesztette (nem kapta vissza)
állampolgárságát. Az etnikai tisztogatás hatására a magyarok tömegesen menekültek
az anyaországba. Az események hatalmas felháborodást váltottak ki Magyarországon,
pártállástól függetlenül. 1946 februárjában, feszült kétoldalú tárgyalások
végén, a két ország lakosságcsere-egyezményt kötött, amelynek értelmében
Csehszlovákia annyi magyart telepíthetett át, amennyi magyarországi szlovák
jelentkezett csehszlovákiai áttelepülésre. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Mivel a hatalmas propagandakampány
ellenére ez utóbbiak száma még a 80 ezret sem érte el, Benes csehszlovák elnök
továbbra is napirenden tartotta 200 ezer magyar egyoldalú kitelepítését. 1946. június 17-én a budapesti Belvárosban máig tisztázatlan
körülmények között merényletet követtek el szovjet katonák ellen. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
kommunista belügyminiszter a kormány
döntését meg sem várva betiltotta a civil és vallásos, ifjúsági és más
egyesületek zömét, csapást mérve a demokratikus politizálás bázisaként szolgáló
civil szférára. 1946 nyarán Párizsban összeült a békekonferencia, amelyre a világháború utáni új, remények szerint demokratikus európai berendezkedés megteremtésének feladata hárult. Már a tanácskozás előkészítése során mind világosabbak lettek az antifasiszta szövetségeseket elválasztó ellentétek, melyek eredményeképpen végül nem sikerült Németországgal békét kötni, s a nyugati, illetve szovjet megszállás alatt álló országrészek egyesítését elérni. Magyarország esetében azonban a nagyhatalmak a főbb kérdésekben egyetértettek. A magyar kormány és a politikai pártok egyaránt úgy vélték, hogy lehetséges a trianoni igazságtalanság legalább részleges korrekciója. A Csehszlovákiával, Jugoszláviával és Ausztriával közös határ módosítására semmi remény nem volt. Az erdélyi kérdés és a jóvátétel mérséklése viszont nem látszott ennyire kilátástalannak. A magyar kormány 1946 tavaszán és nyarán jelentős diplomáciai erőfeszítéseket tett. Magas szintű küldöttség kereste fel Moszkvát, Washingtont, Londont és Párizst. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Ami a területi kérdéseket illeti, a Romániával
szemben remélt szerény (eleinte 22, végül csak 5 ezer négyzetkilométernyi) területi
követelést már a békekonferenciát megelőző négyhatalmi
külügyminiszteri értekezleten elutasították. Byrnes amerikai külügyminiszter
javaslatát, amely határmenti (partiumi), túlnyomóan magyar többségű
területek átadásáról szólt, eleinte az angolok és a franciák is támogatták,
Molotov szovjet külügyminiszter azonban a legélesebben ellenezte. A viták során
előbb a franciák, majd az angolok is a szovjetek oldalára álltak, végül 1946. május
7-én a külgyminiszterek a trianoni határt állították vissza Magyarország és
Románia között is. Ezt erősítette meg a békekonferencia is, ráadásul
részben helyt adott Csehszlovákia területi igényének, és az ún. "pozsonyi
hídfő" 3 községét elcsatolták Magyarországtól (az eredeti csehszlovák igény
5 falu volt). Ezzel a Duna egy szakaszon csehszlovák belterületre került. Elvetették
ellenben a csehszlovák kormánynak azt az indítványát, hogy Szlovákiából egyoldalú
döntéssel kitelepítsék a magyar őslakosság százezres tömegeit amint az a
Közép-Kelet-Európában élt német lakossággal történt. (Magyarországról is több
százezer németet telepítettek ki 194548 között.) |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Nem sikerült ugyanakkor a
jóvátételi terhek enyhítése. Sőt Magyarországnak meg kellett térítenie a
szövetségesek tulajdonában keletkezett károkat, amelyeket azok bombatámadásai
okoztak. A magyarországi német tulajdon, és ezáltal a magyarnémet pénzügyi
elszámolásban felhalmozódott német követelések is szovjet kézbe mentek át. A
szovjet fél a magyar nemzeti vagyonból így szerzett részét vegyesvállalatokba vitte.
