![]() |
||||
1914 előtt Magyarország egy középhatalom, az Osztrák-Magyar
Monarchia szerves része volt. Noha nem volt független nemzetállam, alkotmányos
eszközökkel rendelkezett saját belső berendezkedése kialakítására. Az első
világháború és az 1920-as trianoni békekötés nyomán az ország visszanyerte teljes
függetlenségét, azonban területe kétharmadát, lakossága felét (a nemzetiségeken
kívül több milliónyi magyart) elvesztette és kis nemzeti állammá vált. Az
1918-19-es demokratikus, majd kommunista forradalmi modernizációs kísérletek kudarcot
vallottak, mert nem voltak képesek megoldást kínálni a világháború elvesztéséből
adódó közelgő nemzeti katasztrófára. A kommunista kísérlet amúgy sem túl széles
belső támogatottsága is gyorsan szétfoszlott. A két világháború között a magyar
politikai életet és politikai gondolkodást a területi revízió mindent háttérbe
szorító igénye határozta meg. A politikai, gazdasági, társadalmi és tudati átalakulás szükségessége ugyanakkor a magyar politikai közéletet a harmincas évek elejétől, a nagy válság begyűrűzésétől" kezdődően fokozottan foglalkoztatta. A parasztkérdés földreform formájában való megoldása az első világháború végétől napirenden volt. A nagy gazdasági válság, majd a második világháború kitörése a reformgondolkodást felerősítette, hiszen nyilvánvalóvá vált, hogy annak végeztével Magyarország más lesz, másnak kell lennie, mint amilyen azelőtt volt. A háború világmérete azt is világossá tette, hogy az ország sorsára döntő befolyással lesz az a szuperhatalom, amely a közép- és kelet-európai térséget befolyása alá vonja. Közvetlenül a háború előtt és a háború alatt számos elképzelés született a kialakítandó rendszer jellegére, a szükséges teendőkre vonatkozóan. A megoldási javaslatok tekintetében természetesen különbözött egymástól a konzervatív-liberális Teleki Pál (1939-41-ben miniszterelnök) vagy Szekfű Gyula, a liberális demokraták, a plebejus demokrata kisgazdapárt, a szociáldemokraták, vagy a harmadikutas népi értelmiség különböző irányzatainak álláspontja. De abban, hogy melyek is az új rendszer napirendjén" szereplő fő kérdések, figyelemre méltó nézetazonosság uralkodott. Mindenki egyetértett abban, hogy változtatásra szorul a politikai szerkezet, amelynek autokratikus elemei visszaszorítandók, demokratikus intézményei tartalommal töltendők meg; hogy a társadalmi igazságosság eszméje, a szociális, sőt szocialista gondolat a társadalompolitika homlokterébe kerül; hogy demokratizálni kell a közigazgatást; hogy az anakronisztikus földbirtokszerkezetet (gyökeres vagy korlátozott) földreformmal kell átalakítani; hogy a gazdaság általános modernizációra szorul, s ennek egyik fő tényezője a gazdaságba aktívan beavatkozó, irányokat szabó, sőt tervező állami gazdaságpolitika lesz; hogy meg kell reformálni a közoktatás rendszerét, és így tovább. Abban is egyetértés uralkodott, hogy a trianoni nemzeti sérelmet, az ország megcsonkítását ebben az új helyzetben valami módon orvosolni kell, az első világháború után megszabott határok módosításával (legalább a túlnyomórészt magyar többségű területek visszatérésével), illetve a térség országainak, népeinek valamilyen szoros, akár a konföderációig elmenő együttműködésével. Egyedül a kis létszámú földalatti kommunista párt vélte úgy, hogy az ország szovjet mintájú átalakítására van szükség. A kommunistáktól eltekintve konszenzus uralkodott abban is, hogy Magyarországnak a nyugati szövetségesekkel kötendő különbéke útján kellene kilépnie a háborúból, elsősorban annak érdekében, hogy katonai és gazdasági erejét a háború utáni rendezés időszakára megőrizze. A hadihelyzet, a szovjet előrenyomulás ezt az elképzelést tökéletesen illuzórikussá tette. A magyar vezetők csak Románia 1944. augusztusi kiugrása után fordultak a Szovjetunióhoz, akkor, amikor annak csapatai már magyar területen harcoltak. 