Ezek a vállalatok uraltak néhány stratégiai jelentőségű
ágazatot (olajkitermelés, bauxitbányászat, alumíniumipar, légiközlekedés, folyami
hajózás). Eltérően még a trianonitól is, a párizsi béke nem tartalmazott etnikai
és nemezeti kisebbségeket védő záradékokat. A magyar békeszerződést végül 1947
februárjában írták alá, |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
s 1947. szeptember 15-én lépett életbe; Az ország azonban nem nyerte vissza szuverenitását. A békeszerződés életbeléptével a szovjet csapatok nem hagyták el az országot, ahogyan azt sokan várták, hanem az osztrák területen állomásozó megszállókkal való összeköttetés biztosítására Magyarországon maradtak. Magyarország megszállt ország maradt. 1946 őszének elején a sikeres stabilizáció és az aláírás
előtt álló, immár Magyarország számára reménytelen békeszerződés azt
jelentette, hogy a háborús vereség utáni össznemzeti feladatok jelentős része
megoldódott, vagyis a nagykoalíció politikai kohéziója erősen meggyengült. A
politikai pártok mindegyike válaszút előtt állt: ha az ország belátható időn
belül visszanyeri szuverenitását, a korábbinál feltételezhetően nagyobb
mozgástér, szabadság birtokában vethető fel az ország további berendezkedésének
kérdése. Az MKP vezetése láthatóan elszánta magát, hogy tovább korrigálja az
1945-ös demokratikus választások eredményeit, ha másképpen nem megy, egy újabb
választással, amelyen feltehetően a Baloldali Blokk állt volna szemben a
Kisgazdapárttal, vagy a belőle leválasztott reakciós" erőkkel. Legalábbis erre
utalt az ősz elején indított újabb politikai offenzíva. A szeptember végi kommunista
pártkongresszuson Rákosi hangsúlyozta, hogy az MKP a népi demokrácia útján halad,
de elsősorban beszéde végén egyértelművé tette, hogy ez az út a szocializmus felé
vezet. Megkérdőjelezte egyes választott képviselők legitimitását, kilátásba
helyezte a választójog politikai alapon történő szűkítését, és a
nyomásgyakorló tömegmozgalmak folytatását. A politikai beszámoló fő jelszava
(Ki a nép ellenségeivel a koalícióból!") arra utalt: az MKP elszánta magát
arra, hogy egyesztendős menetelés után valamilyen módon dűlőre viszi Magyarország
csatlakozását a népi demokráciákhoz". A Baloldali Blokk követelte a nagyobb
malomipari üzemek államosítását, a kicsik községesítését, egy demokratikus"
(vagyis: kommunista vezetésű) paraszti érdekképviselet megalakítását. Az 1946. október 30-ára összehívott pártközi értekezleten a felek elbeszéltek egymás mellett". Nagy Ferenc miniszterelnök jól látta a helyzetet: ...a Baloldali Blokkhoz tartozó pártok, de még közelebbről a munkáspártok vezetőiben és tömegeiben is, egy olyan felfogás lett úrrá, hogy Magyarországon vannak ellenforradalmi törekvések, amelyek a demokrácia megdöntésére irányulnak, és hogy ezekhez a törekvésekhez a koalíciónak egyik, mégpedig legnagyobbik pártja, a Független Kisgazdapárt részben vagy egészben a magatartásával támasztékot nyújt..." Nyíltan beszélt a kommunisták részéről Gerő Ernő is: ...a[z 1945-ös] választások nem voltak a tényleges erőviszonyoknak megfelelők. A választások azért hozták meg ezt az eredményt, mert Magyarországon van reakció, amely igen helyes ösztönnel a maga szempontjából nem engedte meg az erők szétforgácsolását, koncentrálta az erőit, és megkereste erőinek koncentrálására azt a pártot, amelyet erre a legalkalmasabbnak tartott. [...] A Kisgazdapárt azóta úgy áll, hogy már teljes mértékben foglya a reakciónak, és a kérdés most az, hogy képes-e elvágni azokat a szálakat, amelyek őt Magyarországon ehhez a reakcióhoz fűzik." |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