1944. október 15-én a háborúból való kiugrás csődje, majd a magyar nácik, a nyilaskeresztesek hatalomra jutása, Horthy Miklós kormányzó eltávolítása kétségtelenné tette, hogy Magyarország kilépése a német szövetségből nem sikerült. Nem sikerült az utolsó olyan pillanatban, amikor az ország háború utáni helyzetére ez a tény valamelyes hatást gyakorolhatott volna. A belső modernizációs törekvések és képviselőik kevés közvetlen hatást gyakoroltak a háború utáni berendezkedésre. Igen jelentős részük (mint például a harmadikutas, kisgazda Bajcsy-Zsilinszky Endre vagy a szociáldemokrata teoretikus Mónus Illés) elpusztult a háború, illetve a náci terror következtében. A megmaradtak teljesítménye leértékelődött". A háborúból való kiugrás" kudarca azzal a további következménnyel járt, hogy a trianoni béke akár csak kisebb mértékű korrekciójára sem lehetett többé számítani. A háborús kataklizmát valamelyest mentálisan ellensúlyozhatta volna, a kiépülő új demokráciának pedig felmérhetetlen legitimációt biztosíthatott volna egy Trianon igazságtalanságait legalább részben korrigáló rendezés. Már a magyar fegyverszüneti szerződés is előírta, hogy vissza kell állítani az 1938 előtti határokat - igaz, Erdély esetében tartalmazott némi lehetőséget arra, hogy legalább bizonyos részek Magyarországnak jussanak. Utóbb a békeszerződés ezt a reményt is szertefoszlatta. Mindez súlyos nemzeti deficitet" rótt a háború utáni rendszerre. Magyarország szinte egyedülállóan hátrányos helyzetben találta magát. Valamennyi későbbi szovjet csatlósállam vezetői hivatkozhattak arra, hogy a háború után szovjet közbenjárásra nemzeti ajándékot adnak a népnek" (a románok Erdélyt, a csehszlovákok az állami szuverenitást, valamint az 1938-as döntésekben elvett területeket, a lengyelek Németország keleti részét és Danzigot, a bolgárok Dél-Dobrudzsa egy részét - jóllehet mindannyiukat, elsősorban Lengyelországot súlyos területi veszteségek is érték egyidejűleg). Magyarország sorsát elsősorban a Szovjetunió döntötte el, s csak másodsorban a szövetségesek egymás közötti megegyezései, illetve a háborús vereséget túlélő belső politikai erők elgondolásai. Az antifasiszta koalíciót alkotó nagyhatalmak (Amerikai Egyesült Államok, Szovjetunió, Nagy-Britannia) a háború befejezésének időszakában látszólag egyetértettek abban, hogy az új Európának demokratikus berendezkedésű, független államokból kell állnia. Ugyanakkor a nyugati hatalmak hallgatólagosan elismerték a Szovjetunió katonai, biztonsági igényeit. A szovjet nagyhatalmi politikát immár győztes hadvezérként és világhatalmi vezetőként Sztálin alakította. |
||||
|
||||
Feltehetően tisztában volt az antifasiszta szövetségi
rendszerben létező és hamarosan nyilvánvalóvá váló feszültségekkel. Úgy
vélte, elkerülhetetlen egy új összecsapás a Nyugattal, ugyanakkor tartott is ettől, s
a háborúban elpusztult szovjet gazdaság újjáépítéséhez nagy szüksége lett volna
a nyugati, elsősorban amerikai tőkére. A szovjet külpolitikát meghatározó két fő
tényező, a határok biztonsága és a világforradalmi küldetéstudat között tehát az
elsőnek adott prioritást: az új háború szempontjából döntőnek vélt
közép-kelet-európai kisebb országokban a Szovjetunióval baráti, sőt, legalábbis
katonai és gazdasági szempontból alávetett rendszerek kialakítására törekedett.
Sztálin általános elképzelése az 1939-41-es, a Molotov-Ribbentrop-paktum nyomán
szerzett területek és rögzített érdekszférák megőrzése, illetve mindennek a
Nyugattal való elfogadtatása lehetett. Magyarország az érintett terület
perifériáján helyezkedett el, tehát nem volt elsőrendűen fontos Moszkva számára.
Baráti", vagyis az 1935-ben meghirdetett antifasiszta népfront elvei alapján létrejött
koalíciós kormányt szerettek volna látni Budapesten, amely szovjetbarát
külpolitikát folytat. Magyarország nem számíthatott Erdély egy részére sem (az
ugyancsak vesztes Románia viszont igen). A korábbi szovjet elképzelések -- mint
például egy önálló erdélyi államé 1941-43-ban vagy az egyetlen ismert átfogó
szovjet béketerv, Ivan Majszkij külügyi népbiztoshelyettes 1944. januári memoranduma
- is inkább megosztási szándékokat, semmint igazságos" vagy éppen a
magyaroknak kedvező" rendezési elképzeléseket tükröztek. E tervekben a
szovjet vezetés az antifasiszta szövetség
fenntartásával számolt, s célul tűzte ki a volt ellenséges országok belső
berendezkedésének demokratikus" átalakítását. Az új magyar politikai központ létrehozását előkészítő tárgyalássorozat Moszkvában zajlott, formailag Horthy Miklós kormányzó fegyverszüneti tárgyalásainak folytatásaképpen, 1944. október és december között. Két fontos potenciális szereplő, a magyar demokratikus progresszió és az angolszász hatalmak, akikkel előbbiek már a háború alatt kapcsolatot próbáltak létesíteni, nem is vettek részt ezen a tárgyaláson. Winston Churchill angol miniszterelnök és külügyminisztere, Anthony Eden (az amerikaiak ellenzése dacára) éppen a tárgyalások kezdeti időszakában adott csaknem szabad kezet Sztálinnak a híres százalékos egyezménnyel". Ebben nyugati, illetve szovjet befolyási övezetekre osztották Közép- és Kelet-Európát. Görögország ez előbbibe, Magyarország, Románia és Bulgária az utóbbiba került, Jugoszlávia felett 50-50 százalékban oszlott meg a befolyás. Az egyezményről egymás között mint ideiglenes érvényűről beszéltek, de a megosztás a későbbiekben döntőnek bizonyult. A Horthy megbízásából Moszkvában tárgyaló, Faragho Gábor vezette fegyverszüneti delegációt alkotó magas rangú katonatiszteknek és politikusoknak kevés elképzelésük volt a jövő Magyarországáról. Ráadásul Szálasi nyilas hatalomátvételét követően Horthy és államhatalma nem állt mögöttük többé. A szovjet emigrációban élő magyar kommunista vezetők már viszonylag kiforrottabb elvi elképzelésekkel rendelkeztek, de a gyakorlati teendőket illetően bizonytalanok voltak. 1944. szeptemberi programmegbeszéléseik során többé-kevésbé világos akcióprogramot sikerült körvonalazniuk, amelyből néhány kivételtől eltekintve ugyancsak hiányzott minden forradalmi radikalizmus. Egy demokratikus politikai szerkezet, koalíciós kormányzat képe bontakozott ki, amelyben a kommunisták részesedése és súlya nyitva maradt. Megjelölték azonban ama pontokat, amelyeken a polgári demokratikus szerkezet túlhaladható" (a helyi igazgatást végző ún. nemzeti bizottságok" és a földreform), illetve ahol a pozíciók megszerzése a párt számára elsődlegesen fontos (rendőrség és közigazgatás). Az új magyar rendszer kiépítését a közvetlen szovjet katonai-taktikai érdekek is erőteljesen befolyásolták. Amíg a szovjet katonai vezetők és maga Sztálin a magyar állam és a hadsereg átállásához reményeket fűzött, sokkal nagyobb hangsúlyt fektetett a háború előtti rendszerrel való kontinuitás elemeire, mint utóbb. A szovjetek erősen túlbecsülték a Horthy-féle delegáció katonai és politikai súlyát, és még 1944. október 15-e után hetekkel is jószerével csak velük tárgyaltak. Amikor kiderült, hogy Miklós Béla és Vörös János tábornokok felhívásai ellenére a magyar csapatok tovább harcolnak, a szovjetek váltottak". Visszautasították Miklósék kérését, hogy hazatérve, otthoni magyar politikai erők bevonásával folytassák a kormányalakítási tárgyalásokat, egyidejűleg viszont engedélyezték a magyar kommunista vezetőknek, hogy Magyarországon megkezdjék a párt és a nemzeti függetlenségi front (vagyis a késobbi koalíció magja) megszervezését. A tárgyalássorozat végén az otthonról időlegesen visszatért kommunisták és a
szovjet vezetés (Molotov és Sztálin közremuködésével) együtt készítették elő az
új rendszer közjogi szerkezetének alapvonásait és alapdokumentumait. A három fél
együttesen csak egyetlen alkalommal, 1944. december 5-én éjjel találkozott, amikor a
volt delegátusokra csak az alapdokumentumok és a kormány névsora fő pontjainak
elfogadása maradt. Az
Ideiglenes Nemzeti Kormány felállításáról, amelynek vezetője Miklós Béla
vezérezredes lett, tagjai a volt fegyverszüneti
delegáció, a felszabadított területeken talált demokrata politikusok és a moszkvai
emigrációban lévő magyar kommunisták soraiból kerültek ki. Az új politikai központ kialakításánál nem ismerték el a korábbi magyar állam legitimitását, hanem új jogforrást teremtettek. A szovjet megszállás alá került tiszántúli és Duna-Tisza-közi részeken a jobbára kommunisták szervezte nemzeti bizottságok és néhol népgyűlések választották meg" (valójában jelölték ki) az 1944. december 21-én Debrecenben összeült Ideiglenes Nemzetgyűlés képviselőit, akik a magyar ellenállásban részt vevő pártok és szervezetek ( Magyar Kommunista Párt, Szociáldemokrata Párt, Független Kisgazdapárt, Nemzeti Parasztpárt, Polgári Demokrata Párt, szakszervezetek stb.) soraiból kerültek ki. |
||||
|
||||
Az első négy párt képviselői a koalíciós kormányban is részt vettek. Egy az adott pillanatban tevékenykedő valamennyi politikai erőt magába foglaló ún. széles" vagy nagykoalíció jött létre. Ez a berendezkedés egyébként a korabeli Közép-Kelet-Európa országaiban általánosnak mondható. Magyarországon a legyőzött Romániához és Bulgáriához, valamint a formailag győztes Lengyelországéhoz hasonló új demokrácia" jött létre. Ezeket hamarosan népi demokráciáknak" nevezték. A népi demokrácia" olyan politikai struktúra, mely egyszerre felel meg a szovjet biztonsági igényeknek és a jaltai felhívás követelményeinek. Az előbbit a helyi kommunista pártok Moszkvában megtervezett parlamenti és kormányzati túlsúlya és egyes fontos