A felek végül nem egyeztek meg egyetlen részletkérdésben sem, csak általános deklarációk hangzottak el. A szovjet vezetés már 1946 áprilisában fontolóra vette a népi demokráciák" kommunista pártjainak a megszűnt Kominternhez hasonló szervezetbe tömörítését. Bizalmasan azt is közölték e pártok vezetőivel, hogy határozott lépeseket várnak tőlük a kommunista hegemónia, sőt egyeduralom kiépítésében. Részletes forgatókönyvet" azonban Moszkva most sem írt elő. Rákosi mindenesetre igyekezett felzárkózni" a többi kelet-európai pártvezetőhöz. Elkezdjük a tömegmozgósítást, a tömegek cselekvésre hívását. Ezt fokozatosan csináljuk. Nem mindjárt a kormányváltozás kiharcolására hívjuk a tömegeket, hanem akcióba hívjuk őket ma a feketézők ellen, |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
a bírói ítéletek kiharcolására." mondotta Rákosi a kommunista parlamenti képviselőknek 1946. november végén. Horváth Márton pontosan megjelölte az óvatosság okát: A Szovjetuniónak az a politikája, hogy békét és rendet akar az általa megszállt országokban. [...] Nem érdeke a Szovjetuniónak, hogy azért, mert mi itt elmaradtunk, változtasson a politikáján, és ütőkártyát adjon ezzel a nyugat kezébe. Nekünk saját erőnkből kell behozni elmaradottságunkat, és épp ezért hosszabb távra, szívós és lassú előrehaladásra kell berendezkednünk." 1946 decemberében azonban egy meglehetősen jelentéktelen titkos
politikai szerveződés leleplezése alkalmat kínált a kommunista vezetésű belügyi
szerveknek, hogy döntő csapást mérjenek a Kisgazdapártra. Politizáló
társaságokról volt szó, akiknek tagjai naiv módon nemcsak azt hitték el, hogy a
békeszerződés ratifikációja után a szovjet csapatok elhagyják az országot, hanem
azt is, hogy Magyarország kikerül a szovjet érdekszférából, s erre a helyzetre
különféle általános politikai terveket szövögettek. Tagjaik közül többen tagjai
voltak a háború előtti Magyar Közösség" nevű titkos
fajvédő (antiszemita, de egyben németellenes) szervezetnek, míg mások
távoli ismerősi kapcsolatban álltak a Kisgazdapárt néhány vezetőjével. Ez
elegendő volt a kommunisták által teljes mértékben kézben tartott
titkosrendőrségnek ahhoz, hogy nagyszabású, több száz szereplős
összeesküvési" hálózatot konstruáljanak, mely elért a Kisgazdapárt
vezetéséhez, több miniszterhez és parlamenti képviselőhöz. A társaság
legtekintélyesebb politikus tagja, Donáth György a háború előtt
kormánypárti képviselő volt, Dálnoki Veress Lajos tábornokot pedig
Horthy a kiugrás előtt helyettesének nevezte ki arra az esetre, ha őt
valami baj érné. A társaság tagadta az egész 1944. decembere utáni magyar
államiság törvényességét már csak ezért sem lehetett semmi érdemi köze a
kisgazdákhoz, akik az államfőt és a miniszterelnököt adták. Ennek ellenére a kommunisták azonnal tisztában voltak a leleplezés" jelentőségével. Bartha Albert kisgazda honvédelmi minisztert a katonai titkosszolgálat (HM Katonapolitikai Osztály) fogdájának kommunista parancsnoka kiutasította, amikor a letartóztatottakkal beszélni kívánt a BM Államvédelmi Osztályára átkísért foglyokat viszont Rajk László kommunista belügyminiszter személyes vezetésével hallgatták ki. Az MKP Központi Vezetőségének január elején tartott ülésén Rákosi Mátyás kijelentette: Számunkra ennek az összeesküvésnek óriási jelentősége van, mert mindazt, amit mi eddig hirdettünk, hogy a reakció a Kisgazdapárton keresztül próbál érvényesülni, részleteiben is, egészében is megerősíti. [...] Ezért ennek az összeesküvésnek nagy a jelentősége, erősen befolyásolja az 1947-es esztendőre tervbe vett stratégiánk egész menetét. Ez olyan nehéz kő, ami most még repül, és nem tudni, hogy hol áll meg. Rajta leszünk, hogy hatása maximális legyen". |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Amikor az államvédelem le akarta tartóztatni Saláta Kálmánt, Nagy Ferenc miniszterelnök titkárát (neki végül sikerült külföldre menekülnie), a kisgazda vezetés is érezte, hogy nagy baj van. A kormányfő sem a Nyugattól, sem a még Magyarországon állomásozó SZEB szovjet vezetőitől nem várhatott segítséget. Utóbbiak azt mondták: ők már korábban tanácsolták Nagynak, hogy tisztítsa meg pártját a reakciós elemektől". |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Így a Kisgazdapárt eleinte ismét az engedmények politikáját követte, és hozzájárult, hogy a parlament felfüggessze hat képviselője mentelmi jogát, akiket azonnal letartóztattak. Az MKP azonban nem akart itt megállni. Az összeesküvési ügy első számú személyi célpontja Kovács Béla, a Kisgazdapárt főtitkára lett, az ő ügyészségnek való kiadatását azonban a Nemzetgyűlés elutasította. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Rákosi Mátyás kérésére 1947. február 25-én Kovácsot a szovjet állambiztonsági szervek a Szövetséges Ellenőrző Bizottság égisze alatt letartóztatták, és a Szovjetunióba hurcolták. A döntő lépést tehát a Szovjetunió tette meg, s így az ügynek komoly nemzetközi visszhangja támadt. Néhány héten belül (március 12-én) Truman amerikai elnök nevezetes kongresszusi beszédében (Truman-doktrína) hangsúllyal utalt arra, hogy a világ néhány országának népeire legutóbb akaratuk ellenére totalitárius rendszereket kényszerítettek rá. Az Egyesült Államok kormánya gyakran tiltakozott a kényszer és megfélemlítés alkalmazása ellen Lengyelországban, Romániában és Bulgáriában, ami megsérti a jaltai egyezményt. Meg kell állapítanom, hogy több más országban is hasonló fejleményekre került sor". Az amerikai reakció, amely igen éles jegyzékekben is kifejezésre jutott, ismét óvatossá tette szovjet vezetést. Arról persze szó sem volt, hogy Kovács Béla ügyében bárminő engedményt tegyenek. De másként ítélték meg a helyzetet, mint Rákosi, akit módfelett bosszantott a siker kapujában a már megvertnek hitt Kisgazdapárt további ellenállása. Az 1947. március 12-i pártközi értekezleten Nagy Ferenc ugyanis a kisgazdapárt megtisztításáért" cserébe a Baloldali Blokk feloszlatását követelte, a Kisgazdapárt vezetése pedig az emberi jogi törvény parlament elé terjesztését javasolta. A baloldali nyomás hatására meghátrált ugyan, de a szituáció így is kormányválsággal fenyegetett, Nagy Ferenc ugyanis kilátásba helyezte lemondását. Rákosi ebből azt a következtetést vonta le, hogy az összeesküvési ügyet politikai szempontból túl korán zárták le. Az MKP Központi Vezetősége előtt 1947. április 4-én Nagy Ferencről szólva kijelentette: ...semmi kétség, hogy őt is igen súlyos politikai felelősség terheli, semmi kétség, hogy ő is tudott az összeesküvésről." Nyomban jelezte a szovjeteknek is, hogy szerinte Nagy Ferenc miniszterelnök mindenképpen részt vett az összeesküvésben, sőt feltételezhető, hogy a legutóbi időszakban ő adott utasításokat az összeesküvőknek." Rákosi azt szerette volna, ha a szovjet titkosrendőrség által megtört Kovács egy magyarországi kirakatperben leplezi le a miniszterelnököt. Molotov szovjet külügyminiszter 1947. április 29-én fogadta
Rákosit és közölte, hogy a szovjet csapatok a békeszerződés
ratifikálása után is Magyarországon maradnak. Rákosi kérdésére, hogy segítenek-e
a szovjet csapatok abban az esetben, ha az MKP a tömegek mozgósításához
folyamodik" (vagyis egy kommunista puccs esetén), Molotov elutasítóan válaszolt. Nem
járult hozzá Kovács Béla kiadatásához sem. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Nagy Ferenc kormányfő 1947. május 14-én Svájcba utazott
szabadságra. A szovjet vezetés üzenetet küldött Rákosinak, hogy használja ki az
alkalmat, és szabaduljon meg a legtekintélyesebb kisgazda politikustól. Nagyot azzal
vádolták, hogy valójában titkos tárgyalásokat folytat Svájcban a magyar népi
demokrácia" megdöntésére. A szovjet állambiztonság Nagy Ferencet kompromittáló
vallomásokat" adott át a magyar szerveknek. Rákosi keresztülvitte, hogy a
kormány szólítsa fel a miniszterelnököt: térjen haza és tisztázza magát.