pozíciók (elsősorban a belügy és a közigazgatás) kommunista kézben tartása biztosította. A másodikat az egyelőre csak ideiglenesen létrehozott koalíciók, melyek reprezentálták valamennyi demokratikus párt részvételét a politikai életben. A Magyarországon 1944. december 21-én létrejött és az 1945. november 4-i választásokig fennálló rendszer teljes mértékben megfelelt ennek a követelménynek. A népi demokrácia" lehetőséget biztosított a szovjet típusú rendszerre való áttérésre, Magyarországon azonban ezt egyelőre a bizonytalan jövőbe utalták. Sztálin 1944. december 5-én általános útmutatásként a magyar kommunisták önállóságát hangsúlyozta, de óvott a túlzott lendülettől. Úgy fogalmazott: A szavakkal nem kell takarékoskodni, de ijesztgetni senkit sem kell. Azután, ha majd megerősödtek, lehet menni tovább." Az Ideiglenes Nemzetgyűlés a kormány megválasztásán, a (megismételt) fegyverszüneti kérelem jóváhagyásán túl érdemi munkát nem végzett. Széles körű felhatalmazása alapján az Ideiglenes Nemzeti Kormány rendeleti úton kormányzott. Ez a törvényhozó testület nem reprezentatív volta (a kommunista és szociáldemokrata képviselők túlsúlya) és kérdéses legitimitása (választása nem volt szabályos), valamint a rendkívüli, háborús helyzetben természetesnek tünt. A koalíciós kormányzást megkönnyítette, hogy nem volt lényeges
véleménykülönbség a pártok között a legszükségesebb tennivalók és döntések
tekintetében. A pártépítést a szovjet hadsereg hathatós támogatásával
leggyorsabban elkezdő kommunisták által kidolgozott politikai program
("Magyarország újjáépítésének és felemelkedésének hároméves terve")
belpolitikai téren polgári demokratikus, parlamentáris berendezkedést, a
szabadságjogok tiszteletben tartását, a diszkriminációk (zsidótörvények)
megszüntetését ígérte. Külpolitikai téren a náci Németországgal való
szembefordulást, a szövetséges országokhoz való csatlakozást, megbékélést a
szomszédokkal, baráti viszonyt a Szovjetunióval. Gazdasági tekintetben széles körű,
de kártalanítás mellett való földreformot, egyebekben a
magántulajdon és a magánkezdeményezés szabadságát, sőt támogatását tűzte ki
célul, jelentős fogyasztóvédelmi intézkedésekkel, modern szociálpolitikával. Ezeket
az elképzeléseket osztották nemcsak a kisgazdák, a szociáldemokraták és a parasztpártiak, de a
nyilas rendszer fanatikus híveit leszámítva minden politizáló ember is. Ami a távlati elképzeléseket illeti, ezekről a politikai pártok elképzelései jelentősen eltértek. A fasiszta pártok muködése természetesen lehetetlenné vált. De nem szerveződött újra a Horthy-korszak kormánypártja sem. A két világháború közötti konzervatív és liberális politikusok egy része elhagyta az országot, Bethlen Istvánt a szovjet csapatok hurcolták el. Az itthon maradottak jobbára a Független Kisgazdapártban
tömörültek, felduzzasztva s egyben sokarcúvá formálva azt. Ennélfogva a pártban
számos elképzelés élt rövid- és hosszútávú politikai célokról. Ezek közös
magja egy nyugati polgári, liberális típusú politikai berendezkedés volt,
némiképpen agrárius (a hazai mezogazdaságot középpontba helyező)
gazdaságpolitikával, jó szovjet kapcsolatokkal, de alapvetően a nyugati, elsősorban
angol-amerikai szövetséghez való igazodással. Ezt képviselte a párt ún. centruma,
Tildy Zoltán, |
||||
|
||||
A konzervatív szárny (Dessewffy Gyula, Sulyok Dezső, Pfeiffer Zoltán) közelebb álltak a két
világháború közötti keresztény-nemzeti" gondolatkörhöz. A Független Kisgazdapárt
baloldali radikálisai (Dobi István, Ortutay Gyula) viszont a kommunistákkal és a
szociáldemokratákkal való szövetség hívei voltak, és minél több vonatkozásban
akartak szakítani a múlt rendszerrel. A Független Kisgazdapárt támogatói
köre is rendkívül szerteágazó volt: zömét a birtokos parasztság és a városi
középosztály adta, de megtalálható volt köztük a múlt rendszerhez valamelyet
kötődő, s a kiszámíthatatlan jövőtől szorongó mindenféle ember. A Szociáldemokrata
Párt is meglehetősen megosztott volt. Fő jelszavuk szerint az Szociáldemokrata Párt "Ma
a demokráciért, holnap a szocializmusért!" harcol - mindkét célt fokozatosan, s
mindenekelőtt demokratikus, parlamenti küzdelmekben kívánták elérni. Az Szociáldemokrata Párt
elvetett mindenféle forradalmi megoldást. A párt centrumában elhelyezkedő, irányadó
politikai személyiségeik (Bán Antal, Böhm Vilmos, Kéthly Anna, Peyer Károly, Szélig
Imre, Szeder Ferenc) inkább a Független Kisgazdapárthoz álltak közel.
A szociáldemokraták azonban több állami beavatkozást kívántak a gazdasági életbe,
agrárius vonások helyett erős szociálpolitikai hangsúlyokkal. Külpolitikai téren
szintén a nyugati orientáció hívei voltak, a művelődés- és kultúrpolitikában -
szemben a kisgazdákkal - a szociáldemokraták a szekularizáció (az egyház és az
állam szétválasztása) következetes érvényesítését tűzték ki célul. |
||||
|
||||
A nyilvánosság előtt - egyes régi szimpatizánsaik nagy megrökönyödésére - a kommunisták
afféle baloldali szociáldemokrata" programot hirdettek. Leszerelték a
soraikban jelentkező proletárdiktatúrát azonnal!" hangulatokat és az új
magyar népi" demokrácia legszilárdabb képviselőinek tüntették fel
magukat. Nem tagadták, de még a szociáldemokratáknál is kevésbé hirdették a
szocializmus perspektíváját. A gazdaság minden területén jelentős állami
szerepvállalást, beavatkozást sürgettek. Külpolitikai téren azonban nyíltan és
félreérthetetlenül a felszabadító" Szovjetunió felé való orientációt
képviselték. A Nemzeti Parasztpárt a háború előtti népi írói mozgalom eszmei alapján szerveződött politikai erővé, eklektikus - agrárius, központosító, ugyanakkor hangsúlyozottan harmadikutas" - antikapitalista - politikai programmal. Elsősorban Magyarország mezőgazdaságának fejlesztését szorgalmazták, az újonnan földhöz juttatott kisbirtokos parasztságra alapuló társadalmi berendezkedést képzeltek el, aktív állami szerepvállalással. A parasztpárt erősen hangsúlyozta nemzeti jellegét, szélsőségesen németellenes nézetek is előfordultak - a párt hangsúlyozta leginkább, hogy a hazai németséget az utolsó emberig ki kell telepíteni Németországba. A Nemzeti Parasztpártot a közvélemény jelentős része a kommunisták segédcsapatának tartotta. Programjuk valóban több szempontból nagyon hasonlított egymásra, holott vezetői jelentős része (Kovács Imre, Farkas Ferenc vagy a párt arculatának formálásában részt vevő Bibó István) erősen tartott az ország szovjetizálásától. |
||||
|
||||
Többségükben írók, értelmiségiek lévén (az NPP vezetője Veres Péter volt, de a
pártban igen fontos szerepet játszott Darvas József és Erdei Ferenc, sőt egy ideig
Illyés Gyula is), a parasztpárt
vezetői kevés gyakorlati politikai tapasztalattal rendelkeztek. A párt elsősorban a
szegényparasztságban és a vidéki értelmiségben számíthatott jelentős számú
támogatóra. |
||||
|
||||
A Horthy-rendszer liberális ellenzékét tömörítő Zsolt Béla vezette Polgári Demokrata Párt a
klasszikus nyugati demokrácia azon híveit tömörítette, akiknek számára a Kisgazdapárt
túlságosan nacionalista, klerikális és agrárius volt. Az egykor Jászi
Oszkár-fémjelezte polgári radikalizmus folytatójaként lépett fel a Magyar Radikális Párt .E két párt alapvetően városi, vagy inkább fővárosi kispolgári-értelmiségi bázisa
számban jelentősen elmaradt a négy előbb említett párttól. A politikai pártok tagjainak összlétszáma milliós nagyságrendű volt (1945 nyarán a Kisgazdapárt 900 ezer, az SZDP 350 ezer, az MKP 300 ezer, a NPP közel 200 ezer, a PDP 50 ezer tagot számlált). A pártokon kívül jelentős politikai szerepet játszottak a szakszervezetek is, melyek hagyományosan összeforrtak a Szociáldemokrata Párttal. 1945-ben viszont mind jelentősebb kommunista térnyerés kezdődött a szakszervezeti vezetőségekben, míg végül a két munkáspárt megállapodott a pozíciók fele-fele arányú megosztásában. A politikai élet jelentős tényezőivé váltak az egyházak is, elsősorban a legtöbb
hívőt magáénak tudható katolikus egyház. XII. Pius pápa 1945-ben Mindszenty József |
||||
|
||||
Az új esztergomi érsek a háború végén szembeszállt a nyilasokkal, ugyanakkor konzervatív legitimista (királypárti) nézeteket vallott. Bizalmatlan volt általában a demokrácia intézményeivel szemben, a kommunistákkal pedig a legélesebben szemben állt. A keresztény irányzatú politika 1945-ben nem szerveződött külön, nagy erejű párttá. Barankovics István keresztényszociális színezetű, elkötelezetten demokrata Demokrata Néppártját Mindszenty nem támogatta, inkább a sokszínű Kisgazdapártba helyezte reményét. A politikai tevékenység tömegeket mozgósító ereje azt jelezte: a magyar
társadalom megpróbált gyorsan túllendülni az 1944-es megrázkódtatáson. Pedig a
sokk óriási volt: a bombázások, a német megszállás, a soha nem tapasztalt totális
háború mindennapi valósága, az országon több mint fél év alatt átgázoló front, |
||||
|
||||