Nagy Ferenc nem akart Kovács Béla sorsára jutni. Ahogyan a
kommunisták számítottak rá, nem tért haza, hanem az emigrációt választotta. 1947. augusztusában Magyarországon országgyűlési választásokra került sor, amelyen az immár kommunista vezetésű koalíció mellett nyíltan ellenzéki pártok is indulhattak. Ezeket jobbára a Kisgazdapártból kizárt vagy önként kivált politikusok alakították meg. A jobboldali-konzervatív Magyar Függetlenségi Pártot Pfeiffer Zoltán vezette. A kereszténydemokrata-keresztényszocialista színezetű Demokrata Néppárt vezetője, Barankovics István korszerű keresztény felfogásával nemcsak a kommunistákkal szemben állt ellenzékként, hanem a Mindszenty József esztergomi érsek vezette katolikus klérussal szemben is. Az ellenzéki erők még mindig reménykedtek a szovjet csapatok távozásában, s abban, hogy a nyugati hatalmak kiállnak a veszélyeztetett magyar demokrácia mellett. Egyikre sem került sor. Nem volt teljesen biztos az eredményben Rákosi Mátyás sem, így a
kommunista vezetés 1945-től eltérően hathatós eszközöket vetett be a választás
befolyásolására. Az új választójogi törvény politikai szempontok szerint
leszűkítette a szavazók körét
Az új kormányt ismét Dinnyés Lajos alakíthatta meg. A nem kommunista miniszterek többsége hozzá hasonlóan kommunista társutas volt. Rákosi Mátyás ismét miniszterelnök-helyettes lett, s valamennyi kulcspozícióba kommunista miniszter került. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
De a magyar kommunisták ezúttal sem nyerték el a szovjet vezetés
tetszését. A választási blokk terveiből csupán a négy koalíciós párt
választási szövetsége lett. Csaknem 40 százaléknyi szavazat a nyíltan ellenzéki
pártoknak jutott. Annál kínosabb volt az eredmény, mert két héttel a választás
előtt Rákosi azt jelentette, hogy az ellenzék legfeljebb 15 százalékot kap majd. 1947 nyarán a szovjet vezetés figyelmét a magyar fordulat aktuális
állásánál sokkal fontosabb fejlemények kötötték le. Az Egyesült Államok
kormánya meghirdette Európa újjáépítését célzó gazdasági programját, a
Marshall-tervet. A terv a kölcsönös előnyök elképzelésére épült:
Amerika háborús fellendülés fűtötte gazdasága piacra talált, nem
fenyegette újabb válság, Európa háború pusztította országai pedig külső
tőkeinjekciót kaptak. A terv Nyugat-Európa integrációjával számolt, a
szabad kereskedelem elvén állt, politikai feltételei között szerepelt a demokrácia
és a jogállam, s Európa részeként számolt Németországgal is. A Szovjetunió
eleinte óvatos érdeklődést mutatott, hiszen a háborús pusztítás
nyomán találn leginkább rászorult a külső segítségre. A Marshall-terv
megkövetelte nyitott és átlátható gazdaság viszont elfogadhatatlan volt Moszkvában.