1945 tavaszán
az országból hiányoztak a deportált és megsemmisítő táborokban elpusztult zsidók,
a szovjet hadifogságba kerültek, a nyugatra visszavonult hadsereg és sok-sok
elmenekült polgár, a szovjet megszállók által málenykij robotra"
elhurcolt tízezrek. Ugyanakkor a megszállókon kívül menekültek százezrei érkeztek
az országba Csehszlovákiából, Romániából és Jugoszláviából, akik a
visszarendezkedő, bosszúra szomjas szomszéd államok hatóságaitól rettegve hagyták
el lakóhelyüket. |
||||
|
||||
A lakosság szinte
kivétel nélkül örült a háború végének, de inkább gondolta azt (a rettegéstől
és a halálfélelemtől való)
megszabadulásnak, mint felszabadulásnak. Az emberek nagy
része örült a közélet új szabadságainak, a demokrácia intézményeinek, alaposan
kivette részét a romeltakarítás |
||||
|
||||
Az Ideiglenes Nemzeti Kormány által Moszkvába kiküldött delegáció nevében Gyöngyösi János külügyminiszter 1945. január 20-án írta alá a magyar fegyverszüneti egyezményt. |
||||
|
||||
Ennek értelmében a magyar közigazgatást és fegyveres erőt az 1937. december 31-i
határok mögé kellett visszavonni, a Horthy-korszak végén elért
országgyarapítások" elenyésztek. Az új kormány intézkedései felett a
Szövetséges Ellenőrző Bizottság gyakorolta a felügyeletet. Bár a SZEB-ben helyet kapott valamennyi
szövetséges nagyhatalom, gyakorlatilag a szovjet elnök, Vorosilov marsall szava
döntött mindenben. Magyarországot a fegyverszüneti egyezmény
300 millió dolláros jóvátétel
Magyarország államformája
egyelőre - 1946-ig változatlanul - királyság maradt. A régi közigazgatási
szerkezetet sem változtatták meg, ezt az orosz katonai hatóságok is kifejezetten így
akarták. A helyi képviselőtestületek újjáválasztását" azonban a
háborús szükséghelyzetben a koalíció pártjaiból alakult nemzeti bizottságok végezték. A központi
államigazgatás és az új államhatalom intézkedéseit tehát a látszatra
közvetlen, demokratikus", valójában azonban koalíciós pártösszetételű nemzeti bizottságok
ellenőrizték, gyakorta felül is bírálták, míg az ország teljes felszabadítását
követően háttérbe nem szorították őket. A fegyverszüneti
egyezmény előírta Magyarország bekapcsolódását a náci Németország elleni
háborúba. A hadsereg felállítása azonban az európai háború befejeződéséig
kevéssé haladt előre; a szovjetek a megegyezés ellenére csak vonakodva engedtek át
hadifogolycsoportokat a magyar hadseregnek. A végül megszervezett két hadosztályt csak
front mögötti rendfenntartó feladatokkal küldték ki Ausztriába. Gyorsabban haladt a
rendőrség szervezése, amely a következő években a legfontosabb fegyveres erő maradt.
Az MKP azonnal
elfoglalta a Belügyminisztérium és a rendőrség - elsősorban a politikai osztályok -
kulcspozícióit
A kormány a háború következtében teljesen megbénult nemzetgazdaság és közigazgatás újraindítását tekintette fő feladatának. Nagy mértékben nehezítette helyzetét, hogy a háborús pusztítás és a német-nyilas kiürítés után az ország kirablása folytatódott: a szovjetek az országban található német javakat, mint hadizsákmányt elszállították, tízezrével hurcolták el a polgári lakosságot hadifogságba és kényszermunkára, s a működő termelőberendezéseket a szovjet hadigépezet igényei szerint működtették. A közellátás rendkívüli nehézségekkel küzdött, különösen a városokban, s hamarosan elkezdődött a pénz elértéktelenedése, az infláció. |
||||
|
||||
Viszonylag eredményesebb volt a kormány két másik, alapvető fontosságú
területen. 1945. március 17-én rendeletet alkotott a földreformról a
Nemzeti Parasztpárt és a
kommunisták közösen kidolgozott tervei alapján.
|
||||
|
||||
Már 1945 elején megkezdődött a háborús bűnösökkel szembeni számonkérés,
amelyre a kormány különleges intézményrendszert, a népügyészségek és a
népbíróságok rendszerét hozta létre. |
||||
|
||||
1945 áprilisában az ország területének egészéről kiszorították a német csapatokat. Az Ideiglenes Nemzeti Kormány Debrecenből Budapestre költözött, s a következő hónapban a világháború - legalábbis Európában - véget ért. |
||||
|
||||
Az ideiglenes berendezkedést -
bel- és külpolitikai tekintetben egyaránt - végleges igényű szerkezetekkel kellett
felváltani. Az első feladat parlamenti és önkormányzati választásokkal, új
alkotmány és alapvető törvények elfogadásával, a második az ország nemzetközi
beilleszkedését szabályozó békeszerződés és
nemzetközi egyezmények aláírásával teljesült volna.