Németország újjáépítésének rémképe pedig radikális szembenállássá
változtatta a szovjet érdeklődést. Egyidejűleg nyilvánvalóvá vált,
hogy a Németországgal kötendő békeszerződés elveiben sem
tudnak megegyezni az egykori szövetségesek. Ezzel megszűnt a kelet-nyugati
együttműködés minden intézményes alapja. A Szovjetunió első lépésként nyílt
nyomásgyakorlással arra kényszerítette Magyarországot és Csehszlovákiát, hogy
utasítsák vissza az európai újjépítési programban való részvételt. Európa
hitelekkel történő segélyezésének leple alatt valamiféle nyugati blokk szerveződik
a Szovjetunió ellen. [...] Önök objektíve segítenek, akarva vagy akaratlanul, de
segítséget adnak a Szovjetunió elszigeteléséhez. [...] Ezt [ti. a részvételt] a
Szovjetunió felett aratott győzelemként értékelik majd. Mi és népünk ezt nem
engedjük meg. Meg kell változtatniuk álláspontjukat, vissza kell utasítani a
részvételt, s minél előbb, annál jobb." jelentette ki Sztálin 1947. július
9-én a Kremlben a csehszlovák kormányküldöttségnek. A Marshall-terv elutasítása új tartalmat adott a már 1946 óta érlelődő szovjet elképzeléseknek, amelyek a jelentősebb európai kommunista pártok (vagyis a szovjet zóna kommunista pártjai, és az akkor még kormányon lévő francia és olasz párt) valamilyen laza együttműködésére irányultak. A lengyelországi Szklarska Porebába 1947. szeptember végén többpárti értekezleten minden kommunista párt beszámolt saját országa belső helyzetéről. A magyarok szerint még nem eldöntött kérdés, hogy Magyarországon népi vagy polgári demokrácia lesz, csatlakozik-e az új demokráciákhoz, vagy az angolamerikai imperializmus támasza lesz". Szklarska Porebában élesen bírálták a túlságosan puha", parlamentáris", nemzeti" utak illúzióiban élő nyugat-európai kommunista pártokat. Ebből valamennyi résztvevő megérthette, hogy Moszkva keményebb fellépést akar. A szovjet delegáció vezetője, Andrej Zsdanov a világ két táborra" szakadásáról beszélt, Georgij Malenkov pedig a kommunista pártok tevékenységének szervezetszerű" koordinációjáról és együttműködésről. Az értekezleten létrehozták a Kommunista és Munkáspártok Tájékoztató Irodáját (Kominform), amely a következő években rendszeresen csúcstalálkozókat szervezett. Ezek a kommunista mozgalom időszerű kérdéseinek megvitatására és a szovjet utasítások közlésére szolgáltak. A pártok közötti együtműködéssel egyidejűleg Moszkva egységes alapokra helyezte az állami együttműködést is. 1947. október közepén a SZKP PB egységes irányvonalat dologozott ki a kelet-európai kisállamokkal (ide sorolták Romániát, Bulgáriát, Magyarországot, Jugoszláviát, Csehszlovákiát és Lengyelországot) kötendő kölcsönös segítségnyújtási szerződések megkötéséről illetve, ahol már létezett ilyen, kiegészítéséről. A segítség immár nem csupán a Németország, hanem minden hatalom irányából érkező agresszióra vonatkozott. A magyar kommunisták a Kominform alakuló értekezletéből
azt a következtetést vonták le, hogy szabad kezet kaptak az ország további szovjet
típusú átalakításához.
A szociáldemokratákat a magyar kommunisták régi hagyományok
alapján mindig is ellenségnek tekintették, s ezt az érzést a népi
demokráciáért" a demokratikus erőkkel vívott közös harc sem oldotta.
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Rákosi a fúziót" presztízskérdésnek tekintette, ettől a
szovjet pártvezetés habozó, óvatos álláspontja sem tartotta vissza. Amikor 1947
decemberében Moszkva mellett, Barvihán gyógykezeltette magát, egy Sztálinnal
folytatott beszélgetésben egész tervet vázolt fel a magyar politikai élet
átalakítására. Sztálin akkor azt mondotta, a szocdemek maradjanak egy kis pártban
külön". Ugyanekkor azonban helyesnek tartotta, hogy először fúzió a
szociáldemokratákkal, azután [...] egy olyan [népfront] szervezetet megalakítani,
mint a Szovjetunióban a szovjetek, kommunista mag köré a többi pártok elhelyezve".