A parlamenti és önkormányzati választásokat sürgette az a tény is,
hogy a törvényhozás 1944-45-ben nem szabályos választások eredményeképpen kezdte
meg munkáját. (Az 1944. decemberi Ideiglenes Nemzetgyűlésben a mandátumok 38
százalékával az MKP
volt messze a legnagyobb párt, a kisgazdák 25 százalékot mondhattak magukénak; 1945
tavaszán az újonnan felszabadult területekről behívott" képviselők
arányszámait pártközi megegyezés szabta meg.) A kezdeti erőviszonyokat 1945 nyarán
még inkább a kommunisták és a baloldal felé tolta az Ideiglenes Nemzeti Kormány 1945 júliusi
átalakítása. Mindezt a jaltai elvekre hivatkozva a nyugati hatalmak többször
szóvátették. 1945 nyarán éles hangú tiltakozást jelentettek be a szabadkereskedelmi
elvekkel ellentétes magyar-szovjet gazdasági egyezmény ellen is. Rákosi már 1945. május elején felvetette a választások megtartásának gondolatát. Úgy vélte, a választástól nem nem kell félni, mert ha jól megcsináljuk, az kolosszális kommunista-szociáldemokrata sikert fog mutatni". A szociáldemokratákkal közösen elérhető többségben július elején sem kételkedett. Augusztus végén úgy vélekedett, hogy a szociáldemokratákkal együtt Budapesten 70 százalék lesz, talán több, talán kevesebb". Ezek az optimista előrejelzések nyilván eljutottak Moszkvába, igaz, reálisabb értékelések társaságában, de annyi hatást mégiscsak elértek, hogy a szovjet képviselők nem foglalkoztak túl sokat a későbbi választási blokk" kérdéseivel. Rákosi visszaemlékezése szerint ugyan Sztálin a választáskal kapcsolatban azt javasolta, hogy ha csak egy lehetőség van, a Függetlenségi Front pártjai egyezzenek meg előre a mandátumok elosztásában és induljanak közös listán. Ezzel részben a választási agitáció elmérgesedését vélte megelőzni, meg enyhíteni annak a sötétbe ugrásnak bizonytalanságát, amelyet ilyen viszonyok között a választás jelent". A szovjetek demokrácia helyett népi demokráciát" láttak volna szívesen Magyarországon is, de a nyugattal való konfliktusok nélkül. Az MKP is akart
közös listát - de a saját és általában a munkáspártok sikerében bízva - csupán
a Szociáldemokrata Párttal.
Ezt az egységfrontot elégségesnek tartották ahhoz, hogy a választásokon többséget szerezzenek.
1945 októberében megtartották a nagy-budapesti helyhatósági
választásokat - a parlamenti választások főpróbáját". A közös
listához a szociáldemokrata legfelső vezetés csak nagyon nagy viták után, a párton
belüli demokrácia elveit megsértve, járult hozzá. Ezek után csak részben okozott
meglepetést, hogy a választást a Kisgazdapárt nyerte 50 százalékot
meghaladó eredménnyel,
Most már a derűlátó magyar kommunista előrejelzésektől megtévesztett szovjet vezetés is észbe kapott. Vorosilov marsall, a SZEB elnöke Sztálin utasítására javaslatot tett arra, hogy a négy kormányzó koalíciós párt közös listán induljon a választáson, és egyezzenek meg előre a mandátumok elosztásában is. A magyar pártok vezetői komoly nyomás alá kerültek. Vorosilov hajlandó lett volna a mandátumok csaknem felét (47,5 százalékát) a kisgazdáknak adni". A nyugati hatalmak tiltakozása, valamint a Kisgazdapárt bázisának és vezetőinek fellépése végül megakadályozta a közös listát, illetve a választási blokkot. A SZEB, illetve a Szovjetunió belement" a rendes választásba, hogy ne kockáztassa Magyarország miatt a Nyugattal való együttműködést. Ezek után a Függetlenségi
Front pártjai előre megállapodtak a széles koalíciós kormányzás
fenntartásában, de külön indultak az 1945. november 4-i nemzetgyűlési választásokon. Ezen - a
magyar történelem addigi legdemokratikusabb választójogi rendszere alapján - csaknem
5 millió választó adta le szavazatát az egyes pártok területi listáira. A
feloszlatott fasiszta pártok a háború előtti jobboldali pártok tagjaitól és a
háborús bűnösöktől eltekintve minden 20 éven felüli magyar állampolgár
választhatott, nemtől, vagyontól, iskolázottságtól függetlenül. A szavazatok megoszlása a következő volt:
Az 1945. november 4-i parlamenti választások pillanatában új politikai helyzet állt elő Magyarországon. Amíg Romániában, Bulgáriában, Lengyelországban és Jugoszláviában a különféle politikai erők választási szövetségben, blokkban" indultak az így legfeljebb szavazásnak nevezhető választásokon, addig Magyarországon valóságos választásra került sor. Ez azt jelentette, hogy hiába deklarálták a pártok előre, hogy a koalíciós kormányzás a választás eredményeitől függetlenül fennmarad, az addigi ideiglenes koalíciót valóságos, legitim parlamenti erőviszonyokra alapozott koalíció váltotta fel (történetesen, a nemzeti feladatokban megmutatkozó egyetértésnek megfelelően: nagykoalíció). Magyarország a Szovjetunió még mindig differenciált" befolyási zónájában; a zóna peremén, afféle közbülső" pozícióban lévén, nem tartozott azon országok sorába, ahol a szabad választás megengedhetetlen. Ugyanakkor a későbbi években Moszkvában egyértelműen a magyar kommunistákat, személy szerint Rákosit