Molotov még 1948 februárjában, a magyar-szovjet barátsági és kölcsönös
segélynyújtási szerződés 1948. június. 12-én a két párt Magyar Dolgozók Pártja (MDP) néven egyesült, alapjában kommunista politikai programmal. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Ebben nem esett szó
nyíltan az ország szovjetizálásáról (a proletárdiktatúráról, a tervutasításos
rendszerről stb.), de parlamentáris demokráciáról sem. Politikai céllá a
szocializmus közelebbről nem részletezett úton való felépítése vált. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
A koalíciós partnerek hiába zártak ki minden vezetőt, aki nem értett egyet ezzel a célkitűzéssel (a parasztpártból így került ki még az 1947-es választás előtt Kovács Imre, a Kisgazdapártból pl. Pártay Tivadar), hiába fejezték ki egyetértésüket az MDP programjával, 1948-ban fokozatosan eltűntek a politikai életből, illetve beolvadtak" az újonnan szervezett népfrontba". A Szociáldemokrata Párt maradványaival való 1948 júniusi
egyesülés még mindig nem tett pontot a magyar átalakulásra. A szovjet érdekszféra
intézményesített alárendeltségében még mindig éltek bizonyos maradványok,
zárványok", amelyek az előző periódusból maradtak vissza. A politikai
pluralizmus inkább csak látszat volt már, hiszen a még létező pártok többé nem az
MDP versenytársai, hanem csatlósai voltak. 1948 márciusában puccsszerűen, a parlament
és a kormány megkerülésével államosították a hazai tulajdonban lévő,
száz munkásnál többet foglalkoztató gyárakat. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Ettől kezdve a
gazdasági folyamatokat az állami tulajdon és az állami szabályozás kettőssége
igen szűk területre korlátozta. Erre mutatott a budapesti értéktőzsde
bezárása is. 1947-től már gazdasági terv |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
1948-tól a magyar gazdaság államgazdaságnak tekinthető. Moszkva azonban úgy látta, hogy az igényelt politikai fordulatot a magyar párt sem hajtotta végre kellő mélységben. Nem volt elég, hogy a szovjet zóna országai külpolitikai és biztonsági tekintetben elfogadták alárendeltségüket. Egy esetleges háború esetén a szovjet mintától való minden eltérés a tábort" gyengítő tényezőnek tűnt a szovjet vezetés szemében. Sztálin nyilvánvalóan elérkezettnek látta az időt arra, hogy a különféle népi demokráciák", a szocializmushoz vezető nemzeti utak", a viszonylag békés átmenet" korszaka után a megszállt, ill. szövetséges országok belső rendszereit is összhangba hozza a hidegháború követelményeivel, vagyis felzárkóztassa őket a szovjet normatívákhoz. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Így fajult nyílt szakítássá a jugoszláv-szovjet vita 1948 tavaszán és nyarán.
Tito és a jugoszláv vezetők Jugoszláviát, mint az antifasiszta küzdelem egyik
vezető erejét már eleve haladóbbnak" tartották a többi kelet-és
közép-európai népi demokráciánál, s jogot formáltak arra, hogy Belgrád afféle
helyi középhatalomként vezesse" a térségbeli országokat a szocializmus
útjára. Moszkvában viszont úgy vélték, hogy a vezető szerep egyedül a
Szovjetuniót illeti. 1948 tavaszán Sztálin megkezdte egy nagyszabású tisztogatás előkészítését
a szövetséges" pártok vezetésében. A szovjetjugoszláv szakítás idején a
magyar párt vezetőiről is készültek kritikus feljegyzések
Moszkvában. Ezek azonban nem kerültek nyilvánosságra, mert Rákosi és társai
idejekorán levonták a tanulságokat. A politikai pluralizmus felszámolását követően
hozzáláttak mindenfajta intézményi és kulturális pluralizmus módszeres
felszámolásához. 1948. augusztusában Rákosi bejelentette a mezőgazdasági
termelőszövetkezetek szervezésének kezdetét. Júniusban néhány kivétellel
államosították az összes egyházi iskolát, |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
A bíborost 1949 februárjában, a moszkvai kirakatperek mintájára megrendezett procedúra
keretében, életfogytiglani börtönre ítélték.
A hatalomátvétel eredményeképpen az 194749 közötti
álkoalíciót", melyben az MKP, majd az MDP már hegemón szerepet játszott,
monolitikus politikai-hatalmi szerkezet váltotta fel. A törvényhozás, a
köztársasági elnök (1948-tól, Tildy Zoltán lemondatásától és házi őrizetbe
helyezésétől kezdve Szakasits Árpád, a szociáldemokrata társutasok egyik vezetője,
a párt elnöke), a kormány lényegében a tényleges hatalmat kézben tartó szűk
pártvezetés puszta végrehajtó szerveivé váltak. A formális hatalommegosztás és a
demokratikus intézmények fennmaradtak ugyan, szerepüket a demokratikus jogokkal együtt
az 1949. augusztus 20-án elfogadott alkotmány is rögzítette, ennek azonban semmi
jelentősége nem volt. Magyarországon a politikai hatalom az MDP vezetése, azon belül
is néhány moszkvai emigrációban edződött személy elsősorban Rákosi Mátyás
pártfőtitkár, továbbá Gerő Ernő, Farkas Mihály és Révai József kezébe
került. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Vélemények, javaslatok |