hibáztatták azért, hogy a választásra ily módon kerülhetett sor. A választás eredménye megmutatta, hogy a magyar társadalom aktívan kívánja befolyásolni saját sorsát. A részvétel több mint 90 százalékos volt. A szavazatok megoszlása arra vallott, hogy az emberek többsége egyetért valamifajta változással, hiszen feltehetőleg a Kisgazdapártra szavazók jelentős része sem akarta a Horthy-rendszer, az úri Magyarország" továbbélését. A radikális változtatások hívei kisebbséget alkottak, hiszen a kommunistákra, valamint a parasztpártra leadott voksok együttesen sem érték el az összes szavazat egynegyedét. (Az MKP választási agitációjában ráadásul óvakodott a szélsőséges kijelentésektől.) Az emberek többsége a demokrácia és a szociális gazdálkodás, valamint a magyar hagyományok és a nyugatos orientáció valamiféle keverékét, közbülső úton járó híd-Magyarországot" látott kívánatosnak, egyszersmind reálisnak. Nyilvánvalóvá vált azonban az is, hogy a radikális baloldal rövid idő alatt láthatólag jelentős tábort szerzett. A háború eseményeiből nagyon sokan, elsősorban fiatalok azt a következtetést vonták le, hogy ilyen méretű katasztrófa után csak a mindennel, de legalábbis a lehető legtöbb dologgal való szakítás jelenthet megoldást. Amint a választás lezajlott, s megkezdődtek a kormányalakítási tárgyalások, a Szovjetunió durván beavatkozott azok menetébe azzal a nyilvánvaló célzattal, hogy a kialakult parlamenti erőviszonyokat a kormány összetételével azonnal korrigálja". Noha a győztes Kisgazdapárt távolról sem törekedett győzelme teljes kihasználására, de magának, pontosabban a kommunistákkal szemben igen kritikus Kovács Béla főtitkárnaknak szerette volna fenntartani a belügyminiszteri pozíciót. Molotov (Sztálinnal és a Politikai Bizottság tagjaival történő tanácskozás után) háromelemes utasítást küldött Vorosilovnak: ...ragaszkodjunk ahhoz, hogy a kommunisták megkapják a belügyminisztériumot", Javasoljuk, hogy pótlólag létesítsenek két miniszterelnök-helyettesi posztot azzal, hogy ezeket kapják meg a kommunisták és a szociáldemokraták", A fő figyelmet fordítsa arra, hogy biztosítva legyen, az új magyar kormányba a kisgazdapárt és a szociáldemokraták részéről olyan emberek kerüljenek, akik személy szerint is elfogadhatók a szovjet kormány számára". |
||||
|
||||
A szovjet intervenció teljes sikerrel járt. Abszolút többsége birtokában formailag a Kisgazdapárt egyedül alakíthatott volna kormányt. Az említett megállapodás eredményeképpen azonban meg kellett elégednie a kormányfői tisztséggel, a párt elnöke, Tildy Zoltán lett a miniszterelnök. Rákosi Mátyás és Szakasits Árpád (a kommunistákhoz húzó kisgazda Dobi István társaságában) államminiszterként a kormány tagjai lettek. A miniszteri tárcák többségét ugyan kisgazda politikusok töltötték be, de az MKP megszerezte a kulcsfontosságú - a közigazgatást és a rendőrséget felügyelő - belügyminisztériumot (a miniszter Nagy Imre korábbi földművelésügyi miniszter lett). 1946. február 1-jén a Nemzetgyűlés elfogadta a köztársaság kikiáltásáról
szóló törvényt. |
||||
|
||||
Amíg Tildy a kommunistákkal kapcsolatosan rendkívül óvatos, s a magyar demokrácia jövőjét illetően szkeptikus volt, addig Nagy Ferenc a nyugati típusú demokrácia hívének számított, s őszintén hitt abban, hogy a békeszerződés után a szovjet csapatok kivonulása megteremti a feltételeket a demokrácia megteremtéséhez. |
||||
|
||||
1945-46-ben, ha nem is minden vonatkozásban, de kialakulni látszott egy demokratikus
és független Magyarország. Jelentősnek mondható sikereket könyvelhetett el gazdasági
téren: az újjáépítés erőfeszítései nyomán növekedésnek indult a gazdaság,
javult az ellátás és 1946. augusztus 1-jén a forint kibocsátása véget vetett a
rekord méretű inflációnak. |
||||
|
||||
A stabilizációról
szóló kommunista, illetve szociáldemokrata-kisgazda elképzelések között jelentős
különbség volt. Előbbiek nélkülözhetetlennek tartották a külső segítséget
(hitelt), utóbbiak kizárólag belső erőforrásból kívánták megteremteni az
értékálló pénzt. Az értelemszerűen nyugati (amerikai) hitelfelvételt a Szovjetunió
élesen ellenezte, így maradt a kommunista út. Ez viszont a lakosság igen erőteljes
megsarcolásával, egyidejűleg a meglévő készletek és eszközök erőteljes állami
koncentrációjával járt együtt. Az azóta is világrekordot jelentő infláció (az
árakat pengőben már meg sem volt érdemes adni, a lakosság a több tucat nullával
leírható számokat tartalmazó bankók használata helyett áttért a
cserekereskedelemre) az MKP
tudatos gazdaságpolitikája is volt, út az államosításokhoz. Az a (politikai) demokrácia, amely az 1945-ös választások eredményeképpen
létrejött, nem volt hosszú életű. Először is megszületése pillanatában (a
kormányalakítás során) visszaépítették" bele a népi
demokrácia" sarkalatos elemeit, a kizárólag kommunista, s így törvényen kívül
álló belügyminisztériumot és a színfalak mögötti pártközi egyeztetést.
Vélemények, javaslatok |